Woordvoerder

Management & bedrijfsvoering

Je functie

Daadkrachtig, communicatief en mediawijs: dat is de nieuwe woordvoerder van het LUMC. Wij zoeken een gedreven woordvoerder die de kracht van de traditionele én online media kent. Een woordvoerder ‘nieuwe stijl’ die proactief de journalistiek opzoekt met persoonlijke verhalen over successen en projecten uit het LUMC. Kun jij daarnaast je hoofd koel houden bij hectische situaties? Dan ben je de woordvoerder die wij zoeken.

In het kort

• Je komt te werken op onze communicatieafdeling
• Hier ben jij samen met je twee collega’s het aanspreekpunt voor de media
• Je komt direct in actie als je kansen of bedreigingen ziet die onze reputatie raken
• Naast het beantwoorden van persvragen, begeleid je onder andere tv-ploegen
• Tijdens crisis of calamiteit ben je in staat eigenaarschap op de woordvoering te pakken 

Wat ga je doen?

Samen met twee collega-woordvoerders ben je het eerste aanspreekpunt voor de media. In dit team beantwoord en verdeel je de persvragen, maar liever nog communiceren we vóór die persvragen proactief via de LUMC (online) kanalen. Ook begeleid je tv-ploegen (docu’s, tv-programma’s): van aanvraag tot en met het filmen in het LUMC. Daarnaast draai je mee in de piketdiensten. Dit houdt in dat je een keer in de drie weken een volledige werkweek (24/7) bereikbaar moet zijn. Je signaleert kansen en bedreigingen in de buitenwereld die de reputatie van het LUMC raken. Op basis van jouw analyse en aanpak kom je tot een advies en verzorg je de woordvoering bij complexe communicatievraagstukken en impactvolle zaken, waaronder ook crisiscommunicatie. Daarnaast coach je LUMC-medewerkers en het lijnmanagement op het vlak van woordvoering en social media. Je bent sparringpartner voor de collega’s van de afdeling en coacht hun inhoudelijk met jouw kennis en ervaring van het vak. Daarnaast ben je uiteraard organisatorisch en politiek sensitief.

Wat vragen wij?

Je hebt een afgeronde hbo/wo-opleiding Communicatie en enkele jaren ervaring als woordvoerder. Met jouw expertise en je visie over de zorgbranche vertaal je complexe communicatie- en vraagstukken naar een duidelijke mediastrategie met heldere kernboodschappen. Je kunt goed prioriteren en je werkt uiterst secuur, ook onder grote druk. In deze functie is het belangrijk dat je goed kunt schrijven en vertellen. Eenvoudig, maar zonder te versimpelen. Goede verhalen en nieuwsberichten schrijven gaat je makkelijk af. En misschien nog wel het meest belangrijk: je blijft kalm bij kritiek en tijdens crises. Je bent van nature nieuwsgierig en volgt de (maatschappelijke en politieke) actualiteit op de voet en deze kennis benut je effectief in de uitvoering van je werk. Vragen en issues weet je op hun gevoeligheid in te schatten en je bent goed in staat om de kansen en bedreigingen voor het LUMC te zien. Je kunt in scenario’s denken en bent creatief van geest. Je bent analytisch sterk, hebt sterke redactionele vaardigheden en weet in taal en toon het juiste effect na te streven. Het geven van een quote voor de camera gaat je gemakkelijk af. Je voelt je prettig in een coachende rol en kunt adviseren over uiteenlopende thema’s. Daarnaast ben je een verbindende teamspeler en in staat te overtuigen.

Meer informatie

Voor deze functie kunnen we referenties opvragen.  

Marleen van 't Oever

‘Het LUMC is een aaneenschakeling van fantastische verhalen’

Je werkplek

Je werkplek is het directoraat Communicatie dat organisatorisch direct onder de Raad van Bestuur valt. Dagelijks werken we aan verbindende online en offline communicatie met de diverse stakeholders van het LUMC in een continu veranderende omgeving. Enerzijds adviseren we de Raad van Bestuur en het management van de organisatie over reputatie-, stakeholder- en issuemanagement, en strategisch marketing- en communicatiebeleid; anderzijds ondersteunen we afdelingen en collega-directoraten bij interne en externe veranderkundige communicatievraagstukken. Zo helpen we afdelingen bij het positioneren van hun zorgaanbod, bij het binnenhalen van de juiste (bio)medische en verpleegkundige studenten en bij het vertalen van onze wetenschappelijke resultaten voor het grote publiek. Ook het beheer van de kunstcollectie valt onder het directoraat, evenals de coördinatie van de fondsenwerving. We werken, gedreven door nieuwsgierigheid, vanuit de visie dat gerichte, transparante en tijdige communicatie bijdraagt aan de verbetering van de gezondheidzorg en de gezondheid van mensen.

Carrière in het LUMC

Het LUMC faciliteert jou bij het onderhouden en ontwikkelen van je kennis en vaardigheden. Hiervoor bieden wij onder andere interne opleidingen en bijscholing aan. Maar ook persoonlijke ontwikkeling, mobiliteit en loopbaanadvies maken deel uit van deze afspraken.

Niels Pols - Communicatie

Contact: Niels Pols, hoofd Advies- en Mediateam, Directoraat Communicatie
071 526 25 55

Solliciteren