Een afspraak maken, wijzigen of afzeggen

Voor een eerste bezoek heeft u altijd een verwijzing nodig van uw arts of huisarts. Zodra u een doorverwijzing heeft krijgt u van ons bericht over een afspraak. Heeft u een afspraak en wilt u deze verzetten of afzeggen? Dat kan telefonisch, via patiëntportaal mijnLUMC of ter plaatse bij de polikliniek.

Zelf een afspraak maken

Maak telefonisch een afspraak of op locatie bij de balie van de polikliniek. Bent u al patiënt bij het LUMC? Dan kunt u voor een aantal poliklinieken via patiëntportaal mijnLUMC een afspraak maken. Vind de polikliniek voor contactinformatie en de locatie. Geef het gerust aan als u meer tijd nodig heeft voor uw afspraak of onderzoek. Bijvoorbeeld omdat u een handicap heeft. We houden daar dan rekening mee.   

Bevestiging van uw afspraak

Als u een afspraak heeft gemaakt, ontvangt u een e-mail of krijgt u een afspraakbrief thuisgestuurd. U kunt uw afspraak terugvinden in patiëntportaal mijnLUMC. U leest daar wanneer en waar u wordt verwacht.
Een afspraak wijzigen is mogelijk. Een nieuwe afspraak maken kan bij drukte wel enige tijd duren.

Afspraakherinnering per sms of e-mail

Van sommige afdelingen krijgt u 3 dagen vóór een afspraak een afspraakherinnering per sms-bericht. Hiervoor moet u bij uw inschrijving een 06-nummer opgeven. Er zijn ook afdelingen die u een herinnering per e-mail sturen. U wordt dan gevraagd naar uw e-mailadres.

Uw afspraak wijzigen, verzetten of afzeggen

Wilt u uw afspraak verzetten of afzeggen? Doe dit zo snel mogelijk, uiterlijk tot 48 uur van tevoren, dan kan het LUMC in deze tijd weer andere patiënten helpen. U kunt de afspraak eenvoudig wijzigen of afzeggen via het patiëntportaal mijnLUMC. Ook kunt u telefonisch contact opnemen met de afdeling, in het overzicht van de poliklinieken vindt u de contactgeggevens.

Door- of terugverwijzing naar regionaal ziekenhuis

Een universitair ziekenhuis als het LUMC biedt vooral zorg aan patiënten met meerdere en complexe en/of zeldzame aandoeningen. Dit heet topreferente zorg. Dit is vaak zorg die alleen in het LUMC gegeven kan worden en waarvoor we plekken willen vrijhouden. Voor veel ‘reguliere’ of veelvoorkomende zorg wordt u dan ook verwezen naar een regionaal ziekenhuis. Het LUMC werkt nauw samen met andere (regionale) ziekenhuizen en de huisartsen. Zo krijgt u altijd de zorg passend bij de aandoening. Heeft u met spoed zorg nodig (acute zorg)? Dan krijgt u die altijd bij het LUMC.

Second opinion aanvragen

Wilt u een second opinion (tweede mening) van een arts van het LUMC? Geef dit dan bij uw eigen arts aan. Uw arts stuurt uw verwijzing en medische gegevens dan naar het LUMC, zodat wij deze kunnen beoordelen. Als het nodig is, nodigen we u vervolgens ook uit voor een afspraak.