Inreisvergunning en verblijfsvergunning

Je bent aangenomen! Nu moet je van alles gaan regelen om in Nederland te mogen wonen en werken. Of je een inreis- en/of verblijfsvergunning aan moet vragen, is afhankelijk van de duur van je verblijf en je land van herkomst. Jouw functie in het LUMC bepaalt verder welke immigratieprocedure er gevolgd moet worden. Het Loket Buitenland helpt je hierbij en verzorgt je aanstelling bij het LUMC. Zo heb jij meer tijd om je reis te boeken en woonruimte te vinden.


Tip! Download de gratis app Welcome2NLResearch en stel snel een persoonlijke checklist samen van zaken en documenten die je voor jouw emigratie/immigratie moet regelen. Download de gratis app in Google Play of de App Store.  

Inreis- en verblijfsvergunning aanvragen

Of je een inreis- en/of verblijfsvergunning moet aanvragen, is afhankelijk van de volgende factoren:

  • Verblijfsduur (korter of langer dan 3 maanden)
  • Herkomst (van binnen of buiten de EU)
  • Functie in het LUMC (onderzoeker of andere functie)

In het stroomschema hieronder kun je nagaan welke vergunningen je eventueel nodig heeft:

Heeft u een inreis- of verblijfsvergunning nodig? Klik om te vergroten 

Een van de medewerksters van Loket Buitenland neemt contact met je op om je te helpen met de immigratieprocedure. Het Loket Buitenland regelt de aanvraag van je inreis- en verblijfsvergunningen bij de IND. Je kunt deze inreisvergunning afhalen bij de Nederlandse ambassade of het Nederlandse consultaat in het land waar je verblijft. Je krijgt een seintje van het Loket Buitenland als je de inreisvergunning af kunt halen.

De aanvraag voor je verblijfsvergunning wordt automatisch in behandeling genomen als je inreisvergunning is afgegeven. Deze kun je binnen 3 maanden na aankomst in Nederland afhalen bij de IND.

Inreis- en verblijfsvergunning voor familieleden

Komen jouw partner en kinderen ook in Nederland wonen? Dan vraagt het Loket Buitenland ook voor hen een inreis- en verblijfsvergunning aan.

Reis bespreken

Nu je inreisvergunning geregeld is kun je de reis naar Nederland gaan boeken. Geef aan de contactpersoon van het Loket Buitenland door wanneer je in Nederland aankomt. Zij verzorgt jouw aanstelling bij het LUMC en maakt een aantal afspraken voor je (o.a. met de gemeente).

Documenten voor je aanstelling doorsturen

Om jouw aanstelling bij het LUMC formeel te kunnen regelen, is een aantal documenten nodig. Welke dit zijn, lees je op de pagina Voor je eerste werkdag.

Afspraken bij LUMC en de gemeente

JoUw contactpersoon bij het Loket Buitenland plant een aantal afspraken voor je:

  • aanstellingsgesprek met jouw contactpersoon van het Loket Buitenland
  • inschrijving bij de gemeente en BSN aanvragen (uittreksel uit het geboorteregister nodig)
  • medische keuring (afhankelijk van je functie)
  • TB-test bij GGD (afhankelijk van je land van herkomst) 

Huisvesting, bankrekening en verzekeringen

Het Loket Buitenland helpt je vooral met de aanvraag van je vergunningen en je aanstelling bij het LUMC. De volgende zaken regel je zelf:

Waar vind je meer informatie over wonen en werken in Nederland?

  • Meer informatie over Leiden en het wonen en werken in Nederland vind je op de website van het Expat Center Leiden
  • De app Welcome2NLResearch helpt buitenlandse medewerkers bij hun immigratie in Nederland. Zo geeft de app handige informatie over werk, huisvesting en de benodigde documentatie. De app is geschikt voor Android en iOS en gratis te downloaden in de Google Play Store en Apple App Store.