Informatiemap

In deze map vindt u informatie over hoe uw specialistische medicatie van het LUMC wordt geleverd. De informatie betreft de bestelprocedure, het controleren van uw medicatiegebruik en tot slot de bezorging. Mocht u naar aanleiding van het lezen van deze map nog vragen hebben, dan kunt u ons altijd bellen of mailen.

Dit geneesmiddel valt onder het overhevelingsbeleid van de overheid. Dit houdt kort gezegd in, dat deze medicatie alleen geleverd kan worden door het ziekenhuis waar u onder behandeling bent. In uw geval het LUMC.

Uw eigen apotheek wordt wel ingelicht maar kan de medicatie zelf niet leveren. Wilt u navragen bij uw eigen apotheek of het LSP (Landelijk SchakelPunt) open staat? Dan kunnen de medicatie gegevens digitaal uitgewisseld worden.

De eerste keer ontvangt u het geneesmiddel over het algemeen in het ziekenhuis gecombineerd met een prikinstructie en extra uitleg over het geneesmiddel. De vervolgleveringen worden bij u thuis bezorgd door de Poli Apotheek van het LUMC. Of op uw verzoek via onze 24/7 Medicijnen Afhaalkluis.

De vervolgbestellingen worden klaargezet op een andere locatie in het ziekenhuis. Daarom kunt u de medicatie niet in de poli apotheek afhalen, behalve als dit vooraf afgesproken is.

Zorgdoc

Om verspilling van deze over het algemeen dure medicatie te voorkomen vragen wij bij elke geplande levering, of u mogelijk nog voorraad in huis heeft. Daarnaast is het belangrijk dat wij een juist en compleet overzicht hebben van uw medicatiegebruik. Deze twee vragen stellen wij bij elke levering aan u met behulp van de digitale tool Zorgdoc. Als u de vragen uit Zorgdoc heeft beantwoord kunnen wij de medicatie voor u klaarzetten en bezorgen.

Hoe werkt Zorgdoc:

  • Bij aanvang moet u eenmalig een account aanmaken. In de eerste e-mail van Zorgdoc staat hoe dit moet.
  • Op het moment dat uw medicatie volgens ons bijna op is, krijgt u een e-mail van Zorgdoc (altijd op vrijdagavond).
  • Vanaf dan heeft u 10 dagen om op deze e-mail te reageren.
    • U beantwoordt de vraag of u nog voor 4 weken medicatie in huis heeft
    • U moet aangeven of het medicatieoverzicht nog volledig en juist is en eventuele wijzigingen aan ons doorgeven. Een verandering in uw medicatiegebruik kan van invloed zijn op de (bij)werking van het geneesmiddel. Dit is de afspraak die gemaakt is met de afdelingen die de medicatie voorschrijven.
  • Omdat het om dure geneesmiddelen gaat heeft de poli-apotheek deze medicatie niet op voorraad. Wij vragen u dan ook om de Zorgdoc e-mail binnen 10 dagen af te handelen, zodat wij tijdig uw medicatie kunnen bestellen en bezorgen. Na deze 10 dagen vervalt de mogelijkheid tot bestellen.
  • Als u minder dan 4 weken voorraad heeft, wordt uw medicatie besteld.
  • Na ongeveer 12 dagen ontvangt u een e-mail van onze bezorgservice AMP.
  • Met de link in de e-mail maakt u een bezorgafspraak.
  • Als u nog voor méér dan 4 weken voorraad heeft, wordt er geen medicatie voor u besteld. U ontvangt dan te zijner tijd een nieuwe mail van Zorgdoc , waarop u opnieuw moet reageren.
  • In dit geval kan het voorkomen dat u kort na elkaar de Zorgdoc e-mails ontvangt. Het is wel noodzakelijk dat u telkens reageert op deze e-mail. Gebeurt dit niet dan wordt de levering tijdelijk stop gezet. Dit is de afspraak die wij hebben gemaakt met de afdelingen in het LUMC om verspilling tegen te gaan. U dient dan contact op te nemen met de poli-apotheek voor de volgende levering.

Wijzigingen in gebruik specialistisch geneesmiddel

Wijzigingen in uw medicatie, zoals een verlaagde of verhoogde dosering, geeft de arts aan ons door. Maar om tijdig te voorkomen dat we de medicatie te laat leveren of uw te vroeg weer een zorgdoc e-mail sturen is het goed ons ook per e-mail (of middels een bericht in zorgdoc) te laten weten dat het gebruik van uw specialistisch geneesmiddel is veranderd. Wilt u ook aan ons doorgeven wanneer deze medicatie door uw arts (tijdelijk) wordt gestopt?

AMP bezorgservice

  • Als uw geneesmiddel klaar staat in de apotheek ontvangt u een e-mail van AMP bezorgservice
  • Deze e-mail bevat een link. Door het openen van deze link kunt u een bezorgafspraak maken. De link is 7 dagen geldig.
  • Het bezorgen vindt plaats op werkdagen tussen 08.00 en 21.00u (in blokken van 08:00u13:00u, 12:30-18:00u, 17:30-21:00u). Op zaterdag wordt er bezorgd tussen 08.00 en 17.00u. Op zondagen vindt er geen bezorging plaats.
  • Op de bezorgdag zelf, krijgt u in de ochtend een tijdsindicatie hoe laat de bezorger het pakket aflevert.
  • AMP bezorgt alleen op uw huisadres en geeft het pakket niet af bij de buren. Het is dus van belang dat u thuis bent op de afgesproken tijd.
  • Kan de bezorger de medicatie om de één of andere reden niet afleveren dan wordt het pakket mee retour genomen en nemen zij contact met u op. Een 2e bezorgpoging levert u geen extra kosten op maar het LUMC wel, dus wij hopen dat u secuur om gaat met de bezorgafspraken.

Wij kunnen, op uw verzoek, de medicatie ook in de 24/7 Medicijnen Afhaalkluis plaatsen. U krijgt dan een code via SMS. Met deze code kunt u uw medicatie op het door u gewenste moment uit de automaat halen (tot 4 dagen na ontvangen van de code). Mocht u hier gebruik van willen maken dan kunt u dit aan ons doorgeven.

Bezorgen op een afwijkend adres is in uitzonderlijke gevallen mogelijk, maar alleen na overleg met de medewerkers van de poli-apotheek. Een adreswijziging doorgeven via AMP Bezorgservice is niet mogelijk.

Als u geen e-mailadres heeft, moeite heeft om het account aan te maken, of een andere reden waarom u geen gebruik kunt maken van Zorgdoc, neem dan contact op met de medewerkers van de poli-apotheek. Zij kunnen er voor zorgen dat uw medicatie besteld en thuisbezorgd wordt.

Veel gestelde vragen

Wat is de reden dat de poli-apotheek met Zorgdoc werkt?

Om verspilling van deze over het algemeen dure medicatie te voorkomen vragen wij bij elke geplande levering of u mogelijk nog voorraad in huis heeft. Daarnaast is het belangrijk dat wij een juist en compleet overzicht hebben van uw medicatiegebruik.

Omdat we per week tussen de 150 en 200 pakketten versturen lukt het niet dit persoonlijk bij u na te vragen. Daarom gebruiken we hiervoor de digitale tool Zorgdoc.

Mijn medicatie is bijna op en ik heb nog geen Zorgdoc mail ontvangen?

Dit kan verschillende redenen hebben.

  • U heeft wel een zorgdoc mail ontvangen, maar u heeft hem nog niet afgehandeld. Misschien heeft u de mail over het hoofd gezien of had u nog voldoende medicatie op voorraad en heeft u hem om die reden niet afgehandeld. Uw levering wordt dan tijdelijk stop gezet. (Neem contact op met de poli-apotheek)
  • Uw gegevens staan misschien niet juist vermeld in het poli-apotheek computer systeem. (Neem contact op met de poli-apotheek)
  • U bent uw medicatie niet meer gaan gebruiken en de poli-apotheek is hiervan niet op de hoogte. (Neem contact op met de poli-apotheek)
  • U heeft de medicatie controle niet juist afgerond en zonder deze controle kan de medicatie niet geleverd worden. (neem contact op met de poli-apotheek)

Waarom heb ik nog geen bezorglink ontvangen?

De bezorglink ontvangt u op het moment dat de complete bestelling voor u klaar staat in de apotheek. Hier hebben wij even tijd voor nodig. De bezorglink van AMP kunt u verwachten 12 tot 13 dagen na het versturen van eerste e-mail van zorgdoc (op vrijdagavond). Als het al langer geleden is, neem dan contact op met de poli-apotheek.

Is het mogelijk om mijn levering eerder te ontvangen?

Dit is in veel situaties mogelijk. Neem contact op met de poli-apotheek.

Is het mogelijk om mijn medicatie op een ander adres dan mijn huisadres te laten bezorgen?

Dit is in principe niet mogelijk. In heel speciale gevallen kan hierop echter een uitzondering worden gemaakt. Neem contact op met de poli-apotheek voor de voorwaarden.

Mijn naaldencontainer is vol. Hoe krijg ik een nieuwe?

Als uw naaldencontainer vol is, kunt u hem inleveren bij uw eigen apotheek of bij de poli-apotheek. De bezorger van AMP neemt geen volle containers mee retour. U kunt bij opmerkingen in uw zorgdoc account aangeven dat u een lege container nodig heeft. Deze wordt dan bij de eerst volgende levering meegeleverd.

Contactgegevens Poli Apotheek LUMC

Wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag énkel tussen 15.00 en 17.00 uur op telefoonnummer: 071 – 526 5400, keuze 2. Ons e-mailadres is: Infuustherapie@lumc.nl.