Diederik Uijtenbogaart, teamleider Initiële Inkoop

Diederik Uijtenbogaart, teamleider Initiële Inkoop bij het Facilitair bedrijf, windt er geen doekjes om; hij heeft het zijn persoonlijke missie gemaakt om het inkoop- en aanbestedingsproces binnen het LUMC te moderniseren.

 Wat heeft jou bij het LUMC gebracht?
“Ik heb een achtergrond in inkoop- en contractmanagement en een jaar geleden werd ik geattendeerd op  deze functie, waarbij ik nauw betrokken ben bij alle inkoopprocessen van het LUMC. Het is een functie die in het verlengde lag van wat ik toentertijd al deed, met de kans om oudere inkoopprocessen te moderniseren. Ik kon mezelf ontzettend identificeren met de rol en toen ik de functie voor me kreeg wist ik het: ‘dit ben ik’.” 


Kan je vertellen over de uitdagingen op jouw afdeling?
“Je kunt ons zien als drie afdelingen: Initiële inkoop, Contractmanagement en Operationele inkoop. Operationele inkoop houdt kort gezegd in dat de afdeling de bestellingen plaatst en zorgt dat alles  op tijd wordt geleverd met de juiste kwaliteit en tegen de juiste prijs. Contractmanagement zegt het eigenlijk al in de naam: je managet contracten tussen interne klanten en leveranciers, en helpt bij de implementatie van nieuwe contracten, contractverlengingen en -beëindigingen. Initiële inkoop omvat alles dat aanbesteed moet worden, en dat kan echt van alles zijn, want alles wat je hier in het ziekenhuis ziet, op de geneesmiddelen en de infra na, regelen wij, en dat is best een uitdaging!”


Welke uitdagingen zie jij zoal?
“De aanbestedingen bijvoorbeeld, die allemaal Europees moeten. Waarom? Het LUMC valt als academisch ziekenhuis onder de Aanbestedingswet. Daarnaast leveren wij bepaalde diensten aan de Universiteit Leiden op het gebied van onderwijs en deze diensten moeten ook worden aanbesteed. De processen lijken intern soms ingewikkeld, maar dat valt mee. Juist onze samenwerking met de universiteit onderscheidt ons. Het is een uitdaging om het inkoopproces intern zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Daarom is het mijn droomscenario om het bestelproces zo eenvoudig mogelijk te maken. Iedereen kent bol.com en als we op zo’n manier kunnen werken is mijn missie geslaagd.”


Hoe ga je om met de verantwoordelijkheid die je hebt als inkoopafdeling in een UMC?

“Je moet je realiseren dat je niet alle 8000 collega’s tevreden kunt stellen. Je doet als afdeling je best om de slimste inkoopkeuze te maken op basis van eisen en wensen van gebruikers, waarbij je de juiste producten met de juiste kwaliteit tegen een marktconforme prijs wil krijgen. Het resultaat van een aanbesteding kan zijn dat sommige producten vervangen worden en dat kan gevoelig liggen. Je moet daarom met eventuele weerstanden om kunnen gaan. Dit betekent dat ik mijn best moet doen om draagvlak te creëren voor onze keuzes, en daar heb je soms engelengeduld voor nodig. Maar dat ‘inkoopspel’ spelen vind ik juist leuk.”


Hoe creëer jij draagvlak voor je keuzes?
“Je probeert je processen en keuzes tastbaar te maken. Vanuit inkoop houden we natuurlijk rekening met het budget en de kosten voor bepaalde producten, maar bedragen noemen is niet voor iedereen tastbaar. Uitdrukken hoeveel geld je bespaart is voor veel collega’s niet interessant, maar aangeven dat je met die besparing weer drie verpleegkundigen aan kunt stellen maakt het tastbaar.”


Nieuwe processen, verantwoordelijkheid en veel veranderambities. Een dynamische baan dus?
“Zeker weten. Geen dag is hetzelfde, en dat is een ontzettend pluspunt. Je moet sociaal sterk zijn en tegen een stootje kunnen, want je moet je hard durven maken voor inkoopkeuzes, maar het betaalt zich dubbel en dwars uit. Een voorbeeld is het nieuwe inkoopbeleid, deze is binnen enkele maanden opgesteld en ook vastgesteld door de Raad van Bestuur. Ik ben blij verrast dat het zo snel is gegaan.”

Are you my next colleague?

Check out our vacancies  and apply for your next job!