Onderwijs

Onderzoek van het onderwijs

In het LUMC gaan wij ervan uit dat docenten, studenten en medewerkers een leven lang blijven leren. ‘Grensverleggend beter worden’ noemen we dat. Het Onderwijs Expertise Centrum (OEC) ondersteunt deze visie op onderwijs in het LUMC. We zorgen dat patiënten ook in de toekomst de beste zorg krijgen. Toekomstige zorgprofessionals leiden we daarom op via de nieuwste inzichten, ook in onderwijskundig opzicht. Hiervoor doen we onderzoek naar toekomstbestendig onderwijs, afgestemd op de praktijk.

.Onderzoek van onderwijs.jpg

Onderzoek medisch onderwijs

We doen onderzoek naar medisch onderwijs om de kennis, vaardigheden en professionaliteit van studenten en docenten te bevorderen. Het Onderwijs Expertise Centrum doet dit door de onderwijspraktijk te evalueren, begrijpen en te vernieuwen. Ons onderzoek omvat een breed scala aan didactische kaders, theorieën en onderzoeksmethoden. Onderwijskundig onderzoekers en (bio)medische professionals werken nauw samen aan vraagstukken die relevant zijn voor de praktijk.

Onderzoekslijnen

Binnen het Onderwijs Expertise Centrum bestaat de onderzoeksgroep Medisch Onderwijs. Deze onderzoeksgroep heeft de ambitie om via wetenschappelijke inzichten bij te dragen aan het continue verbeteren van onderwijs. Het programma richt zich op 3 belangrijke thema’s:

  • De ontwikkeling en het gebruik van Technology Enhanced Learning;
  • Het toepassen en onderzoeken van didactische interventies en innovaties in het onderwijs;
  • Academische en wetenschappelijke vorming van studenten.

Nederland is wereldwijd een van de leidende landen op het gebied van medisch onderwijsonderzoek. Samen met de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië publiceert Nederland het meeste in toonaangevende tijdschriften binnen dit vakgebied. Nederland eindigt zelfs op de 2e plek wanneer we kijken naar de hoeveelheid wetenschappelijk publicaties. We hebben hier de productiviteit vergeleken in relatie met het aantal medische faculteiten in een land.