Patiëntenfolder

Opname op de verpleegafdelingen chirurgie (VCH)

U bent opgenomen of gaat opgenomen worden op een van de twee afdelingen van de Chirurgie. De verpleegafdelingen Chirurgie 1 en Chirurgie 2 vormen een eenheid. De Chirurgie 1 bevindt zich op de J-10-Q (route 708), de Chirurgie 2 (route 698) bevindt zich op de J-09-Q. Met deze folder willen wij u graag over een aantal specifieke zaken informeren.

Verpleegkundigen van de Verpleegafdelingen Chirurgie.

Voorbereiding op uw opname

Contact familie en naasten

U mag uw mobiele telefoon gewoon op de afdeling gebruiken. Het is voor de verpleging fijn als u zelf contact houdt met uw familie/naasten hoe het met u gaat.

Welke specifieke spullen neem ik mee of laat ik brengen?

  1. Medicatie in originele verpakking/ strip of baxterrol met een actueel medicatieoverzicht.

Neem enkel noodzakelijke waardevolle spullen mee naar het ziekenhuis.

Zie voor meer informatie de omgangsregels van het LUMC. U dient zelf uw koffer uit te pakken en uw kleding- en nachtkastje in te richten.

Voorbereiding op uw ontslag

Bespreek met uw naasten vooraf alvast de periode na uw ziekenhuisopname.

  • Wie kan, als dit nodig is, voor u zorgen na uw opname?
  • Wie kan u ophalen uit het ziekenhuis? We streven naar ontslag tussen 11:00 – 12:00 uur.
  • Heeft u extra hulpmiddelen nodig thuis?

Als u opgehaald wordt in een LUMC-rolstoel, neem hiervoor dan een twee euro muntstuk voor mee. De rolstoel kan dan gelijk meegenomen worden bij de hoofdingang.

Melden en verbeteren

Op de afdeling werken we met elkaar aan het continu verbeteren van de kwaliteit en veiligheid van de patiëntenzorg. Daarom horen we het graag wanneer u hier suggesties voor of opmerkingen over heeft. Geef deze aan ons door via de BeterMeter enquête, welke u tijdens of na uw opname kunt invullen.

Hoe een patiëntkamer er uitziet

De kamer

Er zijn een, twee en vierpersoonskamers aanwezig op beide afdelingen. De verpleging deelt de patiënten in op een kamer. In de kast op uw kamer liggen onder andere handdoeken, washandjes en dekens. Als patiënt kunt u deze gewoon pakken als u het nodig heeft. U vindt in deze kast ook bekertjes, bekkentjes, rietjes. In de kamer vindt u bij ieder bed een kledingkast voor uw kleding en een nachtkastje. Onder het aanrechtje staat een vuilnisbak. Zowel in de badkamer als boven uw bed vindt u een belsysteem.

Kluisjes

Naast uw bed hangt een kluisje met gebruiksaanwijzing. In verband met het risico op diefstal adviseren wij u waardevolle spullen zoveel mogelijk thuis te laten. Het LUMC is niet aansprakelijk.

Programmeren

  1. Toets ’A’ indrukken
  2. Toets een 4-cijferige code in
  3. Toets ‘C’ indrukken

Sluiten

  1. Deur van de safe dicht duwen
  2. Knop in “Close” positie draaien

Openen

  1. Toets ’A’ indrukken
  2. Persoonlijke 4-cijferige code indrukken
  3. Knop in “Open” positie draaien

Als het deurtje langer dan 3 minuten geopend is zal de code automatisch worden gewist en dient deze opnieuw geprogrammeerd te worden.

Koelkast

Op de afdeling is er een koelkast speciaal voor u als patiënt. Hier kunt u, onder vermelding van uw naam en datum (van openen), eigen producten in bewaren. U kunt deze producten weg zetten of de servicemedewerkers vragen dit voor u te doen. U vindt deze koelkast in het dagverblijf.

Televisie

Bij ieder bed is een televisie aansluiting welke u vrij kunt gebruiken. Radio is ook te beluisteren via de televisie. U krijgt bij opname een koptelefoon en de afstandsbediening. Wij vragen u i.v.m. de hygiëne de afstandsbediening in het plastic beschermhoesje te laten zitten.

Op de televisie is een kanaal ingericht voor u als LUMC-patiënt, hierop kunt u 24 uur per dag informatie lezen over zaken die u als patiënt aangaan.

Alarmering

Het LUMC beschikt over een oproepsysteem. Niet alleen in geval van nood, maar ook voor hulp bij andere zaken kunt u de verpleging en de servicemedewerkers oproepen via het hiernaast getoonde handbedieningspaneel.

Verpleegkundige ondersteuning

Voor verpleegkundige hulp/ ondersteuning drukt u op de rode (knop 1) “roepknop” van het handbedieningspaneel. Er zal een felrood lampje oplichten in de rode “roepknop”, zodat u er verzekerd van bent dat u daadwerkelijk een verpleegkundige oproep heeft geplaatst. Daarnaast ziet u op de achterwand een felgeel lampje oplichten (op onderstaande paneel) waarop de handschakelaar is aangesloten.

In het toilet en de badkamer vindt u aan de wand een trekschakelaar waarmee u, door te trekken aan het rode koord, om verpleegkundige hulp/ ondersteuning vraagt (zie onderstaande afbeelding). Ook hier kunt u door het oplichten van een felgeel lampje nagaan of u een oproep heeft geplaatst.

Servicemedewerker ondersteuning

Voor facilitaire ondersteuning kunt u de grijze “S” (knop 2) “serviceoproepknop” indrukken van het handbedieningspaneel. U ziet een felrood lampje oplichten in de rode “roepknop”. Gedurende de dag komen de servicemedewerkers zesmaal bij u langs voor eten en/of drinken. We vragen u, indien mogelijk, in deze rondes uw verzoek voor eten en/of drinken kenbaar te maken.

Lichtknop

Met het handbedieningspaneel kunt u ook uw bedlicht bedienen. Dit kan met de 2 gele (knop 3 & 4) “lichtknoppen”. Beiden hebben dezelfde functie; één keer drukken en het licht gaat aan (in de lichtbalk boven het hoofdeinde) nogmaals drukken en het licht gaat uit.

Als de verpleegkundige aanwezig is op de kamer, gelieve dan niet te bellen. U kunt de verpleegkundige aanspreken om uw vraag te stellen.

Handbedieningspaneel bed

Uw bed is volledig geautomatiseerd en te bedienen via onderstaande schakelaar. De functionaliteiten worden per knop in onderstaande afbeelding toegelicht.

Hoe de afdeling er uitziet

Balie

Bij aankomst op de afdeling treft u aan uw rechterzijde de balie waarachter de secretaresse werkt. Wanneer u verder rechtdoor gaat, vind u de balie waar werkplekken zijn voor de verpleging.

Het dagverblijf/ huiskamer

Op de chirurgie 1, in J-10-Q-166, is een ruimte met zitjes waar u kortdurend kunt wachten voordat u naar de betreffende kamer wordt gewezen. Voor de patiënten van de chirurgie 2 is dit J-9-Q -127. Hier wordt ook voor de kwetsbare oudere patiënt van de chirurgie 2 een dagprogramma aangeboden.

Patiënten Lounge

Dit is een openbare ruimte bij de liftkern waar u buiten de afdeling al dan niet met uw bezoek kunt verblijven. Hier bevinden zich ook de toiletten voor bezoekers.

Onze verschillende disciplines

Verpleegkundigen

De diensttijden van de verpleegkundigen zijn ingedeeld in een drietal diensten.

Dagdienst: 07:30 - 16:00 uur

Avonddienst: 14:30 - 23:00 uur

Nachtdienst: 22:45 - 07:45 uur

Per dienst draagt/dragen één tot twee verpleegkundigen de verantwoordelijkheid voor u. Op de afdelingen zijn ook verpleegkundigen in opleiding werkzaam, onder begeleiding van een gediplomeerd verpleegkundige.

Artsen

De artsenvisite vindt dagelijks van maandag tot en met vrijdag rond 8:15 uur op de patiëntenkamer plaats. Dit betekent dat de zaalarts, artsassistent (in opleiding), de verpleegkundige (in opleiding) en eventueel de fysiotherapeut bij u langskomen. Zij bespreken met u hoe het gaat en wat de volgende stappen zijn in het behandelplan. Het afdelingshoofd is eindverantwoordelijk voor het medisch beleid. In het weekend wordt de artsenvisite gedaan door een van de stafartsen.

Maatschappelijk werk

Als u bent opgenomen kunt u bij uw verpleegkundige aangeven of u contact met een maatschappelijk werker of psychiatrisch verpleegkundige op prijs stelt. U kunt denken aan hulp bij verwerking en leren omgaan met ziekte, omgang met gevolgen van complexe behandelingen en vragen over specifieke, sociale voorzieningen.

Dienst geestelijke verzorging

De geestelijk verzorgers in het LUMC zijn, ongeacht persoonlijke (geloof)overtuiging, beschikbaar voor alle patiënten en hun naasten. De dienst geestelijke verzorging loopt tijdens u opname langs. Zij vragen dan of u het bezoek op prijs stelt. Naast persoonlijke begeleiding is ook bezoek van een voorganger van uw eigen kerk of geloofsovertuiging mogelijk. De ziekencommunie, de doop, het avondmaal, de ziekenzalving of –zegen kunt u op uw kamer ontvangen. In het ziekenhuis worden op zondagen kerkdiensten gehouden die bij te wonen zijn (op zaterdag komen de vrijwilligers u hiervoor uitnodigen). Ook zijn de kerkdiensten te volgen via het LUMCkanaal op de televisie.

Wat u kunt verwachten

Telefoon

Het gebruik van mobiele telefoons is toegestaan in het LUMC, tenzij anders aangegeven en u de medepatiënten niet tot overlast bent. Graag na 22:00 uur de telefoon op stil zetten. Mocht u zelf niet de beschikking hebben over een telefoon, dan kunt u via de verpleegkundige een toestel lenen voor het plegen van een telefoontje. Telefoonnummers van de patiënt worden niet aan derden gegeven.

Internet

Tijdens uw verblijf in het ziekenhuis kunt u gratis gebruik maken van draadloos internet. Kies het Gastennetwerk (LUMCgast) bij beschikbare netwerken. Op het moment dat u contact maakt met het internet verschijnt er een pagina waarop dagelijks akkoord gegeven moet worden (akkoord aanvinken en op ‘OK’ klikken). Zonder akkoord te geven krijgt u geen toegang tot het internet. Ook andere functionaliteiten die gebruik maken van het internet, zoals Whatsapp, werken niet zonder te accorderen.

Tromboseprofylaxe/antistolling

Tijdens uw opname is er een verhoogd risico op trombose. Trombose is een medische term voor een bloedvat dat verstopt raakt door een bloedstolsel (trombus). Dit komt enerzijds doordat u mogelijk een operatie moet ondergaan en anderzijds doordat u gedurende langere tijd minder mobiel bent. Daarom start u 1 of 2x daags (afhankelijk van ingreep) met Fraxiparine (injectie ter voorkoming van trombose). Dit krijgt u toegediend in uw buik of been. Elke patiënt krijgt dit standaard. Als dit een langere periode betreft, zal u dit als patiënt ook zelf moeten leren. Hiervoor krijgt u instructies van de verpleging.

Pijnscore

Op deze verpleegafdelingen wordt pijn geregistreerd in een score. Dit gebeurt om beter inzicht te krijgen in de mate waarin u als patiënt pijn ervaart. Dat kan helpen om de pijnbestrijding zo goed mogelijk af te stemmen op de pijn. Driemaal per dag komt een verpleegkundige vragen of u uw (eventuele) pijn met een cijfer tussen de 0 en de 10 op een pijnschaal aan wilt geven. Bij een score van 4 of hoger treedt het pijnprotocol in werking. Na het geven van extra pijnstilling wordt na één uur de pijnscore nogmaals nagevraagd, om te kijken of de pijnstilling afdoende is.

Informatie over voeding

Waarom goed eten als u in het ziekenhuis ligt

Als u ziek bent heeft u veel eiwitten en voedingsstoffen nodig. Goed eten geeft een betere weerstand tegen infecties en een sneller herstel na een operatie

Voedingsadviezen tijdens uw opname

Eiwit is nu voor u de meest belangrijke voedingsstof. Eiwitten zitten in vlees, vis, ei en zuivelproducten zoals melk, yoghurt, kaas. Daarnaast is het ook belangrijk voldoende calorieën, vitamines en mineralen te gebruiken

Wat kunt u doen als u weinig eetlust heeft

Eet kleine maaltijden, goed verspreid over de dag. Kies voor eiwitrijke producten. Gebruik tussen de maaltijden door speciale Voedingsadviezen, dit bevat ruim eiwit en ruim vitamines en mineralen. U mag altijd eten van thuis mee laten nemen. Als u geopereerd bent aan de maag of darmen: probeer gas vormende producten en peulvruchten te vermijden. Meer informatie kunt u vinden in de menukaart (GEO-dieet), hier staan etenswaren die voor u van toepassing zijn.

Hoe kunt u keuzes maken

Brood maaltijden kiest u via “De broodplank” (achterzijde menukaart) of van de brood buffetwagen. Voor de warme maaltijd gebruikt u uitsluitend de menukaart. In deze menukaart vindt u dagelijks 3 menu’s: een Hollandse pot, een gerecht uit de Europese keuken en een Wereldgerecht. Iedere morgen komt de servicemedewerker bij u langs om uw keuze op te nemen. U maakt een maaltijdkeuze voor de dezelfde dag. Eventuele dieet wensen/ voorschriften worden door de facilitaire (keuken)dienst opgenomen.

Patiënt informatie

Het LUMC heeft een ruim assortiment aan patiënten folders. Met deze folders willen wij u als patiënt, uw familie en uw naasten informeren over een ziekte, onderzoek, operatie of behandeling in het LUMC. Mocht u geïnteresseerd zijn en meer willen weten over een specifiek onderwerp, informeer dan bij de verpleegkundige. Ook kunt u kijken op de website van het LUMC.

MijnLUMC

Het LUMC beschikt over een patiëntportaal (MijnLUMC). Dit is een beveiligde omgeving waarop alleen u toegang heeft tot uw medische gegevens. U dient in te loggen met uw DigiD. Wegwijzer (LUMC app) Om makkelijk uw weg te vinden in het hoofdgebouw van het LUMC, is er de LUMC App. Kies de afdeling of locatie waar u wilt zijn en u krijgt meteen de snelste route te zien. De routebeschrijving vertelt u precies hoe u moet lopen. De LUMC App is beschikbaar voor alle smartphones die gebruikmaken van Android of iOS (Apple). Voor verdere informatie en downloaden kijk op: https://www.lumc.nl/over-hetlumc/contact/wegwijs-in-het-lumc/ 

Poli Apotheek LUMC

Als u ontslag nadert regelt de verpleegkundige dat de ontslagmedicatie aan bed wordt gebracht of kan worden opgehaald bij de Poli Apotheek op C0-14. Poli Apotheek LUMC is een openbare apotheek binnen het LUMC. De Poli Apotheek is van maandag t/m vrijdag open van 08:00 - 18:00 uur en zaterdag van 12:00 – 16:00 uur.

Informatie voor uw naasten

Post

Tijdens uw verblijf op de afdeling kunt u post laten bezorgen. Het is wel belangrijk dat het gehele adres, de afdelingsgegevens en uw naam vermeld staan. Het postadres van het LUMC is; postbus 9600, 2300 RC Leiden. Het afdelingsadres is: Chirurgie 1, J10-Q, of Chirurgie 2, J09-Q.

Bezoektijden

Op de VCH gelden de volgende bezoektijden: 14:00u – 16:00u en 18:00u – 20:00u. Niet meer dan 2 bezoekers aan het bed.

Parkeren

Als u, uw familie of begeleider(s) noodzakelijkerwijs langer dan 4 uur aaneengesloten in het LUMC moeten verblijven, kunt u in aanmerking komen voor een kortingskaart. Hiervoor kunt u een aanvraagformulier vragen bij de verpleging.

Bloemen

Vanwege risico op infectie mogen er geen bloemen op de afdeling VCH.

Overnachtingsmogelijkheden naasten

Wanneer het in verband met uw ziekte wenselijk is dat naasten overnachten in het LUMC zijn hiervoor in beperkte mate mogelijkheden aanwezig. De naaste moet wel meer dan 50 km van Leiden wonen. Er zijn 2 interne kamers beschikbaar. De duur van het verblijf is 1 nacht. Aan een interne kamer zijn geen kosten verbonden. Daarnaast zijn er externe mogelijkheden waarbij het LUMC speciale prijsafspraken met een aantal hotels en pensions heeft gemaakt. Voor een extern verblijf zijn de kosten voor u als patiënt/naaste. Het patiëntenservicebureau kan u hier verder over informeren. Zij bevinden zich op H2-11 (2e etage) op het Leidse Plein.

Wat u verder in het ziekenhuis kunt vinden

Het Leidse plein

Het Leidse Plein kenmerkt zich als een multifunctionele omgeving met winkels, een stiltecentrum, een islamitische gebedsruimte en restauratieve voorzieningen. U vindt het Leidse Plein op de 2e verdieping aan de voorzijde van het gebouw.

Patiëntenservicebureau (H2-11)

U kunt bij het Patiëntservicebureau terecht voor vragen en informatie rondom uw verblijf in het LUMC. Ook geven ze u informatie over de voorzieningen in het ziekenhuis, zoals: klachtenprocedure, patiëntportaal, overnachtingsmogelijkheden, tolk, kinderopvang, telefoon voor slechthorenden, etc. Het Patiëntenservicebureau is open van maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 16:30 uur.

Stiltecentrum en gebedsruimte

Het stiltecentrum is geen godsdienstige ruimte. De ruimte is juist open voor iedereen, voor u als patiënt, maar ook voor bezoekers. Daarnaast is er de islamitische gebedsruimte, dit is de enige religieuze ruimte in het LUMC.

Kapsalon Centraal

Kapsalon Centraal is voor iedereen toegankelijk en is geopend van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 17:30 uur, en op zaterdag tot 16:00 uur. Telefoonnummer: 071-5156775. Behandeling aan bed is mogelijk.

De koffiecorner

De koffiecorner is geopend van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 20:00 uur

Het restaurant

Het restaurant is geopend van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 09.00 uur, 11:00 tot 14:00 uur en van 17:00 uur tot 19:00 uur. In het weekend is het restaurant geopend van 12:00 tot 19:00 uur.

AKO-boekhandel

De AKO-boekhandel is geopend van maandag t/m vrijdag van 08:00 uur tot 17:30 uur. Telefoonnummer: 071- 5160515

The Body Shop

Het filiaal van The Body Shop is centraal gelegen en is geopend van maandag t/m donderdag van 10:00 tot 14:00 uur. Telefoonnummer: 071- 5218724