Referenties en Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

In het LUMC werken wij met vertrouwelijke gegevens van vaak kwetsbare patiënten. Om de veiligheid en bescherming van onze patiënten en medewerkers te waarborgen, controleren wij of nieuwe medewerkers geschikt zijn om hiermee om te gaan. Hiervoor kunnen wij referenties opvragen. Dit doen wij standaard bij functies waar sprake is van patiëntencontact of contact met patiëntmateriaal. In dat geval ben je verplicht om referenties op te geven en wordt er navraag gedaan bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Daarnaast wordt voor alle functies, als je in dienst komt, een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) van je gevraagd.

Hoe vraag je een Verklaring Omtrent Goed Gedrag (VOG) aan?
Bij de uitnodiging voor het aanstellingsgesprek, sturen wij je het formulier voor het aanvragen van de VOG mee. Wij zorgen ervoor dat het werkgeversgedeelte al is ingevuld. Jijzelf dient dan het aanvraagformulier verder in te vullen met jouw persoonlijke gegevens, volg hiervoor de instructies in de e-mail die je hebt gekregen. Vervolgens dien je de aanvraag (online) in bij de gemeente waar jij ingeschreven staat. Na maximaal vier weken ontvang je de VOG en stuur je deze door naar jouw P&O-adviseur bij het LUMC.

Vergoeding
De kosten van de VOG worden bij inlevering vergoed bij de salarisbetaling of, als je geen salaris ontvangt, via de financiële administratie. Als je de VOG niet hebt verkregen, dan worden de kosten niet vergoed. En wanneer je de VOG in het buitenland hebt verkregen, dien je de kosten hiervan aan te tonen.

Meer informatie
Wil je meer informatie over de VOG? Een uitgebreide beschrijving van de VOG kun je op de website van het ministerie van Justitie vinden, maar je mag ook telefonisch contact met ons opnemen. Zie hieronder de contactgegevens van de verschillende P&O-afdelingen. 

P&O divisie 1:
P&O divisie 2:
P&O divisie 3:
P&O divisie 4:
P&O divisie 5:
P&O directoraten en FB:

071 526 36 16
071 526 22 30
071 526 51 97
071 526 20 55
071 526 95 60
071 526 41 59