Frans en Marjolijn, projectmedewerker en werkvoorbereider

Frans en Marjolijn hebben de bijnamen Bob en Wendy te danken aan het bekende duo in de tekenfilm Bob de Bouwer. Bob en Wendy werken altijd samen en zijn onafscheidelijk en dit geldt ook voor Frans en Marjolijn. Marjolijn: “Ik bereid het werk voor en Frans begeleidt de werkzaamheden tijdens de uitvoering.”

Beiden werken al lange tijd bij het LUMC: Frans sinds 1985 en Marjolijn sinds 1995. Sinds 2013 werkt het duo samen en zijn zij verantwoordelijk voor het onderhoud van de buitenkant van alle vier de LUMC-gebouwen en het wegennet rondom het ziekenhuis. Marjolijn is werkvoorbereider en Frans projectmedewerker. Marjolijn: “Wij vullen elkaar aan. Waar mijn werk ophoudt, pakt Frans het op.” Frans vult aan: “Marjolijn doet als het ware de administratieve kant van het werk en ik de uitvoering.” Zo zoekt Marjolijn naar geschikte leveranciers en firma’s en vraagt zij offertes op, terwijl Frans op de (bouw)locatie zelf kijkt of alles volgens opdracht en binnen de planning verloopt.

Grootste project
Het grootste project waar zij samen aan hebben gewerkt, is het opknappen van het helikopterplatform. Frans: “Tijdens een inspectie van de Rijksluchtvaartdienst aan ons  helikopterplatform  bleek dat  onze landingsplaats gebreken vertoonde.” De helimarker, de bekende H op het platform, moest gedraaid worden, zodat hij beter zichtbaar zou zijn op de aan- en afvliegroute. Frans: “Wij vonden dit meteen een mooie kans om het gehele platform aan te pakken..” Marjolijn kon meteen aan de slag: “Ik ging op zoek naar firma’s die deze uitdaging aandurfden. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een firma die bekend staat om zijn slijtvaste parkeerdekken. Ik heb proefmonsters aangevraagd en nadat alle partijen deze monsters goedgekeurd hadden, ronde ik het administratieve gedeelte af.” Nu kon Frans aan de slag: “Voor het opknappen van het platform had ik vier weken uitgetrokken met een uitloop naar vijf, in verband met eventueel slecht weer. In deze periode kon er geen helikopter landen, wat we uiteraard hebben afgestemd met de Rijksluchtvaartdienst.”

Logistiek traject
Samen met de firma moesten Frans en Marjolijn bekijken hoe zij alle benodigdheden het beste op het platform konden krijgen: “Dit was natuurlijk een uitdaging, want de patiënten en het ziekenhuispersoneel mochten hier geen last van hebben”, aldus Frans. Met een hijskraan is het materiaal en materieel op het dak gehesen. Frans was in de weken die volgden regelmatig op het dek te vinden: “Eigenlijk had ik op dat moment de rol van een opzichter.”

Oplossingen zoeken
Nadat het platform opgeleverd was, hield het werk voor Frans niet op. “Een paar weken later ontving ik de melding dat we overlast van meeuwen hadden, die ’s nachts op het dek zaten.” Aan Frans de taak om dit probleem op te lossen, maar hoe? “Ik heb hier geen ervaring mee, dus ik ga in dit soort situaties op zoek naar een oplossing.” Frans stuitte op een laserkanon dat ontwikkeld is om vogels te verjagen en ook gebruikt wordt op Schiphol. Groene lichtstralen schijnen in een willekeurig patroon in het donker over het dek. De meeuwen hebben inmiddels een andere slaapplaats gevonden en het helikopterdek ligt er weer schoon bij. “En dit is het mooie aan mijn vak. Ik mag zelf naar oplossingen zoeken voor de meest uiteenlopende problemen. Geen dag is hetzelfde”, aldus Frans.

Word jij mijn nieuwe collega?

Bekijk onze vacatures en solliciteer naar jouw baan!