Onderzoekscentrum

Voor onderzoekers van de PHEG biedt het onderzoekscentrum (OZC) ondersteuning aan bij de opzet en uitvoer van het onderzoek.
Kom daarom vóór je je studie indient bij de Wetenschapscommissie bij ons langs voor algemeen advies. Wij zullen in een gesprek wat algemene tips & tricks geven om jouw studie zo’n gunstig mogelijke start te geven met zo min mogelijk tijdrovende obstakels.
Mocht je andere vragen hebben, stel ze ons. Als we iets niet weten of kunnen, kunnen we je wel de juiste weg wijzen.

Team
Ons team bestaat uit de volgende medewerkers:

  • Laura Haakmeester (coördinator OZC): coördineert de OZC medewerkers en de planning van studies en de taken binnen het OZC
  • Brenda Schakenbos (onderzoeksmedewerker): expertise op gebied van AVG en GCP en kijkt hierdoor kritisch naar o.a. protocollen, Data Management Plans, maar bouwt ook Castor en Access databases, monitort laag risico studies binnen het LUMC en ondersteunt bij administratieve taken
  • Ebru Sucu (onderzoeksmedewerker): neemt lichaamsmaterialen af, ondersteunt bij administratieve taken en heeft ervaring met bezoeken en interviews via (beeld)bellen
  • Inge Mooyekind (onderzoeksmedewerker): bezoekt deelnemers aan huis en in verpleeghuizen, heeft ervaring met het werven van o.a. huisartsen, apothekers en deelnemers, neemt lichaamsmaterialen af waaronder venapunctie en monitort laag risico studies binnen het LUMC
  • Noortje Wesdorp (onderzoeksmedewerker): ervaring met Castor en Access databases bouwen, werven van huisartsen, apothekers en deelnemers, administratieve ondersteuning
  • Riny van Melzen (datamanager): bouwt Castor en Access databases, maar tevens ervaring met werving van huisartsen, apothekers en deelnemers en heeft uitgebreide ervaring met administratieve ondersteuning
  • Tamar van Doorn (student-assistent): breed en flexibel inzetbaar voor alle OZC taken
  • Wilma van der Schrier (onderzoeksmedewerker): heeft veel kennis en inzicht in het uitvoeren van onderzoek, denkt en werkt mee bij werving van huisartsen, apothekers en deelnemers, legt bezoeken af aan deelnemers in verpleeghuizen en aan huis, neemt lichaamsmaterialen af en monitort laag risico studies binnen het LUMC en ondersteunt bij administratieve taken.

Wat kan je van ons verwachten?

Wij wijzen je graag de weg in de grote hoeveelheid regels, interne processen, trainingen, afdelingen, lokale wetgeving, etcetera.

We bouwen en onderhouden je Castor en Access databases. Bekijken en adviseren je over de logistieke kant van je onderzoek. Helpen je bij het werven van huisartsen, apothekers, verpleeghuizen, deelnemers bijvoorbeeld met behulp van ELAN en UNC-ZH. Verzamelen onderzoeksgegevens en voeren deze in in de verschillende databases. Helpen je bij het aanleggen van een (e)TMF. Helpen je bij bestelling van studiematerialen, zoals bijvoorbeeld drukwerk. Vanaf het idee tot aan de archivering kunnen wij je ondersteunen.

Locatie

Bezoek ons kantoor in het Onderwijsgebouw 3. Je kunt ons vinden op de 6e etage, kamernummer 18. Of mail ons op onderzoekscentrum.pheg@lumc.nl.

Algemene tips

Hier volgen nu al wat tips:

  1. Start met de eLearning Privacybescherming & Informatiebeveiliging Onderzoekers: https://lumc.capp12.nl/courses/318/subjects/930
  2. Bezoek Albinusnet (voor interne medewerkers) voor meer informatie over WMO en nWMO onderzoek: https://www.albinusnet.nl/weten-en-regelen/onderzoek/clinical-research/klinisch-onderzoek-onderzoek-starten/ én https://www.albinusnet.nl/weten-en-regelen/onderzoek/clinical-research/niet-wmo-starten/
  3. Lees meer over Good Research Practice (GRP) en de LUMC Research Code: https://www.lumc.nl/research/grp-and-integrity/
  4. Om als PhD’er onderzoek binnen het LUMC uit te voeren, dien je je BROK (Basiscursus Regelgeving en Organisatie voor Klinisch onderzoekers) te behalen: https://lumc.capp12.nl/courses/326
  5. Kijk eens op de CCMO (https://www.ccmo.nl) en de METC (https://www.lumc.nl/org/metc/) websites.