'Het idee dat je als dokter alleen een ziekte behandelt bij een patiënt, is allang niet meer de realiteit'
&width=710&height=710)
Anna hoopt huisarts te worden. Vooral het werken met kinderen sprak haar in dit beroep aan. Maar als huisarts zie je natuurlijk niet alleen kinderen. Dat is de reden waarom Anna zich graag in andere patiënten wilde verdiepen. Tijdens haar tussenjaar besloot ze daarom niet te werken of reizen, maar om andere kennis op te doen. En dan over een compleet andere doelgroep: ouderen. Haar keuze viel op de eenjarige master Health, Ageing and Society (HAS). De master richt zich op biologische, individuele en sociale aspecten van gezond ouder worden, zowel op medisch, onderzoeks-, en beleidsgebied. Voor Anna betekende dit een nieuwe kijk op de ouderenzorg.
Op welke manier is jouw beeld van ouderen na de master veranderd?
“In de master leren we echt op een andere manier naar ouderen te kijken. Bij een oudere denk je misschien snel aan iemand die hulpbehoevend is. Maar voor sommige organisaties ben je al ‘senior’ als je ouder dan 65 bent. Als je ziet dat mensen wel 80 of 90 jaar oud worden, dan zit er nog een hele lange tijd tussen. Daarom gaat de master vooral over hoe je ouderen bij de maatschappij kunt blijven betrekken. We werken hiervoor samen met ouderen uit het Ouderenberaad Zuid-Holland Noord. Dit zijn allemaal mensen die mee willen denken en iets willen betekenen voor de maatschappij. Dit daagt je uit om verder te kijken, van een oudere die hulp nodig heeft naar hoe we ouderen kunnen helpen om hun maximale potentie eruit te halen.”
Hoe denk je dat de master jou nu in je coschappen helpt?
“Vooral het kijken naar het hele plaatje. Oké, je hebt een oudere patiënt, maar daar zit veel meer bij dan alleen de ziekte. De ziekte is niet jouw patiënt, het is onderdeel van jouw patiënt. Ik heb een coschap bij Ouderengeneeskunde gedaan. Daarin kwam eigenlijk alles wat ik geleerd heb in de master terug. Ik dacht bijvoorbeeld veel meer aan hoe een oudere patiënt de kwaliteit van leven behoudt. Voor de ene is dat naar huis gaan, voor de andere is dat met een rollator nog kunnen lopen. En ik keek ook meer naar risico’s. Niet zozeer op medisch gebied, dat doet de arts. Maar dat ik mij afvroeg hoe de situatie van de patiënt was voordat deze naar het ziekenhuis kwam. Redt diegene zich eigenlijk wel thuis? En is er familie of een mantelzorger? Je kunt niet zeggen dat je een goede dokter bent als ze naar huis gaan en je vergeten bent te vragen of het thuis wel gaat. Ik denk wel dat dit nog steeds wel onderschat wordt. Dat deed ik zelf ook.”
Je wilt op dit moment waarschijnlijk huisarts worden, hoe denk je dat de master jou hierin gaat helpen?
“Ik zie best vaak ouderen die al drie weken in het ziekenhuis liggen, omdat ze eigenlijk pas opgenomen werden op het moment dat het echt niet meer ging. Ik zou als huisarts graag eerder dat moment willen herkennen. Kijken wat er echt speelt achter een bezoek in de spreekkamer en helpen voorkomen dat een ziekenhuisopname nodig is. Ik hoop dat ik zo een betere dokter kan zijn voor oudere patiënten. Het idee dat je als dokter alleen een ziekte behandelt bij een patiënt, is allang niet meer de realiteit. Ik ben mij dankzij de master meer bewust van de andere uitdagingen bij de ouderendoelgroep.”
Beleid was iets binnen de master wat je tegelijkertijd het uitdagendst én het leukst vond. Waar zit dat hem in?
“Beleid is ontzettend ingewikkeld. Je moet aan zoveel dingen denken en met zoveel factoren rekening houden. Wat je voor de één doet, is misschien niet goed voor de ander. Dan gaat er bijvoorbeeld weer minder geld naar dat potje. Het schrijven van een beleidskader vond ik dan ook erg uitdagend. Maar die uitdaging was tegelijkertijd ontzettend leuk. Het heeft mij geholpen om nóg kritischer naar zaken te kijken. Waarom is een bepaald beleid op die manier gemaakt? Die kritische blik heb ik meer ontwikkeld.”
Wat zijn jouw plannen na jouw coschappen?
“Ik was er best wel zeker van dat ik huisarts wilde worden. Of in ieder geval de eerste lijn in wilde. Tijdens de coschappen merk ik wel dat de specialisten ons proberen te overtuigen van hun eigen specialisme. En elk specialisme lijkt wel op een manier op die van huisarts. Toch denk ik dat ik iets in de eerste lijn ga doen. Ik zou graag het arts zijn willen combineren met iets van beleid. Bijvoorbeeld in een werkgroep die het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport adviseert. Of belangen vertegenwoordigen. Het zou ideaal zijn als ik die maatschappelijke rol ook op die manier kan invullen.”
Hoe zie je jouw toekomst als medisch specialist?
“Op groter niveau wil ik bijdragen aan het beschikbaar houden van de zorg. De vraag groeit, maar er is te weinig geld en er zijn te weinig mensen. Helaas is er op dit moment nog geen oplossing voor dit probleem. Als medisch specialist hoop ik hieraan bij te dragen. Daar moeten we allemaal onze verantwoordelijkheid voor nemen.”
“Wat ik ook hoop, is dat alle patiënten die later mijn spreekuur uitlopen, het gevoel hebben dat alle vragen zijn beantwoord. Misschien ook wel de vragen die ze in eerste instantie niet durfden te stellen. Omdat ik nu weet welke uitdagingen veel voorkomen bij ouderen, zal ik hier later meer tijd voor nemen.”
Ben je geneeskundestudent en heb je interesse in de master Health, Ageing and Society? Je kunt je tot en met augustus 2025 nog steeds inschrijven om in september 2025 te starten.
Het LUMC biedt een leven lang leren. Van opleidingstrajecten tot specialisaties en nascholingen: wij hebben alleen onder één dak. In de rubriek 'Lang leve(n) leren' vertel een student of cursist hoe de opleiding hun helpt om verder te komen in hun carrière.