Een ruime selectie uit het werk van Caren van Herwaarden

Galerie LUMC presenteert: When We Come Close

13 maart 2024
leestijd
Galerie LUMC presenteert van 21 maart tot 30 juni de tentoonstelling When we come close, met monumentale tekeningen, collages en aquarellen van Caren van Herwaarden. In haar werk onderzoekt Caren van Herwaarden de vele lagen van de menselijke conditie. Zij zoekt naar de betekenis van empathie, lichamelijkheid, vitaliteit en lijden. De tentoonstelling wordt op 21 maart om 17:00 uur geopend door schrijver, scenarist en beeldend kunstenaar Manon Uphoff in Galerie LUMC.

Röntgenbril

Als kind wilde Caren van Herwaarden (1961) een röntgenbril om dwars door de kleren en de huid van anderen heen te kijken. Want hoe ze zichzelf en anderen ervoer, kon ze maar moeilijk rijmen met de spieren, organen, botten en bloed waarmee je de hele dag rondloopt. Na de kunstacademie kreeg zij toegang tot de natuurhistorische en anatomische collecties van de Leidse Universiteit. Gedurende vier jaar maakte zij tekeningen naar anatomische preparaten van dieren en mensen. Ze ontwikkelde daar haar röntgenbril en tekende het menselijk lichaam in talloze variaties van kracht, ontbinding en verval. Ze kon er letterlijk door de huid heen kijken. Dit intensieve onderzoek vormt de basis van haar werk.

Binnenwereld

Caren van Herwaarden zoekt in haar ingetogen, tot de kern teruggebrachte werk, naar een vorm om menselijke driften, ervaringen, emoties en gedachten op een persoonlijke manier te verbeelden.

Innerlijke drijfveren van de mens fascineren haar meer dan diens uiterlijke verschijning, omdat voor de ‘binnenwereld’ van de mens nog geen vastomlijnde vormentaal bestaat. Van Herwaarden  onderzoekt datgene wat niet direct waarneembaar is en verborgen blijft onder de oppervlakte. “Ik wil het over basale beweegredenen van mensen hebben, over menselijke emoties die  universeel zijn: over vrees, agressie, verlangen of drift. Ik vind het belangrijk dat de kijker zich met mijn werk kan identificeren.”

When We Come Close

Het is Caren van Herwaarden om het naakte wezen te doen, zonder schijn of opsmuk. Het lichaam staat bij haar niet symbool voor heroïek, zoals dat vaak in de kunstgeschiedenis het geval is. Bij Van Herwaarden verwijst het juist naar het tegenovergestelde: naar intimiteit, angst, verlangen. Ook in de kluwen van mensen waarin individualiteit ondergeschikt lijkt te zijn, ligt het verlangen naar intimiteit en samenhang als drijvende kracht besloten. Want in conflictsituaties waar geen controle is en de wereld niet langer maakbaar is, zijn we afhankelijk van anderen: When We Come Close.