Hoe we in de toekomst ziektes aanpakken, begint hier
In alle opleidingen die het LUMC aanbiedt, versterken zorg, onderzoek en onderwijs elkaar. Specialisten en onderwijsprofessionals verzorgen samen de colleges en werkgroepen. Zo ook bij de master Biomedical Sciences. Hierdoor staat de opleiding dicht bij de praktijk. “Naast mijn rol als opleidingsdirecteur sta ik zelf nog steeds met één been in het onderzoek op de afdeling Reumatologie in het LUMC.” vertelt Slot. “Hier doen we onder andere veel immunologisch onderzoek, mijn expertise. Denk hierbij aan welke cellen betrokken zijn bij reumatologische aandoeningen en wat de eerste ‘triggers’ zijn voor ziekte-ontwikkeling. Momenteel weten we nog niet waardoor reumatoïde artritis ontstaat en kunnen we de ziekte dus ook niet voorkomen. Door hier meer over te weten te komen, kunnen we betere behandelingen ontwikkelen. In dit onderzoek werk ik veel samen met analisten, promovendi en studenten. Die combinatie van onderzoek en onderwijs, vind ik onwijs leuk en waardevol.”
De master Biomedical Sciences is een master waar studenten naast een algemene brede biomedische basis veel flexibiliteit hebben binnen hun opleidingsprogramma. Slot: “Waar andere biomedische masteropleidingen kiezen voor gespecialiseerde paden, kiezen wij bewust voor een breed perspectief van het vakgebied. Met keuzevakken en stages kunnen studenten hun eigen interesses en expertises ontdekken.”
Snelle ontwikkelingen
De ontwikkelingen in het biomedische veld gaan razendsnel. Zo werken onderzoekers met steeds nieuwere technologieën en grotere datasets. “Het is belangrijk dat onze onderzoekers van de toekomst weten hoe ze deze data het beste kunnen analyseren en hoe je bijvoorbeeld privacy van patiënten beschermt. Daarnaast is het interessant om te kijken naar het koppelen van bestaande datasets aan nieuwe datasets. Daar is veel kennis te winnen.”, vertelt Slot.
Slot noemt ook kunstmatige intelligentie (AI): “AI wordt nu al op verschillende manieren ingezet in de zorg. Het is belangrijk om te leren hoe je AI op een goede manier in het onderzoek kunt inzetten. Daarnaast kijken we hoe we dit het beste in het onderwijs kunnen verwerken. Dat is uitdagend, omdat ontwikkelingen snel gaan. Aan de andere kant is het ook interessant om te kijken naar AI in de opleiding zelf. AI biedt kansen en inspiratie voor studenten. Tegelijkertijd moet je kunnen peilen of de studenten de stof en academische vaardigheden goed beheersen.”
“Naast data sciences en genAI zijn er nog vele andere belangrijke thema’s waar we in de opleiding op willen blijven inzetten, bijvoorbeeld het arbeidsperspectief. Naast onderzoek en zorg kunnen onze studenten kiezen voor specialisaties op het gebied van management, communicatie of onderwijs. Hier liggen voor de studenten onder andere kansen aangezien het LUMC onderdeel is van het Leiden Bio Science Park. Daarnaast blijft aandacht voor andere speerpunten van het LUMC zeer belangrijk, zoals planetaire gezondheid, en diversiteit en inclusie.”, vertelt Slot.
Samenwerken voor het beste onderwijs
Om het onderwijs binnen de biomedische master naar een nóg hoger niveau te tillen, is samenwerking binnen en buiten het LUMC essentieel. “Het is ontzettend waardevol om studenten het volledige vakgebied te laten zien met docenten met verschillende achtergronden en expertises, van binnen en buiten het LUMC. Hierdoor kunnen studenten hun eigen interesses ontdekken.”, vertelt Slot. “Door keuzevakken en stagemogelijkheden in binnen- en buitenland kunnen de studenten een stage zoeken die echt aansluit bij hun eigen interesse. Daarnaast komen de studenten in aanraking met andere manieren van onderwijs en werken in het biomedische veld. Een zeer waardevolle ervaring!”
Binnen de medische faculteit worden verschillende bachelor- en masteropleidingen verzorgd, ook daar ziet Slot samenwerkingsmogelijkheden: “Samen met het gehele team aan onderwijsondersteuning en onderwijsexpertise binnen het LUMC, moeten we als opleidingen gezamenlijk optrekken om onze studenten de beste kansen en mogelijkheden te bieden. Waarom zouden we allemaal het wiel opnieuw uitvinden als we kunnen leren van elkaars best practices? Tegelijkertijd kunnen we elkaar helpen bij knelpunten die we tegenkomen.”
Toekomstvisie
Voor wat betreft de toekomst is Slot duidelijk: “Ik hoop dat de master over een aantal jaar nog steeds zo goed staat als nu. De master biedt een plek waar onze studenten zich kunnen ontwikkelen tot professionals op alle vlakken van de biomedische wereld. De studenten waarderen de kleinschaligheid van de keuzevakken en de stagemogelijkheden om echt zicht te krijgen op het werkveld. Als we dit willen waarborgen, moeten we ons masterprogramma blijven vernieuwen. Onze studenten moeten kunnen blijven zeggen dat de master ze goed heeft voorbereid op de toekomst. Dan heb je een master staan die levert.”
