Eoin Hennekam, webredacteur 

Van professors tot secretaresses en van artsen tot facilitair medewerkers. Als webredacteur binnen team Werkenbij spreekt Eoin Hennekam iedereen in het LUMC. Bovendien is de half-Ierse webredacteur tweetalig en dat komt goed van pas. “Het LUMC is naast een academisch ziekenhuis ook een internationaal onderzoekscentrum en opleidingsinstituut, en dat betekent dat er ook veel teksten in het Engels geschreven moeten worden.”

Toch zijn het niet alleen de vertaalklussen waar hij zich mee bezighoudt. Samen met zijn collega’s van team Werkenbij richt hij zich op het gehele vacatureproces, recruitment, employer branding, arbeidsmarktcommunicatie, het vernieuwen van content voor de werkenbij-site en alles wat daar bij komt kijken. “In het LUMC is de werving en selectie decentraal geregeld. Dit betekent dat alle afdelingen hun eigen werving en selectie doen, maar dat wij ze hierin ondersteunen en adviseren. En als webredacteur in het Werkenbij-team richt ik me daarbij onder andere op het opstellen van een wervende vacaturetekst.”  

Kennis van de organisatie
Want ieder heeft zo zijn expertise meent Eoin: “Een onderzoeker moet zich niet bezighouden met het schrijven van teksten. Daar zijn wij voor. Bovendien denken wij goed mee over de inzet van de benodigde mediakanalen om een vacature onder de aandacht te brengen. Denk hierbij aan het uitlichten op LinkedIn, plaatsingen op jobsites en het bedenken en uitzetten van socialmedia-campagnes. Wij meten de resultaten en kunnen afdelingen vervolgens verder adviseren. Wij weten wat er speelt en hebben veel kennis van de organisatie. Die kennis kunnen we inzetten om andere afdelingen verder te helpen. En ondanks dat we slechts uit een team van acht man bestaan, maken we impact op de gehele organisatie. Dat vind ik bijzonder.” 

Verhalen vertellen
Maar met alleen een vacaturetekst ben je er nog niet. Team Werkenbij wil mensen blijven boeien en nieuwsgierig maken naar wat het LUMC te bieden heeft. Maar hoe? “We zijn actief op social media en laten afdelingen ons Instagram-account overnemen. Zij kunnen dan een hele dag laten zien wat het werk op hun afdeling bijzonder maakt.” Ook zijn er verschillende wervingsfilms in de maak en kun je op de site lezen hoe medewerkers het ervaren om te werken op bijvoorbeeld de Spoedeisende Hulp, bij het Facilitair Bedrijf of binnen het onderzoek. “Samen met mijn collega’s ben ik verantwoordelijk voor het interviewen van onze medewerkers en het schrijven van deze verhalen.” 

Onderzoek en onderwijs
En om de afdelingen zo gericht mogelijk te kunnen adviseren heeft iedereen binnen het Werkenbij-team een expertise. Voor de tweetalige Eoin is dit – logischerwijs – de onderzoekstak. “We hebben geregeld vacatures voor PhD-kandidaten en postdoc-posities. Het LUMC is een internationaal georiënteerde organisatie waar een belangrijke nadruk ligt op vernieuwend onderzoek en onderwijs. We zoeken daarom ook buiten de Nederlandse grenzen naar de beste kandidaten. Ik schrijf daarom veel van de vacatures voor onderzoeksposities ook in het Engels en publiceer ze op websites zoals Academic Tranfser en Find a PhD.”

Internationale exposure
Voor de internationale werving van studenten is ook de Graduate School belangrijk. En dat gaat niet alleen over de inhoud van de vacatures. “Informatie over de huisvesting, studie gerelateerde zaken en alles wat studenten nodig hebben om hier aan de slag te gaan wordt gefaciliteerd door de Graduate School. Ze krijgen een compleet pakket aangeboden als ze hier onderzoek gaan doen en worden begeleid in hun studieloopbaan en toekomstige carrière, binnen of buiten het LUMC.” Om de externe strategie van de Graduate School te bepalen is Eoin aangehaakt. “We hebben in korte tijd veel stappen gezet. Dit jaar hebben we al veel internationale exposure bewerkstelligd die er in het verleden niet was. En daar ben ik heel trots op.”

Word jij mijn nieuwe collega?

Bekijk onze vacatures en solliciteer naar jouw baan!