Resultaten patiëntervaringen 2021

Van september tot en met november 2021 zijn de ervaringen van patiënten verzameld met de PatiëntErvaringsMonitor (PEM). De resultaten bieden belangrijke punten voor verbetering.

Patiënten gaven de klinische en poliklinische afdelingen van het LUMC in 2021 een 8,6. Hieronder staan de drie onderwerpen waar patiënten het meest positief over waren en de onderwerpen die door het LUMC kunnen worden verbeterd.

Opname

Meest positiefVerbeterpunten
Patiënten voelen zich veilig in het ziekenhuisDe tijd op de wachtlijst voor de opname in het ziekenhuis
Vertrouwen in de artsFamilie/naasten informeren over zorg die thuis gegeven moet worden 
De artsen hebben kennis van het dossier van de patiëntenInformatie over de mogelijke bijwerkingen van medicijnen

Polikliniek

Meest positiefVerbeterpunten
Vertrouwen in artsenPatiënten informeren over de wachttijd in de wachtkamer
Informatie over wat te doen na de afspraakInformatie over de mogelijke bijwerkingen van medicijnen
Tijd om met de arts of andere zorgverlener te praten over de ziekte/ het probleemWachttijden in de polikliniek

Van meten naar verbeteren

Patiëntervaringen zeggen veel over de kwaliteit van onze zorg. Daarom vragen we alle patiënten in het LUMC naar hun ervaringen. Dit doen wij met de BeterMeter. Daarnaast vergelijken wij één keer per jaar de ervaringen van onze patiënten met de ervaringen van patiënten in de andere universitair medische centra. Hiervoor gebruiken wij de Patiëntervaringsmonitor (PEM). De resultaten gebruiken we om de zorg te verbeteren.

Patiëntervaringsmonitor (PEM) BeterMeter