Veelgestelde vragen | Fulltext toegangsproblemen

  1. Waarom is het ene tijdschrift wel fulltext beschikbaar en de andere niet? 
  2. Waarom moet er soms een wachtwoord worden ingetikt en waar is dat wachtwoord te vinden?
  3. Is fulltext ook vanuit thuis beschikbaar?
  4. Hoe kunnen vragen worden gesteld en problemen worden gemeld?
  5. Waar is informatie over de beschikbare fulltext bronnen te vinden?
  6. Welke problemen zijn er met het opvragen van webpagina's en pdf-artikelen en wat valt daar aan te doen?
  7. Waar is informatie over de inhoud van tijdschriften te vinden, bijvoorbeeld "instructions to authors"?
  8. Fulltext-problemen: wel toegankelijk volgens SFX, maar geen toegang op de doorgelinkte site.
  9. Ik krijg geen toegang tot een e-journal in de Digitale Bibliotheek Universiteit Leiden.
  10. Apple-problemen

1. Waarom is het ene tijdschrift wel fulltext beschikbaar en de andere niet?

Veel tijdschriften zijn online fulltext beschikbaar, maar niet alle. De Walaeus Bibliotheek probeert zoveel mogelijk om toegang tot de tijdschriften waar de bibliotheek een abonnement op heeft ook online mogelijk te maken. Dit kan echter niet altijd en is afhankelijk van de volgende factoren:

  • Praktische factor: niet alle tijdschriften zijn online beschikbaar.
  • Prijsfactor: voor een aantal tijdschriften moet voor de online versie extra worden betaald. De Walaeus Bibliotheek heeft hiervoor een beperkt budget. Enkele tijdschriften zijn vanwege kostenfactoren alleen beschikbaar voor gebruik vanaf computers binnen het LUMC, en zijn derhalve niet via de Universitaire systemen beschikbaar.

2. Waarom moet er soms een wachtwoord worden ingetikt en waar is dat wachtwoord te vinden?

De toegang tot fulltextbronnen wordt door uitgevers op verschillende manieren geregeld:

  • Een aantal bronnen zijn vrij toegankelijk, iedereen mag er bij.
  • Bij een groot aantal bronnen wordt de toegang geregeld via het IP-adres. Dit is het netwerkadres dat een computer automatisch krijgt toegewezen bij het inloggen in een netwerk. De Walaeus Bibliotheek probeert zoveel mogelijk bronnen zowel voor het LUMC-netwerk als voor het UL-netwerk open te zetten.
  • Een aantal bronnen kan alleen worden geraadpleegd na het invoeren van een gebruikersnaam en wachtwoord. Dat heeft als voordeel dat, als het wachtwoord bekend is, toegang vanaf een willekeurige computer mogelijk is.

Wachtwoorden mogen door de Walaeus Bibliotheek niet openbaar toegankelijk gemaakt worden. Daarom staan ze vermeld op een voor de buitenwereld afgeschermd deel van de website. De toegang hiertoe is geregeld via het IP-adres. Op de tijdschriftenlijst van de Walaeus Bibliotheek wordt het wachtwoord zichtbaar zodra op de  wachtwoord-informatie bij de tijdschrifttitel wordt geklikt.

3. Is fulltext ook vanuit thuis beschikbaar?

Raadpleeg de informatie over ThuisToegang, voor toegang tot de bestanden en online tijdschriften van de Walaeus Bibliotheek buiten het LUMC of een universitaire werkplek. 

4. Hoe kunnen vragen worden gesteld en problemen worden gemeld?

Vragen en opmerkingen, ook over fulltext, kunnen altijd worden geplaatst bij de informatiebalie van Walaeus Bibliotheek (contact).

Toegang tot het merendeel van de elektronische tijdschriften gebeurt op basis van computerherkenning (herkenning van IP-adres). Om geautoriseerd de tijdschriften te raadplegen, moet de computer één van de volgende universitaire IP-adressen hebben:

  • 145.88.*.*
  • 132.229.*.*
  • 145.98.36.*

Op checkip.dyndns.org/ kan gecontroleerd worden vanaf welk IP-adres gewerkt wordt.

Indien niet vanaf een universitair IP-adres gewerkt wordt, maar bijvoorbeeld vanaf thuis of op congres, dan dient A-Select of de Digitale Bibliotheek gebruikt te worden (voor meer informatie: Thuistoegang).

Mocht het IP-adres in orde zijn, dan is de volgende stap om de ICT-contactpersoon van de afdeling hierover aan te spreken via de Helpdesk. Technische problemen met computers kunnen alleen door lokale systeembeheerders worden opgelost.

5. Waar is informatie over de beschikbare fulltext bronnen te vinden?

Via de Walaeus Bibliotheek:

Via de Universiteitsbibliotheek:

6. Welke problemen zijn er met het opvragen van webpagina's en pdf-artikelen en wat valt daar aan te doen?

Regelmatig zijn er technische problemen met het opvragen van informatie op een externe website. Webpagina's worden niet getoond, online toegang is niet toegestaan of bij het opvragen van een artikel in PDF wordt alleen een blanco pagina zichtbaar.

De toegang tot artikelen wordt door verschillende uitgevers verschillend geregeld, hetgeen het moeilijk maakt om het probleem direct op te lossen. Veel problemen kunnen ook niet door de Walaeus Bibliotheek worden opgelost, maar moeten door lokale systeembeheerders worden aangepakt.

Wat kan er zoal mis zijn:

  • De server van de uitgever geeft problemen. Probeer het later nog eens.
  • Toegang tot fulltext lukt niet, ook al zou dat volgens de website van de Walaeus Bibliotheek wel moeten kunnen. Controleer of er is ingelogd op het juiste netwerk (Universiteit of LUMC) of dat vanuit thuis gebruik wordt gemaakt van de Digitale Bibliotheek. Oorzaak bij de aanvang van een nieuw jaar kan zijn dat de uitgever vergeten heeft het abonnement te verlengen. Vraag om hulp of meldt opmerkelijke zaken aan de informatiebalie van de Walaeus Bibliotheek (contact).
  • De lokale instellingen van je PC en/of Internet browser staan niet goed. Vraag de lokale PC-beheerder om hier naar te kijken, met de volgende tips:
    - is de nieuwste versie van Internet Explorer of Netscape geïnstalleerd?
    - staan de beveiligingsinstellingen niet te veel dicht?
    - is Adobe Acrobat wel goed geinstalleerd?
  • De linking kan verstoord zijn doordat een tijdschrift is verkocht van de ene naar de andere uitgever. Ieder jaar verhuizen tientallen tijdschriften. Veelal hebben individuele tijdschriftartikelen een Digital Object Identifier (DOI), een uniek nummer waarmee de doorlinking wordt vereenvoudigd. Zodra een tijdschrift is verhuisd naar een andere uitgever, verhuizen alle DOIs mee naar de nieuwe uitgever. Zodra er verschillen zijn in licenties tussen uitgevers, linkt de DOI door naar de nieuwe uitgever (terwijl daar geen licentie voor is), terwijl het artikel waar de DOI betrekking op heeft, nog steeds als archiefmateriaal bij de oude uitgever te vinden is, alwaar wél toegang is volgens de licentie.

Er zijn een aantal trucjes mogelijk.

  1. probeer het met een andere webbrowser, bijv. Firefox in plaats van Internet Explorer.
  2. klik i.p.v met de linkermuisknop met de rechtermuisknop op de link naar het pdf-bestand. Dan krijg je een menukeuze van je webbrowser, kies daaruit lokaal opslaan (in IE heet het Save Target As). Het PDF bestand kan dan lokaal worden opgeslagen en vervolgens door dubbelklikken in Windows Explorer of My Computer worden geopend.
    NB Dit wordt door de uitgever toegestaan voor tijdelijk en persoonlijk gebruik. Op deze manier een archief aanleggen of de artikelen delen met collega's is niet toegestaan!

7. Waar is informatie over de inhoud van tijdschriften te vinden, bijvoorbeeld "instructions to authors"

Informatie over de inhoud, het redactiebeleid en zaken als "instructions to authors" van tijdschriften is vaak te vinden op de internetsite van het tijdschrift of de uitgever. Voor de tijdschriften waar de Walaeus Bibliotheek een abonnement op heeft zijn links naar de sites van deze tijdschriften verzameld op Walaeus WegWijzer Instructions for authors. Ook in de gedrukte tijdschriften kunt u meestal deze informatie terugvinden. Bekijk ook de Walaeus-pagina Online tijdschriften traceren.

8. Fulltext-problemen: wel toegankelijk volgens SFX, maar geen toegang op de doorgelinkte site

Zo nu en dan werkt de doorlinking naar een artikel dat fulltext beschikbaar is, niet zoals het hoort. Dit wordt onder meer veroorzaakt doordat uitgevers meerdere sites exploiteren. Bij Elsevier heeft het LUMC toegang op de ScienceDirect.com-site. Naast dit platform, bestaan ook sites voor persoonlijke abonnees - dit zijn sites waar het LUMC over het algemeen geen toegang heeft. Nu kan het gebeuren dat bij het doorlinken met SFX bij sommige artikelen de link naar de verkeerde site wordt gemaakt. Ook kan het zijn dat door afwijkende pagina-aanduidingen (e-pagina's, supplementpagina's) de linking niet goed werkt. Ten slotte: de Digitale Bibliotheek van de UB is in oktober 2011 overgaan van SFX3 naar SFX4. Dit kan tot problemen leiden voor mensen (bijv. in ziekenhuizen) die zich achter een lokale institutionele firewall bevinden. De remedie is: de firewall-beheerder van het ziekenhuis dient de firewall open te zetten voor de 95.172.90.65. De sfx-server en poort 9003 moeten worden opengezet om (weer) e-journals te kunnen benaderen. Zie ook onze pagina over ThuisToegang. Kortom, indien u volgens SFX toegang hoort te hebben, en u komt op een ontoegankelijke site, meldt dit s.v.p.: contact.

9. Ik krijg geen toegang tot een E-journal

Mogelijke oplossingen:
- op een ander tijdstip nogmaals proberen
- niet vergeten in te loggen voor u naar een e-journal zoekt (als u van buiten de campus inlogt geeft dit alleen volledige toegang tot de fulltext bestanden als u student of medewerker van de UL bent)
- via een andere browser proberen in te loggen (bijvoorbeeld Internet Explorer in plaats van Firefox)
- de firewall instellingen aanpassen (of door uw instelling aan laten passen)

Als het nog steeds niet lukt, kunt u dan aangeven
- wanneer de toegang niet werkte
- of u ook geen toegang kunt krijgen tot andere bestanden en tijdschriften in de Digitale Bibliotheek
- wat voor PC en besturingssysteem u gebruikt
- welke browser (en welke versie) u gebruikt
- als u binnen de campus probeert in te loggen: doet u dit vanaf een studententerminal of een PC/laptop

Meer informatie kunt u hier vinden

10. Apple-problemen

Het gebruik van Apple computers geeft soms problemen bij het benaderen van de digitale tijdschriften. Ervaart u dit probleem, meldt dit s.v.p.: contact.