Esther Hamoen, clinical teacher

Tijdens haar opleiding tot internist dacht Esther Hamoen ‘Dit kan beter’. En dat is niet alleen bij een gedachte gebleven: inmiddels loopt ze als clinical teacher rond in het LUMC en doet ze promotieonderzoek naar de integratie van onderwijs in de zorg.

Maar eerst even terug naar 2013, het jaar waarin Esther als arts in opleiding tot internist in het LUMC begon. Tijdens haar specialisatie tot endocrinoloog begon steeds meer het idee om het onderwijs te verbeteren te kriebelen. Met een collega nam ze eerst de lesstof van de coschappen onder handen: “Het doel was in eerste instantie meer onderwijs op de vloer, maar vervolgens ook de optimalisatie hiervan”, vertelt Esther. Haar ambitieuze aanpak bleef niet onopgemerkt: toen ze in 2016 haar opleiding afrondde, bood het LUMC haar een baan aan waarbij ze niet alleen als internist-endocrinoloog op de afdeling staat, maar ook de rol van clinical teacher heeft. 


Onderwijs van alle kanten
In de praktijk betekent dit dat ze veel tijd mag besteden aan onderwijs. “Studenten, verpleegkundigen, maar ook artsen geef ik les. En niet alleen in een collegezaal, maar echt aan het bed van de patiënt. Bij ons staat dus niet alleen de patiëntenzorg centraal, maar ook het opleiden van zorgprofessionals.” Zo ligt een  deel van haar taken bij het opleiden van de verpleegkundigen: “Je merkt echt dat de communicatie tussen artsen en verpleegkundigen beter wordt als verpleegkundigen begrijpen waarom ze een bepaalde handeling uitvoeren. Onze verpleegkundigen  begeleiden zelf weer jonge artsen bij bepaalde verrichtingen. De hele afdeling geeft dus onderwijs aan elkaar, alle kanten op. En dat is heel leuk om te zien.”  


Spreekuur op de poli
Ondanks de vele uren die Esther aan onderzoek en onderwijs besteedt, blijft er ook tijd over om haar vak als internist-endocrinoloog uit te voeren. Zo heeft ze eenmaal per week haar spreekuur op de polikliniek. Allerlei soorten ziekten van hormoonproducerende organen (zoals de schildklier) en stofwisseling ziet ze voorbij komen. “Het meest interessant vind ik de Hypofyse. Deze hormoonklier zit onder de hersenen en stuurt allerlei organen, waaronder de schildklier, de bijnieren en de geslachtsorganen aan. Een hele belangrijke klier waar van alles mis mee kan gaan.” 


Nieuw, leuk en interessant
De combinatie die Esther maakt en haar focus op onderzoek en onderwijs is uniek in Nederland: “Wij zijn het eerste ziekenhuis met deze aanpak. Het is nieuw om het onderwijs op een verpleegafdeling op deze manier te professionaliseren.” Op de internistendagen was het woord dan ook aan Esther om te presenteren hoe het LUMC dat heeft ingericht. En de reacties? Die waren lovend! “Het is nieuw, het is leuk en mensen vinden het interessant wat we doen”.  


Virtual Reality
Over drie jaar hoopt ze haar promotieonderzoek te hebben afgerond. “We grijpen ook moderne technieken aan om het onderwijs te innoveren. Zo werken we bijvoorbeeld met Virtual Reality en een online cursus voor studenten die we tijdens hun coschappen in kunnen zetten. Deze cursus is bijna klaar en we gaan binnenkort live. We zien nu al dat deze vorm van onderwijs werkt, maar het moet ook nog uit de onderzoeksresultaten blijken.” Maar zorgen maken om de toekomst doet ze niet: “Ik verwacht dat steeds meer ziekenhuizen deze manier van onderwijs geven overnemen. Dit is pas het begin!”