Resultaten patiëntervaringen 2018

In de eerste helft van 2018 zijn de ervaringen van patiënten verzameld met de Consumer Quality Index (CQ-Index), de LUMC-lijst Patiëntervaringen en de BeterMeter. De resultaten bieden belangrijke punten voor verbetering.

Patiënten gaven de klinische en poliklinische afdelingen van het LUMC in 2018 een 8,4 (CQ-index). Hieronder staan de drie onderwerpen waar patiënten het meest positief over waren en de onderwerpen die door het LUMC kunnen worden verbeterd.

Opname

Meest positiefVerbeterpunten
Medewerkers hebben genoeg tijd voor patiënten bij ontvangst op de afdelingDe informatie bij ontslag (bijv. bij welke klachten is het verstandig om contact op te nemen)
Medewerkers werken goed samenTijdens het opnamegesprek bespreken of een patiënt gereanimeerd wil worden
Patiënten worden met respect behandeldInformatie over de mogelijke bijwerkingen van medicijnen

Polikliniek

Meest positiefVerbeterpunten
Patiënten voelen zich serieus genomenPatiënten informeren over de wachttijd in de wachtkamer
De dokter luistert aandachtigPatiënten informeren over hun rechten (bijv. het recht op een second opinion)
De dokter vertelt waarom een behandeling of onderzoek nodig isInformatie over de mogelijke bijwerkingen van medicijnen

Van meten naar verbeteren

Patiëntervaringen zeggen veel over de kwaliteit van onze zorg. Daarom vragen we alle patiënten in het LUMC naar hun ervaringen. Dit doen wij met de LUMC-lijst Patiëntervaringen en de BeterMeter. Daarnaast vergelijken wij één keer per jaar de ervaringen van onze patiënten met de ervaringen van patiënten in de andere universitair medische centra. Hiervoor gebruiken wij de Consumer Quality Index. De resultaten gebruiken we om de zorg te verbeteren.

Consumer Quality Index
LUMC-lijst Patiëntervaringen