Première film ‘Waarom ik?’

23 maart 2017• PERSBERICHT

Meer dan honderd betrokkenen en belangstellenden waren op 22 maart aanwezig bij de première van de film ‘Waarom ik?’ (‘Why me?’) in het LUMC.

In 'Waarom ik?' is te zien hoe het vak klinische epidemiologie zoekt naar verbanden tussen allerlei factoren en ziekte, welke struikelblokken epidemiologen tegenkwamen en wat ze daarvan leren. Spinozaprijswinnaar prof. Frits Rosendaal, zijn leermeester prof. Jan Vandenbroucke en zijn jonge collega’s vertellen er aanstekelijk over. Grappige animaties verhelderen hun verhaal.

Wat is epidemiologisch onderzoek

Rosendaal vertelde in zijn inleiding dat de film voortkomt uit een oude wens om het grote publiek uit te leggen wat wetenschappelijk onderzoek in de epidemiologie inhoudt. “Mensen begrijpen vaak niet dat je onderzoek doet en toch geen witte jas aan hebt.” Het plan werd concreet door zijn ontmoeting met de Engelse filmer Martin Freeth. “Het maken van de film was geen kleine operatie”, aldus Rosendaal. De filmer zelf zei in een korte inleiding dat hij de samenwerking als bijzonder prettig had ervaren. “Als Frits jullie net zo je gang laat gaan als mij, dan boffen jullie.”

NEO-studie

In de film leggen twee promovendi van Rosendaal uit wat ze te weten willen komen en waarom ze daar enthousiast over zijn. Ze spreken met Rosendaal, Vandenbroucke en mede-onderzoekers in Engeland.

Ook proefpersonen komen aan het woord: deelnemers aan het onderzoek waar de film nader op inzoomt: de NEO-studie. In dat nu 10 jaar lopende onderzoek wordt de relatie tussen overgewicht en verschillende ziekten onderzocht, met achterliggende factoren als levensstijl en genetische aanleg. Een van de hoofdrolspelers, Gerda de Wolf, verwoordt het zo: “Waarom ik? Dat zou ik wel eens willen weten.”

Spreken met proefpersonen

Na afloop was Tim Christen, een van de promovendi, enthousiast. Door zijn deelname aan de film sprak hij met proefpersonen: “Dat was een leuke kans en die krijg je niet zo gauw. Het was interessant!” Nick Currey was editor van de film en maakte ook de animaties, die het geheel luchtiger maken, maar ook inzicht geven. “Het was leuk om te doen maar veel werk, want we hebben een Engelse en een Nederlandse versie gemaakt. De teksten moesten natuurlijk wel kloppen.”

De productie is gefinancierd met de Spinozapremie die Rosendaal in 2002 ontving.

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen bij het LUMC?
Abonneer u dan op onze tweewekelijkse nieuwsbrief of neem een abonnement op het LUMC Magazine.