Halve minor

Halve minor PHEG / Medische Besliskunde Taking care of tomorrow: Innovations in Primary Care


De halve minor in het LUMC

In het begin van het derde studiejaar (BA) krijgen studenten Geneeskunde en Biomedische wetenschappen de kans om zich tien weken te verdiepen in een door hen zelf gekozen vakgebied, in de vorm van een zo genoemde ‘halve minor’. Doel van zo’n halve minor is om de wetenschappelijke ontwikkeling van studenten te stimuleren en hen uit te dagen kritisch na te denken over recente ontwikkelingen in een bepaald vakgebied.

Een nieuwe minor vanuit de afdelingen PHEG en Medische Besliskunde

Voortbouwend op de minor ‘Patient-centered Care’ is in 2020 vanuit de afdelingen PHEG en Medische Besliskunde een nieuwe halve minor ontwikkeld: ‘ Taking Care of Tomorrow: Innovations in Primary Care’. In deze nieuwe minor maken studenten kennis met de breedte van de eerstelijnsgeneeskunde aan de hand van zeven thema’s: Population health management, de eerste 1000 dagen, eHealth & zelfmanagement, cultuur & ethiek, chronische ziekten, personalized medicine & shared decision making en de oudere populatie.  

Minor coördinator Rianne van der Kleij:

"Casuïstiek uit de verloskunde, jeugdzorg, huisartsenzorg en ouderenzorg wordt ingezet om innovaties vanuit praktijk en wetenschap te illustreren. Er worden niet alleen colleges gegeven, juist de interactie tussen studenten en experts uit zowel de praktijk als wetenschap staat voorop. Zo krijgen studenten workshops en vaardigheidstrainingen aangeboden; zoals een training over Cardiovasculair Risicomanagement (CVRM) en Diabetes Mellitus (DM) zorg in de huisartspraktijk, een workshop wetenschappelijk pitchen, academisch schrijven en motivationeel interviewen.” 


Alle opgedane kennis en kunde kunnen de studenten vervolgens toepassen in verschillende meeloopstages in de jeugdzorg, huisartszorg en ouderenzorg. Wetenschappelijke ontwikkeling van de studenten vormt een rode draad door de minor. Daarom schrijven de studenten ook een Critical Appraisal of a Topic (CAT).

Minor coördinator Annelieke Petrus

"Voor de CAT identificeren de studenten een praktijk dilemma uit de eerstelijnszorg, bijvoorbeeld ‘Leidt SSRI gebruik in het eerste trimester van de zwangerschap tot foetale cardiovasculaire afwijkingen?’. De studenten verzamelen vervolgens op systematisch wijze het wetenschappelijke bewijs voor beantwoording van de onderzoeksvraag en beoordelen dit bewijs op kwaliteit. Op basis van deze beoordeling trachten zij een advies te formulieren voor professionals.  De CAT slaat dus een brug tussen onderzoeksresultaten en de dagelijkse praktijk.”"

Evaluatie halve minor

In september zijn 15 enthousiaste studenten van start gegaan met de minor. Ondanks de beperkingen ten gevolge van de COVID-19 pandemie werd de minor hoog gewaardeerd; 60% van de studenten gaf de minor een 7 en 20% van de studenten waardeerde de minor met een 8 of een 9. Studenten vonden de minor docenten kundig en benaderbaar, en gaven aan het onderwijs passend en gevarieerd te vinden. Bijna 90% van de studenten stelt een helder beeld te hebben gekregen van het onderzoeksveld en van hun toekomstige rol als arts in de eerstelijns zorg. Hoewel de studenten de inhoud van de minor interessant vonden, gaven zij aan nog meer verdieping en uitdaging te willen. Ook de integratie van de verschillende thema’s kan nog beter; hier gaan we volgend jaar hard aan werken. Tenslotte konden de studenten zeer waarderen dat er aandacht was voor de integratie van opgedane kennis en kunde in de praktijk.

Student C:   “De mini-internships voegen echt enorm veel toe aan je kennis en perspectief. Dit is absoluut het hoogtepunt van de minor. De stagebegeleiders zijn ook super aardig en behulpzaam. Echt een topervaring” 

Filmpje halve minor