Resultaten patiëntervaringen 2019

In de eerste helft van 2019 zijn de ervaringen van patiënten verzameld met de Patiëntervaringsmonitor (PEM) en het gehele jaar door met de BeterMeter. De resultaten bieden belangrijke punten voor verbetering.

Patiënten gaven de klinische en poliklinische afdelingen van het LUMC in 2019 een 8,5. Hieronder staan de drie onderwerpen waar patiënten het meest positief over waren en de onderwerpen die door het LUMC kunnen worden verbeterd.

Opname

Meest positiefVerbeterpunten
Patiënten voelen zich veilig in het ziekenhuisDe tijd op de wachtlijst voor de opname in het ziekenhuis
De artsen hebben kennis van het dossier van de patiëntenInformatie over de mogelijke bijwerkingen van medicijnen
Vertrouwen in de artsenTijd van de verpleegkundigen om voor de patiënt te zorgen

Polikliniek

Meest positiefVerbeterpunten
Familielid of naaste worden betrokken bij het meepraten/meedenken over de behandeling/onderzoekPatiënten informeren over de wachttijd in de wachtkamer
Vertrouwen in de artsenWachttijden in de polikliniek
Tijd om met de arts of andere zorgverlener te praten over de ziekte/ het probleemInformatie over de mogelijke bijwerkingen van medicijnen

Van meten naar verbeteren

Patiëntervaringen zeggen veel over de kwaliteit van onze zorg. Daarom vragen we alle patiënten in het LUMC naar hun ervaringen. Dit doen wij met de BeterMeter. Daarnaast vergelijken wij één keer per jaar de ervaringen van onze patiënten met de ervaringen van patiënten in de andere universitair medische centra. Hiervoor gebruiken wij de Patiëntervaringsmonitor (PEM). De resultaten gebruiken we om de zorg te verbeteren.

Patiëntervaringsmonitor (PEM) BeterMeter