Internationale medewerkers

Werken en wonen in Nederland vraagt om een goede voorbereiding. De Visa Servicedesk (VSD) van HRM regelt voor medewerkers van buiten de EU de benodigde verblijfs- en werkvergunningen, afhankelijk van het land van herkomst en de verblijfsduur. Medewerkers uit EU-landen hebben deze vergunningen niet nodig.

Daarnaast helpt de VSD internationale LUMC-medewerkers op weg met praktische zaken zoals verzekeringen en pensioen.

Wat doet de Visa Servicedesk?

De VSD ondersteunt bij de indiensttreding van medewerkers van buiten de EU/EER. Zij regelt onder andere:

  • Aanvraag van werk- en verblijfsvergunningen (ook voor meereizende gezinsleden)
  • Aanvraag van de 30%-regeling
  • Afspraken bij het Leiden International Centre (LIC), IND en International Office The Hague

Korte procedurebeschrijving

Zodra de Visa Servicedesk (VSD) een formele opdracht van het afdelingshoofd ontvangt, neemt een VSD-medewerker contact met je op. Je ontvangt per e-mail informatie over de benodigde documenten. De VSD verzorgt de aanvraag bij de IND en begeleidt je stap voor stap.

Omdat het LUMC “erkend referent” is, is het belangrijk dat je de aanvraag niet zelf indient want dit kan het proces vertragen.

Zodra je inreisvergunning klaar is, krijg je bericht om deze op te halen bij de Nederlandse ambassade in het land van verblijf. Je moet daar blijven tot de vergunning is afgegeven. Daarna start automatisch de aanvraag voor je verblijfsvergunning.

Reis boeken

Boek je reis pas nadat je inreisvergunning is goedgekeurd. Geef de aankomstdatum zo snel mogelijk door aan je contactpersoon bij de VSD. Op basis daarvan wordt je indiensttreding geregeld en de VSD maakt diverse afspraken zoals:

  • Registratie bij de gemeente (BRP)
  • Afspraak bij de IND voor het ophalen van je verblijfsvergunning
  • Eventueel een TBC-onderzoek (afhankelijk van je geboorteland)
  • Medische keuring of MRSA-controle (afhankelijk van je functie)

Stroomschema vergunningen

Inreis- en verblijfsvergunning voor gezinsleden

Reizen je partner en/of kinderen mee en gaan zij in Nederland wonen? Dan vraagt de VSD ook voor hen een inreis- en verblijfsvergunning aan.  

Wat regel je zelf bij aankomst in Nederland?

De VSD helpt je met je vergunningen en indiensttreding bij het LUMC. Andere praktische zaken regel je zelf:

Contact

Visa Servicedesk (VSD)

Bezoekadres:
Albinusdreef 2, 2333 ZA Leiden

Postadres:
Postbus 9600, 2300 RC Leiden
(Vermeld altijd de interne postlocatie van de geadresseerde)