Impuls Team Diversiteit & Inclusie

Marit Sijtsema, Raju Talwar, Adriaan Norbart, Nejla Bekdur, Nour Al Kuhaili

Het Impuls Team zet zich in voor meer bewustzijn en concrete verandering op het gebied van D&I binnen het onderwijs. Collega’s Marit Sijtsema, Raju Talwar, Adriaan Norbart, Nejla Bekdur, Nour Al Kuhaili en diverse studenten vormen het team.

“De maatschappij verdient zorgprofessionals die verschillen en overeenkomsten kunnen herkennen, begrijpen en waarderen.”

Marit Sijtsema, Raju Talwar, Adriaan Norbart, Nejla Bekdur, Nour Al Kuhaili

Hoe is het Impulsteam ontstaan? 

Het Impuls Team Diversiteit & Inclusie (D&I) binnen het LUMC is ontstaan vanuit de wens om diversiteit en inclusie structureel onderdeel te maken van het onderwijs en de werkomgeving.  

Nour Al Kuhaili: “Marit en ik bespraken het idee voor dit team met anderen in de organisatie, waaronder ook met de decaan. Er was enthousiasme, maar ook tijd nodig om goed te bedenken wat we precies wilden. Belangrijk uitgangspunt was dat het initiatief breder moest zijn dan alleen culturele diversiteit. Het moest ruimte bieden aan álle vormen van diversiteit en verbinding zoeken met bestaande groepen en initiatieven. We beseften dat er een coördinator nodig was om het initiatief te dragen. Al snel betrokken we ook studenten bij het team, omdat hun perspectief essentieel is. Inmiddels hebben we een prachtig samengestelde groep studentenassistenten die actief meewerken aan het doorlichten van het onderwijs, en bijdragen aan een inclusiever curriculum.”  

Hoe ervaren jullie diversiteit en inclusie op je werkplek? 

Nejla Bekdur internist-ouderengeneeskunde en coördinator van het team: “Tijdens mijn studie en opleiding tot internist was ik al bezig met D&I, bijvoorbeeld door presentaties te geven over cultuur-sensitieve zorg. Met het Impuls Team wil ik graag actief meewerken om D&I in de praktijk en het onderwijs verder te verankeren, zodat goede bedoelingen concreet worden en we echte impact kunnen maken.’’  

Naast Nejla werken er drie student-assistenten mee. Samen met het team gaan zij in gesprek met opleidingen: wat gebeurt er al op het gebied van D&I, waar lopen studenten of docenten tegenaan, en wat zijn de blinde vlekken? Het team screent lesmateriaal, ondersteunt docenten, en onderzoekt hoe studenten het onderwijs ervaren. Sarah, masterstudent Geneeskunde: “Ik voelde me als student vaak ondergerepresenteerd in het lesmateriaal. En als ik mezelf al herkende, was het meestal als voorbeeld om een bepaald punt te maken. Casuïstiek ging bijna altijd over mensen zonder migratieachtergrond, tenzij er bewust voor een ‘afwijkend’ voorbeeld werd gekozen. Dat voelt niet representatief. Daarom wilde ik niet alleen nationaal, maar ook binnen mijn eigen universiteit bijdragen aan verandering.” 

Merith, derdejaars bachelorstudent Biomedische Wetenschappen ziet ook de behoefte aan meer bewustwording: “Na mijn uitwisseling in Zweden ging ik aan de slag met het screenen van de lesprogramma’s. Dan valt je pas op hoe weinig diversiteit en inclusie er nog in terugkomt. Denk aan beelden van mensen met alleen een lichte huidskleur, of taalgebruik dat uitgaat van ‘hij’ of ‘zij’, terwijl dat niet altijd aansluit bij de werkelijkheid. Wij proberen daar bewustwording en concrete aanpassingen in aan te brengen.” 

Het team richt zich op alle universitaire opleidingen binnen het LUMC. De adviezen zijn praktisch en uitvoerbaar. Denk aan: gebruik gevarieerdere beeldvorming in presentaties en readers, wees bewust van inclusief taalgebruik, en betrek internationale studenten actief bij het onderwijs en het sociale klimaat. Het Impuls Team is bewust tijdelijk opgezet. Het heeft als doel de beweging in gang te zetten, zodat D&I geen uitzondering meer is, maar de norm. 

Waarom is diversiteit en inclusie belangrijk voor jou?  

Nejla: “Voor mij draait D&I uiteindelijk om betere patiëntenzorg. Een arts moet mensen kunnen begrijpen in hun context. Die context is voor iedereen anders. Door D&I structureel mee te nemen in het onderwijs, leren studenten om met die verschillen om te gaan.” Ze merkt op dat er in het verleden weinig ruimte was voor die verschillen. “Toen ik studeerde werd tweetaligheid nog vaak als een handicap gezien. Terwijl dat juist een enorme kracht kan zijn, bijvoorbeeld in de communicatie met patiënten. Dat laat zien hoe belangrijk het is dat we als zorgprofessionals de meerwaarde van diversiteit leren herkennen.”  

Ook als we naar de bredere context kijken, valt er nog veel te winnen. Nour: “Andere UMC’s zijn verder op dit gebied. Vanuit het landelijke CODING-netwerk zien we dat daar al hoogleraren zijn die zich specialiseren in D&I, en dat de artsenpopulatie er veel diverser uitziet. Het LUMC heeft daar echt nog een inhaalslag te maken. En dat hoeft niet negatief te zijn – er is veel potentie én er zijn veel mensen die hier echt voor openstaan.” Nejla: “We willen geen standaardtype arts afleveren. De maatschappij verdient zorgprofessionals die verschillen en overeenkomsten kunnen herkennen, begrijpen en waarderen.” 

Welk advies geef jij voor een inclusievere werkomgeving of maatschappij? 

Een inclusieve werk- en leeromgeving begint bij een open houding. Het team benadrukt daarom: je hoeft het niet allemaal perfect te doen – maar wees nieuwsgierig, stel vragen, en durf te leren. Sta open voor andere perspectieven, adviseert Nejla. “Wees niet bang om fouten te maken, zolang je dat op een respectvolle manier doet. Aannames maken is menselijk, maar wees je ervan bewust en durf ze te bevragen. Belangrijk is ook het besef dat er niet één waarheid is.” 

Voor docenten is het tonen van betrokkenheid een sleutel vinden de studenten: “Laat zien dat je ermee bezig bent – ook als je nog zoekende bent. Benoem dat je probeert om rekening te houden met iedereen, niet alleen met studenten die op jou lijken. Die kleine signalen maken voor studenten vaak een groot verschil.” 

Tot slot: begin klein. Kijk naar je slides, je voorbeelden, je taalgebruik. Wie komt er in beeld? Wie blijft buiten beeld? Kleine aanpassingen kunnen al bijdragen aan een veel inclusievere sfeer. Nour: “Iedereen is anders – en dat is juist de kracht van een diverse leer- en werkomgeving. Zie het als verrijking. Je leert er enorm veel van.” 

 Heb je vragen over het Impuls team?  

Neem gerust contact op met Nejla Bekdur via N.Bekdur@lumc.nl. 

“Iedereen is anders – en dat is juist de kracht van een diverse leer- en werkomgeving. Zie het als verrijking. Je leert er enorm veel van.”

Impuls Team Diversiteit & Inclusie 

Word jij mijn nieuwe collega?