PatiëntErvaringsMonitor – 2024

Patiënten geven ons in 2024 een 8,6! Dit blijkt uit de resultaten van de NFU PatiëntErvaringsMeting (PEM), een jaarlijkse vragenlijst waarin patiënten aangeven hoe zij de zorg in het LUMC ervaren.

In totaal hebben 15.369 patiënten hun ervaring met het LUMC gedeeld. De ervaringen van patiënten worden door middel van verschillende vragenlijsten gemeten. Op de polikliniek en kliniek zijn drie verschillende vragenlijsten gebruikt, de vragenlijst voor volwassenen, kinderen van 0 tot 7 jaar en kinderen van 8 tot 17 jaar. Hieronder delen wij de resultaten met jullie.

Resultaten volwassenen

Volwassen patiënten gaven het LUMC in 2024 een gemiddeld cijfer van:

  • 8,7 bij een bezoek bij de polikliniek
  • 8,7 voor een opname in de kliniek
  • 8,0 voor een beeldbelafspraak

Hieronder zijn de LUMC brede uitkomsten te zien voor de polikliniek en de kliniek. De tabellen laten 3 goed scorende items zien en 3 minder goed scorende items.

Polikliniek

12.246 respondenten

3 goed scorende items

3 minder goed scorende items

Familie betrekken bij vertrek

97% van de patiënten vindt dat aan familie genoeg verteld is om na vertrek goed voor hem/haar te kunnen zorgen

Informatie over de wachttijd

11% van de patiënten krijgt in de wachtkamer informatie over hoe lang zij moeten wachten op hun afspraak

Informatie bij vertrek

95% van de patiënten vindt dat er genoeg verteld is wat zij moeten doen na het gesprek met de zorgverlener

Kennis dossier

81% van de patiënten vindt dat de arts hun dossier goed heeft gelezen

Vertrouwen in zorgverlener 

93% van de patiënten heeft vertrouwen in de zorgverlener

Invloed ziekte/behandeling op het dagelijks leven

81% van de patiënten geeft aan dat de invloed van de ziekte en/of het probleem op het dagelijks leven is besproken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klinieken

1.973 respondenten

3 goed scorende items

3 minder goed scorende items

Veiligheid

95% van de patiënten voelt zich veilig in het LUMC

Tijd op wachtlijst

58% van de patiënten vindt de tijd op de wachtlijst geen probleem

Respect

95% van de patiënten voelt zich met respect behandeld in het LUMC

Bijwerkingen medicatie

69% van de patiënten is genoeg verteld over de bijwerkingen van nieuwe medicatie

Kennis dossier

94% van de patiënten vindt dat de arts hun dossier goed heeft gelezen

Familie betrekken bij vertrek

73% van de patiënten vindt dat aan familie genoeg verteld is om na vertrek goed voor hem/haar te kunnen zorgen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beeldbelafspraak

345 respondenten

3 goed scorende items

3 minder goed scorende items

Betrekken familie

99% van de patiënten vindt dat een familielid of vriend kon meepraten over de zorg en behandeling

Gemak starten beeldbelafspraak

68% van de patiënten vindt dat het starten van de beeldbelafspraak gemakkelijk is

Tijd ziekte/probleem

98% van de patiënten vindt dat de zorgverlener de ziekte en/of het probleem duidelijk uitgelegd heeft

Beeld/geluid beeldbelafspraak
77% van de patiënten vindt dat zij dat zorgverlener goed konden zien en horen

Arts begrijpelijk

98% van de patiënten vindt dat de arts begrijpelijk de voordelen en nadelen van een behandeling heeft uitgelegd

Medicatiebijwerkingen

81% van de patiënten kreeg genoeg informatie over de bijwerkingen van hun nieuwe medicatie

 

Resultaten kinderen en ouders

  • Ouders van kinderen tot en met 7 jaar geven het LUMC een 8,5 voor een bezoek aan de polikliniek
  • Ouders van kinderen tot en met 7 jaar geven het LUMC een 8,6 voor een opname in de kliniek
  • Ouders en kinderen van 8 tot en met 17 jaar geven het LUMC een 8,6 voor een bezoek aan de polikliniek
  • Ouders en kinderen van 8 tot en met 17 jaar geven het LUMC een 8,5 voor een opname in de kliniek

Wilt u uw ervaring met ons delen?

Dit jaar, in 2025, vindt de PEM weer plaats van 1 september tot en met 31 december. Naast de jaarlijkse PEM worden patiëntervaringen in het LUMC continu gemeten in de kliniek en polikliniek met de BeterMeter. Door het invullen van de PEM en de BeterMeter kunnen afdelingen continu de kwaliteit van hun zorg monitoren en verbeteren.

De algemene waardering (gemiddelde cijfers) van de UMC’s zijn ook te vinden op Ziekenhuischeck.nl.