PatiëntErvaringsMonitor – 2024
In totaal hebben 15.369 patiënten hun ervaring met het LUMC gedeeld. De ervaringen van patiënten worden door middel van verschillende vragenlijsten gemeten. Op de polikliniek en kliniek zijn drie verschillende vragenlijsten gebruikt, de vragenlijst voor volwassenen, kinderen van 0 tot 7 jaar en kinderen van 8 tot 17 jaar. Hieronder delen wij de resultaten met jullie.
Resultaten volwassenen
Volwassen patiënten gaven het LUMC in 2024 een gemiddeld cijfer van:
- 8,7 bij een bezoek bij de polikliniek
- 8,7 voor een opname in de kliniek
- 8,0 voor een beeldbelafspraak
Hieronder zijn de LUMC brede uitkomsten te zien voor de polikliniek en de kliniek. De tabellen laten 3 goed scorende items zien en 3 minder goed scorende items.
Polikliniek |
12.246 respondenten |
3 goed scorende items |
3 minder goed scorende items |
Familie betrekken bij vertrek 97% van de patiënten vindt dat aan familie genoeg verteld is om na vertrek goed voor hem/haar te kunnen zorgen |
Informatie over de wachttijd 11% van de patiënten krijgt in de wachtkamer informatie over hoe lang zij moeten wachten op hun afspraak |
Informatie bij vertrek 95% van de patiënten vindt dat er genoeg verteld is wat zij moeten doen na het gesprek met de zorgverlener |
Kennis dossier 81% van de patiënten vindt dat de arts hun dossier goed heeft gelezen |
Vertrouwen in zorgverlener 93% van de patiënten heeft vertrouwen in de zorgverlener |
Invloed ziekte/behandeling op het dagelijks leven 81% van de patiënten geeft aan dat de invloed van de ziekte en/of het probleem op het dagelijks leven is besproken |
Klinieken |
1.973 respondenten |
3 goed scorende items |
3 minder goed scorende items |
Veiligheid 95% van de patiënten voelt zich veilig in het LUMC |
Tijd op wachtlijst 58% van de patiënten vindt de tijd op de wachtlijst geen probleem |
Respect 95% van de patiënten voelt zich met respect behandeld in het LUMC |
Bijwerkingen medicatie 69% van de patiënten is genoeg verteld over de bijwerkingen van nieuwe medicatie |
Kennis dossier 94% van de patiënten vindt dat de arts hun dossier goed heeft gelezen |
Familie betrekken bij vertrek 73% van de patiënten vindt dat aan familie genoeg verteld is om na vertrek goed voor hem/haar te kunnen zorgen |
Beeldbelafspraak |
345 respondenten |
3 goed scorende items |
3 minder goed scorende items |
Betrekken familie 99% van de patiënten vindt dat een familielid of vriend kon meepraten over de zorg en behandeling |
Gemak starten beeldbelafspraak 68% van de patiënten vindt dat het starten van de beeldbelafspraak gemakkelijk is |
Tijd ziekte/probleem 98% van de patiënten vindt dat de zorgverlener de ziekte en/of het probleem duidelijk uitgelegd heeft |
Beeld/geluid beeldbelafspraak |
Arts begrijpelijk 98% van de patiënten vindt dat de arts begrijpelijk de voordelen en nadelen van een behandeling heeft uitgelegd |
Medicatiebijwerkingen 81% van de patiënten kreeg genoeg informatie over de bijwerkingen van hun nieuwe medicatie |
Resultaten kinderen en ouders
- Ouders van kinderen tot en met 7 jaar geven het LUMC een 8,5 voor een bezoek aan de polikliniek
- Ouders van kinderen tot en met 7 jaar geven het LUMC een 8,6 voor een opname in de kliniek
- Ouders en kinderen van 8 tot en met 17 jaar geven het LUMC een 8,6 voor een bezoek aan de polikliniek
- Ouders en kinderen van 8 tot en met 17 jaar geven het LUMC een 8,5 voor een opname in de kliniek
Wilt u uw ervaring met ons delen?
Dit jaar, in 2025, vindt de PEM weer plaats van 1 september tot en met 31 december. Naast de jaarlijkse PEM worden patiëntervaringen in het LUMC continu gemeten in de kliniek en polikliniek met de BeterMeter. Door het invullen van de PEM en de BeterMeter kunnen afdelingen continu de kwaliteit van hun zorg monitoren en verbeteren.
De algemene waardering (gemiddelde cijfers) van de UMC’s zijn ook te vinden op Ziekenhuischeck.nl.