Mandy-Ann Vasen, jurist

Kun je zomaar een weekenddienst invoeren? Hoe spreek je collega’s aan op hun gedrag? En wat als een werknemer langdurig ziek is, maar je als manager vermoedt dat dit niet waar is? Dagelijks spelen tientallen juridische vragen op het LUMC. Jurist Mandy-Ann Vasen gaat al bijna twintig jaar op zoek naar de antwoorden.

Waar ben jij als jurist op een gemiddelde dag mee bezig?
“Bijna te veel om op te noemen. Ik krijg vragen van de Servicebalie Personeel en heb veelvuldig contact met de P&O-adviseurs. Dat gaat vaak over ontslag en arbeidstijden. Verder houd ik me bijvoorbeeld bezig met BIG/RGS-registraties. Daarnaast neem ik deel aan LUMC-brede projecten, over onder meer arbeidstijden of nieuwe wet- en regelgeving.”

Wat maakt jou een goede jurist?
“Ik heb inlevingsvermogen en oog voor de werkvloer. En als jurist moet je precies zijn, maar dat leer je vanzelf in de praktijk. Dus altijd data en de wetsartikelen checken, anders kan het misgaan. Wat mij betreft moet je als juridisch adviseur ook heel toegankelijk zijn. Geef mensen het gevoel dat ze werkelijk alle vragen aan je kunnen stellen. Ik denk nooit: wat een belachelijke vraag. Als het antwoord voor mensen duidelijk is en ik ze heb kunnen helpen ben ik tevreden. Dat is juist zo leuk, je krijgt van alles op je bord.”

Wat zijn veel voorkomende vragen?  
“Ik krijg vaak vragen over werktijden en of er sprake is van overwerk. Of er is een hoog opgelopen ruzie op de werkvloer en mensen willen weten wat ze moeten doen. Een andere vraag die regelmatig voorbij komt is bijvoorbeeld: ‘Voldoen onze diensten aan de Arbeidstijdenwet, of moet er een interne regeling worden veranderd?’ Erg gevarieerd dus.”  

Zijn er ook facetten aan het werk die je moeilijker vindt?
“Er wordt wel eens vergeten dat ik er uiteindelijk ben voor de medewerker. Het uitgangspunt is dat de medewerker centraal staat en dat hij zo goed mogelijk moet worden begeleid. Het is altijd naar balans zoeken tussen oog hebben voor de belangen van de werkgever, die bijvoorbeeld bij ontslag soms streng moet zijn, en de belangen van de medewerker. Wanneer ik een medewerker zie, is er meestal een beslissing gevallen die niet leuk is voor die persoon. De medewerker ziet me dan als het ware als de vijand, ook al staan bij het geven van advies de belangen van de medewerker altijd voorop. Helaas moet je toch weleens moeilijke beslissingen nemen.”  

Je werkt sinds 1999 voor het LUMC. Is het werk in die tijd veranderd?
“Ik zat de eerste vijf jaar in de bezwarencommissie en ben nu alweer bijna vijftien jaar adviseur bij HRM. De juristen zijn inmiddels in het personeelsmanagement-team terecht gekomen. Zo is er meer verbinding met de HRM-adviseurs. We krijgen als juristen ook steeds meer vragen over zaken als social media en privacy.”

Word jij mijn nieuwe collega?

Bekijk onze vacatures en solliciteer naar jouw baan!