Uw ontslag uit het LUMC

Mag u de verpleegafdeling verlaten om naar huis of naar een zorginstelling te gaan? Dan noemen we dat uw ā€˜ontslagā€™ uit het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Bij uw ontslag komen een aantal belangrijke zaken kijken. Bijvoorbeeld de nazorg om sneller te herstellen en medicijnen voor na uw opname.
Verpleegkundige ondersteunt patiënt.

Uw ontslagdatum

U hoort voorafgaand aan uw opname wanneer u naar verwachting weer met ontslag uit het ziekenhuis gaat. Als dit niet zo is, dan bespreekt een arts of verpleegkundige dit met u tijdens de opname. Dit gebeurt meestal 1 of 2 dagen voor uw ontslag. Ook kijken we van tevoren al samen met u of uw ontslag nog verdere zorg nodig heeft. 

De dag van uw ontslag

  • Ontslaggesprek
    Voordat u het LUMC verlaat na uw opname heeft u een ontslaggesprek. Daarin bespreken we bijvoorbeeld waar u op moet letten na uw opname en wat u (voorlopig) wel en niet mag doen. Ook kunt u nog vragen stellen. Geef het vooral aan als u het fijn vindt als hier een naaste bij is. We houden daar dan rekening mee.

  • Advies en medicatie
    Bij uw ontslag krijgt u (medische) adviezen mee en meer informatie over uw medicatie. Vraag zelf ook altijd om een medicatieoverzicht. Zo weet u zeker welke medicijnen u nodig hebt en hoe u deze gebruikt.

  • Controleafspraak
    Na uw ontslag heeft u nog een controleafspraak. U ontvangt deze afspraak per post en digitaal via MijnLUMC. Heeft u geen vervoer naar huis? Vraag de verpleging om voor u een taxi te bellen. Na uw vertrek informeren we ook uw huisarts (of andere zorgverleners) over uw behandeling en de noodzakelijke nazorg.

 

Uw ervaring delen: BeterMeter

In het LUMC zijn we continu bezig met het verbeteren van onze zorg. Hierbij speelt u en uw ervaring een belangrijke rol. Wilt u uw ervaring over het LUMC met ons delen? Vul dan de BeterMeter in. Dit is vrijwillig en anoniem. Wij gebruiken de BeterMeter om ervaringen van patiënten te verzamelen en de zorg in het LUMC te verbeteren.

Aandachtspunten na uw opname

Volg de instructies op die u bij uw ontslaggesprek meekrijgt. Krijgt u klachten die te maken hebben met de ingreep? Neem dan contact op met de afdeling waar u behandeld bent of met de verpleegafdeling. U krijgt hiervoor een telefoonnummer mee als u vertrekt uit het LUMC. Krijgt u bij het bellen een voicemail met instructies? Luister die dan volledig af.

Zorg na uw opname: Transferbureau

Het kan zijn dat u na uw ontslag nog hulp en/of zorg nodig heeft. Het Transferbureau van het LUMC helpt u daarbij. Tijdens uw opname bespreken uw arts en een transferverpleegkundige met uw elke zorg u na de behandeling of opname nodig heeft. Hierbij worden uw wensen en mogelijkheden doorgenomen. U kunt altijd een familielid of mantelzorger hierbij betrekken.

Er zijn zaken die u zelf kunt regelen en zaken die het Transferbureau voor u aanvraagt. De transferverpleegkundige zoekt voor u zorg en/of een locatie die past bij wat u nodig heeft. We doen ons uiterste best om aan uw wensen te voldoen. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van de beschikbare capaciteit van de nazorglocatie.

Het kan zijn dat u na uw ontslag nog hulp en/of zorg nodig heeft. Het Transferbureau van het LUMC helpt u daarbij. Tijdens uw opname bespreken uw arts en een transferverpleegkundige met uw elke zorg u na de behandeling of opname nodig heeft. Hierbij worden uw wensen en mogelijkheden doorgenomen. U kunt altijd een familielid of mantelzorger hierbij betrekken.

Er zijn zaken die u zelf kunt regelen en zaken die het Transferbureau voor u aanvraagt. De transferverpleegkundige zoekt voor u zorg en/of een locatie die past bij wat u nodig heeft. We doen ons uiterste best om aan uw wensen te voldoen. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van de beschikbare capaciteit van de nazorglocatie.

Het Transferbureau moet voor het regelen van zorg uw medische gegevens delen met zorgaanbieders buiten het ziekenhuis. Dat mag alleen met uw toestemming. Daarom vragen wij u mondeling toestemming na afstemming met de jurist.

Contact Transferbureau

Telefoon: 071 526 34 31
Het Transferbureau is bereikbaar op werkdagen van 8.30 - 16.15 uur.

E-mail: transfer@lumc.nl

Zelf regelen na uw opname

Verwacht u na uw opname hulp nodig te hebben? Bespreek dan vooraf al met familie en vrienden wie u kan helpen. Bijvoorbeeld met koken, de boodschappen en het huishouden.