Pieter Hoek, sociotherapeut LUMC Curium

Voetballen of badmintonnen om 9 uur ‘s ochtends? Voor sociotherapeut Pieter Hoek is dit de normaalste zaak van de wereld. De kinderen die op het Van Krevelenhuis klinisch zijn opgenomen hebben namelijk ieder een eigen uitlaatklep. “Per kind bepalen we de doelen en stellen we een leerplan op,” vertelt hij. “Met dit werk kan ik echt mensen helpen. Dat maakt het dag in dag uit heel bijzonder.”

Het Van Krevelenhuis in Oegstgeest is een klinische afdeling voor kinderen met autisme tussen de 6 en 12 jaar. “De meeste kinderen die wij behandelen zijn echter rond de 10 of 11 jaar,” vertelt Pieter. “Deze kinderen en gezinnen hebben al een heel traject van hulpverlening achter de rug. Wij bieden een klinische opname en dat is een zwaar middel. Vaak wordt het dan ook gezien als laatste hoop.” Dit betekent dat Pieter werkt met complexe problematiek. “Vaak hebben de kinderen veel agressie richting hun ouders of broers en zussen en hun dagstructuur ontbreekt meestal. Zo kan het zijn dat deze kinderen de hele dag zitten te gamen en niet meer naar school gaan.”

Onvoldoende opvoedvaardigheden
Het zijn dan ook niet alleen de kinderen die worden behandeld, maar het hele gezin wordt onder de loep genomen. “Vaak zie je een deel van de problematiek ook terug bij de ouders. Ze hebben onvoldoende opvoedvaardigheden en dit resulteert in een ontwikkelingsachterstand bij de kinderen. Zo zien wij hier kinderen die bijvoorbeeld nog niet kunnen fietsen of hun eigen veters strikken.”

Maar hoe gaat dit in zijn werk? “We gaan met het hele team systemisch aan de slag. Het kind wordt klinisch opgenomen en de systeemtherapeuten gaan met de ouders aan de slag. Vervolgens zijn er ook ambulant therapeuten bij betrokken die de gezinnen in hun thuissituatie begeleiden.” Verder wordt het team aangevuld met een hoofdbehandelaar, teamcoördinator en ondersteuners. “We zijn een multidisciplinair team en samen zetten we ons in om het gehele gezin weer op de rit te krijgen.”

Persoonlijke doelen
De kinderen worden opgenomen op het Van Krevelenhuis, waar in totaal zeven bedden beschikbaar zijn. “Meestal staan we met twee sociotherapeuten op deze groep. Elk kind heeft eigen leerdoelen, waarbij we inzoomen op persoonlijke doelen zoals emotieregulatie. Daarbij komt het met elkaar samenleven, dat ook onderdeel is van de sociotherapie. Het delen van ruimtes, samen spelen en de vast eetmomenten. Eigenlijk is dit allemaal onderdeel van de sociale vaardigheidstraining.”
De meeste kinderen worden een half jaar tot een jaar opgenomen. “Elk kind is uniek en dat betekent dat wij niet steeds dezelfde therapie kunnen toepassen. Elke keer kijken we opnieuw naar wat nodig is voor het kind en het gezin. Dit maakt dat het werk uitdagend en afwisselend blijft.” Toch is het soms ook zwaar, geeft Pieter toe. “Het kan er heftig aan toegaan en je moet dus wel stevig in je schoenen staan. Gelukkig hebben we binnen het team veel steun aan elkaar. Op zulke momenten realiseer je je hoe belangrijk het is om fijne collega’s te hebben. En ondanks dat het niet altijd gemakkelijk is, houden we een doel voor ogen: het kind en gezin weer op de rails krijgen. In dit werk zie je heel direct terug hoe jouw inzet een heel gezin helpt. Samen kunnen we veel bereiken!”

Word jij mijn nieuwe collega?

Bekijk onze vacatures en solliciteer naar jouw baan!