Blog

Toekomstbestendig onderwijs: wil de echte farmaciegenie nu opstaan?

14 april 2023
leestijd
Tijdens de pandemie ‘wist’ iedereen het verschil tussen Janssen en AstraZeneca en werd het antimalariamiddel hydroxychloroquine door The Guardian (dd. 22-mei ‘20) bestempeld als ‘Trump’s COVID-19 cure’. Maar waar was de echte farmaciegenie gebleven? Na minimaal 6 jaar studeren zou je zeggen dat de apotheker dé geneesmiddelenexpert is, maar is deze kennis wel zichtbaar? Als ziekenhuisapotheker voelde ik de urgentie om wetenschappelijke kennis op een begrijpelijke manier te delen.

“Het begint allemaal bij onderwijs”, is mijn eerste gedachte als docent. Dit jaar beheren de studenten het Instagram-account @farmaciegenie. Het doel? Ervaren hoe het is om zichtbaar wetenschappelijke kennis op een begrijpelijke manier te delen als apotheker. TikTokvideo’s om iets uit te leggen, een live gesprek met een tuberculosepatiënt, een take-over om werkzaamheden van de apotheker te laten zien. Enkele studenten werden vorig jaar zelfs geïnterviewd door de landelijke beroepsvereniging over de nu jaarlijkse onderwijsopdracht en werden daarmee een rolmodel voor afgestudeerde apothekers.

Maar wie is dan óns rolmodel?

Een terechte vraag van de studenten tijdens de evaluatie. De uitdaging van deze maatschappelijke onderwijsopdracht zit niet alleen in het delen van wetenschappelijke kennis op een begrijpelijke manier, maar ook in het je er bewust van zijn dat je vanuit je rol als zorgprofessional actief bent op bijvoorbeeld social media. Hoe wil je jezelf neerzetten als zorgprofessional/farmaciegenie?

Vanuit de overheid werd in de tussentijd een nationaal centrum Wetenschapscommunicatie aangekondigd. De urgentie om op zoek te gaan naar rolmodellen voor de studenten nam alleen maar toe. Na een oproep meldden enkele potentiële rolmodellen zich. Veel meer mensen bleken, net als wij, benieuwd naar het antwoord op deze vraag. In een CollegeTour, live via social media te volgen, interviewde ik samen met de studenten een rolmodel (en kreeg veel respect voor Twan Huys). De studenten stelden ijzersterke vragen over ‘zichtbaarheid’. Waardevol voor de studenten, maar ook voor de beroepsvereniging.  

Wat is toekomstbestendig onderwijs?

‘Future-ready education’ is dit jaar het onderwerp van het onderwijsfestival georganiseerd door de Leiden Teachers’ Academy. Welke kennis en vaardigheden hebben onze farmaciegenieën van de toekomst eigenlijk nog meer nodig? Is de social media training, die de studenten dit jaar hebben gevolgd, volgend jaar nog wel actueel? Of zou dit een training over kunstmatige intelligentie moeten zijn? Kortom, we moeten ons onderwijs blijven innoveren om toekomstige apothekers zo goed mogelijk voor te bereiden op de veranderende samenleving.

Arianna Pranger, assistant professor of Master Pharmacy education, chair/teaching fellow @Leiden Teachers’ Academy Leiden University & ziekenhuisapotheker LUMC