De innovatieve huisartsengeneeskundeopleiding

Inleiding

De gezondheidszorg verandert en de ontwikkelingen vinden plaats in alle lagen van de zorg. De grote stad bevat bovendien specifieke kenmerken die de lokale zorg verder compliceert. Het is voor de (stedelijke) huisarts noodzakelijk om deze veranderingen bij te benen en om in leiding te blijven. Reeds tijdens de opleiding huisartsgeneeskunde moet de toekomstige huisarts uitgerust worden met de juiste vaardigheden om dit complexe werkveld tegemoet te komen.

Doel

Het doel van het onderzoek is om een nieuw innovatief curriculum voor de huisartsgeneeskundeopleiding te ontwerpen. We willen middels het geïnnoveerde curriculum toekomstbestendige huisartsen opleiden, die de rol van een ‘change agent’ op zich kan nemen én die meer toegespitst zal zijn op het leveren van populatie gerichte zorg in de grote stad.

Methode

Meerdere groepen huisartsen in opleiding (AIOS) zullen starten met een experimentele huisartsenopleiding. De opleiding zal blijven voldoen aan de eisen van de RGS, het Landelijk Opleidingsplan en het Instituut reglement. De praktijkstages zullen in Den Haag plaatsvinden. Het terugkomdagonderwijs zal in de nieuwe nevenvestiging ‘Campus LUMC  Den Haag’ van de afdeling Public Health en Eerstelijnsgeneeskunde (PHEG) gehouden en gegeven worden. Aan de hand van Designed Based Researsch methode, zal data verzameling en studie-herontwerp plaatsvinden gedurende het onderzoek.

Onderzoekers

Drs. M. Höke
Dr. I. Slootweg
Dr. M. van den Bogaard
Prof. dr. S.F. Akkerman
Prof. dr. A.W.M. Kramer

Samenwerking

Campus LUMC Den Haag

Contactpersoon

Mehtap Höke (m.hoeke-guecyetmez@lumc.nl)

Financiering

SBOH