Nikki Kromkamp, wetenschappelijk docent

Nikki Kromkamp geeft les aan studenten Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen. Niet in het vakgebied dat ze hebben gekozen, maar in Communication and Science. “Gelukkig realiseren onze studenten zich dat het overbrengen van de inhoud net zo belangrijk is als de inhoud zelf,” vertelt Nikki. “Wij bereiden ze voor om zichzelf straks op internationale schaal zowel mondeling als schriftelijk te kunnen presenteren.”

En ondanks het gemak waarmee Nikki zich nu door de collegezalen beweegt, is het nooit haar plan geweest om voor de klas te staan. Na het afronden van haar studie Engels en Linguïstiek kreeg ze een telefoontje vanuit het Onderwijsgebouw van het LUMC. “Ze hadden per direct iemand op de administratie nodig die alle systemen kende. Ik was tijdens mijn studie gewend hiermee te werken en had geld nodig om mijn huur te kunnen betalen. Ik ben dus meteen aan de slag gegaan.” Maar echt lang heeft ze hier niet gezeten. Toen haar collega hoorde dat er een vacature voor wetenschappelijk docent aankwam stelde ze Nikki gelijk voor als de ideale kandidaat. “En zo had ik ineens een nieuwe baan! Het is heel leuk om intern bij een organisatie door te groeien. Zo zie je het werk en de afdelingen van verschillende kanten.”

Presentatietrainingen
De opleiding Engels en Linguïstiek lijkt misschien een gekke achtergrond voor een docent binnen het LUMC, maar het heeft haar juist een goede basis gegeven. “Ik buig me niet over de inhoud en kijk puur naar de communicatie, zowel in het Nederlands als in het Engels.” Niet alle studenten zijn direct enthousiast over deze lessen, omdat het vaak spannend is om je onderwerp te presenteren. Daarom zitten de lessen van Nikki en haar collega’s door de hele bachelor en master van de studenten verweven, zodat het presenteren ze steeds gemakkelijker afgaat. “We brainstormen met elkaar en geven feedback. De groepen zijn klein en de lessen interactief. Het belangrijkste is dat studenten leren hun boodschap goed over te brengen, of het publiek nu uit experts of leken bestaat.”

Tips & tricks
De bedoeling is dan ook dat studenten geen angsten meer hebben om te presenteren. Aan Nikki de taak om deze weg te nemen. Maar hoe doe je dat? “Een groot deel zit al in de voorbereiding. Wij richten ons zo veel mogelijk op het positieve en bouwen onze feedback ook zo op. Vaak zien studenten namelijk niet wat ze allemaal wél goed doen en de eerste stap is om zich daarvan bewust te worden.” Er zijn dan ook allerlei trucjes om je door de zenuwen heen te slaan. “Je kan door bijvoorbeeld je houding en stembeheersing doen overkomen dat je heel zeker bent van je zaak, terwijl je hart in je keel klopt en je knieën knikken. Je hebt zelf het zenuwachtige gevoel, maar het publiek merkt dit vaak niet eens. En als je de draad even kwijt bent is het echt niet erg een paar seconden stil te zijn. Het publiek geef je de rust om jouw informatie te verwerken en bovendien voelt vijf seconden als spreker veel langer dan als luisteraar.”

En niet alleen de studenten blijven zich ontwikkelen, ook Nikki staat niet stil. De les binnenlopen en het boek openslaan bij hoofdstuk drie is er dan ook niet bij. “Wij stellen alle lesstof zelf samen en blijven hierdoor ook binnen ons vak groeien en leren. Bovendien staan we elke keer weer voor een groep enthousiaste en slimme studenten. Dat maakt mijn werk hier bij het LUMC elke dag weer afwisselend en uitdagend.”

Word jij mijn nieuwe collega?

Bekijk onze vacatures en solliciteer naar jouw baan!