Resultaten patiëntervaringen 2021
Van september tot en met november 2021 zijn de ervaringen van patiënten verzameld met de PatiëntErvaringsMonitor (PEM). De resultaten bieden belangrijke punten voor verbetering.
Patiënten gaven de klinische en poliklinische afdelingen van het LUMC in 2021 een 8,6. Hieronder staan de drie onderwerpen waar patiënten het meest positief over waren en de onderwerpen die door het LUMC kunnen worden verbeterd.
Opname
Meest positief | Verbeterpunten |
Patiënten voelen zich veilig in het ziekenhuis | De tijd op de wachtlijst voor de opname in het ziekenhuis |
Vertrouwen in de arts | Familie/naasten informeren over zorg die thuis gegeven moet worden |
De artsen hebben kennis van het dossier van de patiënten | Informatie over de mogelijke bijwerkingen van medicijnen |
Polikliniek
Meest positief | Verbeterpunten |
Vertrouwen in artsen | Patiënten informeren over de wachttijd in de wachtkamer |
Informatie over wat te doen na de afspraak | Informatie over de mogelijke bijwerkingen van medicijnen |
Tijd om met de arts of andere zorgverlener te praten over de ziekte/ het probleem | Wachttijden in de polikliniek |
Van meten naar verbeteren
Patiëntervaringen zeggen veel over de kwaliteit van onze zorg. Daarom vragen we alle patiënten in het LUMC naar hun ervaringen. Dit doen wij met de BeterMeter. Daarnaast vergelijken wij één keer per jaar de ervaringen van onze patiënten met de ervaringen van patiënten in de andere universitair medische centra. Hiervoor gebruiken wij de Patiëntervaringsmonitor (PEM). De resultaten gebruiken we om de zorg te verbeteren.