Woo-functionaris

Management & bedrijfsvoering

Je functie

Per 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden, als opvolger van de Wet openbaarheid bestuur. Om te kunnen voldoen aan de wettelijke verplichtingen ten aanzien van passieve en actieve openbaarmaking, zijn we op zoek naar een extra jurist binnen ons team. Kom jij ons team versterken?

In het kort

• Je bent verantwoordelijk voor de afhandeling van verzoeken op grond van de Woo
• Je bent verder verantwoordelijk voor de openbaarmaking van gegevens via de hiervoor ingerichte landelijke website
• Je geeft voorlichting aan collega’s over Woo-verzoeken en welke informatie binnen hun afdeling openbaar gemaakt moet worden
• Je krijgt veel vrijheid om de functie naar eigen inzicht vorm te geven
• Je hebt actuele kennis van wet- en regelgeving rond Woo en Archiefwet  

Wat ga je doen?

Als Woo-functionaris ben je klantgericht en ga je in gesprek met burgers en journalisten om na te gaan welke informatie zij precies van het LUMC vragen. Het is daarvoor van belang dat je op de hoogte bent van de beschikbare informatie binnen het LUMC, zodat je de vragen van burgers en journalisten zo goed mogelijk kunt beantwoorden. Voor openbaarmaking van informatie neem je contact op met andere belanghebbenden en vraagt hen om hun zienswijze omtrent het openbaar maken van de informatie die bij het LUMC berust. Je stelt naar aanleiding van het verzoek een concept besluit op voor de Raad van Bestuur van het LUMC en lakt indien nodig bepaalde informatie uit opgevraagde documentatie weg. Indien een verzoeker of belanghebbende na het besluit van het LUMC in bezwaar gaat, organiseer je de hoorzitting en bereid je vervolgens de beslissing op bezwaar in concept voor de Raad van Bestuur van het LUMC voor. Jij bewaakt dus het proces en bent verantwoordelijk voor een zorgvuldige (administratieve) afhandeling van het Woo-verzoek. Daarnaast houd je je bezig met de implementatie van de Woo voor wat betreft de actieve openbaarmaking. Je gaat in kaart brengen welke informatie in het LUMC momenteel al actief openbaar wordt gemaakt en welke op grond van de Woo in de toekomst actief openbaar moet worden gemaakt. Deze informatie leg je vast in documenten. Het is van belang dat je ook de achterliggende werkprocessen en systemen begrijpt, zodat informatie later via het platform PLOOI openbaar kan worden gemaakt. Verder ga je collega’s binnen het LUMC voorlichting geven over de Woo en welke informatie binnen hun afdeling openbaar moet worden gemaakt. Je collega’s weten jou op hun beurt ook goed te vinden, wanneer ze vragen hebben over persoonsgegevens die bijvoorbeeld uit een document moeten worden weggelakt of hoe zij informatie goed opslaan, zodat deze informatie later beschikbaar blijft. Je bent als het ware de spin in het web tussen de Woo-verzoeker, je collega’s en andere partijen ten aanzien van de openbaarheid van informatie. Je krijgt in het LUMC veel vrijheid om de functie naar eigen inzicht vorm te geven. Je werkt o.a. samen met andere juristen, collega’s van de afdeling communicatie en het archief.  

Wat vragen wij?

Heb je al een aantal jaren ervaring met het afhandelen van Wob-verzoeken en ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Dan is deze functie zeker geschikt voor jou! Je hebt een afgeronde hbo opleiding Rechten, bij voorkeur met een specialisatie op het gebied van bestuursrecht. Je hebt actuele kennis van wet- en regelgeving rond Woo en Archiefwet. Je hebt een hands-on dienstverlenende en flexibele persoonlijkheid. Je houdt ervan  om zelfstandig te werken en bent goed bestand tegen de stevige werkdruk. Je hebt minimaal drie jaar aantoonbare ervaring met de afhandeling van Wob-verzoeken, het organiseren van hoorzittingen, het opstellen van een concept besluit of beslissing op bezwaar en het reageren op zienswijzeverzoeken. Je hebt een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift. Daarnaast kun je snel analyseren en kort en bondig formuleren. Plannen, organiseren en structureren zijn voor jou een tweede natuur. Ook beschik je over uitstekende communicatieve en sociale vaardigheden en weet je verbinding te maken op alle niveaus binnen de organisatie en daarbuiten.

Meer informatie

Afhankelijk van kennis, belangstelling en vacatureruimte is doorgroei naar andere juridische functies in het LUMC mogelijk.

Mogelijk vragen we je om een presentatie te verzorgen als onderdeel van de sollicitatieprocedure.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld. 

Collega's aan het woord

Wil je weten hoe het is om in het LUMC te werken? Lees dan de verhalen van onze LUMC-collega's.

Je werkplek

De directie Bestuurlijke en Juridische Zaken bestaat momenteel uit vijf juristen, onder leiding van de secretaris van de Raad van Bestuur. Bestuurlijke en Juridische Zaken ondersteunt de Raad van Bestuur en het management van het LUMC op juridisch gebied, ook ten aanzien van de naleving van wet- en regelgeving.

Carrière in het LUMC

Grensverleggend beter worden; dat is onze missie. Dit geldt niet alleen voor de zorg, maar ook voor onze medewerkers. Om te kunnen blijven leren en ontwikkelen bieden wij interne opleidingen en bijscholing aan. Daarnaast heb je recht op een eindejaarsuitkering (8,3%), vakantiegeld, fietsregeling en sportbudget. Ook kun je gebruikmaken van onze pensioenregeling bij het ABP, waarbij het LUMC maar liefst 70% van je pensioenpremie betaalt en je netto meer salaris over houdt.

Contact: Simone Barneveld Binkhuysen, jurist, team juridische zaken
071 – 526 31 60
e-mail: s.m.de_brouwer@lumc.nl

Solliciteren