Inreisvergunning en verblijfsvergunning

U bent aangenomen! Nu moet u van alles gaan regelen om in Nederland te mogen wonen en werken. Of u een inreis- en/of verblijfsvergunning aan moet vragen, is afhankelijk van de duur van uw verblijf en uw land van herkomst. Uw functie in het LUMC bepaalt verder welke immigratieprocedure er gevolgd moet worden. Het Loket Buitenland helpt u hierbij en verzorgt uw aanstelling bij het LUMC. Zo heeft ú meer tijd om uw reis te boeken en woonruimte te vinden.


Tip! Download de gratis app Welcome2NLResearch en stel snel een persoonlijke checklist samen van zaken en documenten die u voor uw emigratie/immigratie moet regelen. Download de gratis app in Google Play of de App Store.  

Inreis- en verblijfsvergunning aanvragen

Of u een inreis- en/of verblijfsvergunning moet aanvragen, is afhankelijk van de volgende factoren:

  • Verblijfsduur (korter of langer dan 3 maanden)
  • Herkomst (van binnen of buiten de EU)
  • Functie in het LUMC (onderzoeker of andere functie)

In het stroomschema hieronder kunt u nagaan welke vergunningen u eventueel nodig heeft:

Heeft u een inreis- of verblijfsvergunning nodig? Klik om te vergroten 

Een van de medewerksters van Loket Buitenland neemt contact met u op om u te helpen met de immigratieprocedure. Het Loket Buitenland regelt de aanvraag van uw inreis- en verblijfsvergunningen bij de IND. U kunt deze inreisvergunning afhalen bij de Nederlandse ambassade of het Nederlandse consultaat in het land waar u verblijft. U krijg een seintje van het Loket Buitenland als u de inreisvergunning af kunt halen.

De aanvraag voor uw verblijfsvergunning wordt automatisch in behandeling genomen als uw inreisvergunning is afgegeven. Deze kunt u binnen 3 maanden na aankomst in Nederland afhalen bij de IND.

Inreis- en verblijfsvergunning voor familieleden

Komen uw partner en kinderen ook in Nederland wonen? Dan vraagt het Loket Buitenland ook voor hen een inreis- en verblijfsvergunning aan.

Reis bespreken

Nu uw inreisvergunning geregeld is kunt u de reis naar Nederland gaan boeken. Geef aan de contactpersoon van het Loket Buitenland door wanneer u in Nederland aankomt. Zij verzorgt uw aanstelling bij het LUMC en maakt een aantal afspraken voor u (o.a.  met de gemeente).

Documenten voor uw aanstelling doorsturen

Om uw aanstelling bij het LUMC formeel te kunnen regelen, is een aantal documenten nodig. Welke dit zijn, leest u op de pagina Meenemen/Toesturen.

Afspraken bij LUMC en de gemeente

Uw contactpersoon bij het Loket Buitenland plant een aantal afspraken voor u:

  • aanstellingsgesprek met uw contactpersoon van het Loket Buitenland
  • inschrijving bij de gemeente en BSN aanvragen (uittreksel uit het geboorteregister nodig)
  • medische keuring (afhankelijk van uw functie)
  • TB-test bij GGD (afhankelijk van uw land van herkomst) 

Huisvesting, bankrekening en verzekeringen

Het Loket Buitenland helpt u vooral met de aanvraag van uw vergunningen en uw aanstelling bij het LUMC. De volgende zaken regelt u zelf:

Waar vindt u meer informatie over wonen en werken in Nederland?

  • Meer informatie over Leiden en het wonen en werken in Nederland vindt u op de website van het Expat Center Leiden
  • De app Welcome2NLResearch helpt buitenlandse medewerkers bij hun immigratie in Nederland. Zo geeft de app handige informatie over werk, huisvesting en de benodigde documentatie. De app is geschikt voor Android en iOS en gratis te downloaden in de Google Play Store en Apple App Store.