Simone Cammel, informatieanalist

Na het afstuderen aan de masteropleiding Informatica was het voor Simone Cammel al snel duidelijk dat ze iets wilde toevoegen aan de maatschappij met haar technologische knowhow: “Ik ben bij het LUMC gaan werken omdat ik echt het gevoel had dat ik hier iets nuttigs kon doen”, vertelt Simone, inmiddels senior informatieanalist van het nieuwe team Digitale Innovatie.

Het team Digitale Innovatie
In januari 2017 begon Simone aan haar LUMC-carrière in het gelijktijdig opgezette team Digitale Innovatie, een team dat volgens Simone het volgende uitgangspunt heeft: “Wij creëren alle dingen die je zou willen hebben, maar niet kan kopen op de markt. En dan vanzelfsprekend de dingen met een technologische component.” Al bij haar aanstelling werd duidelijk dat Simone een van de ambassadeurs zou worden die ook het team vorm zou geven. “We zijn ook zonder concreet idee begonnen. We wilden, en willen nu nog steeds, digitaal innovatieve dingen bewerkstelligen.” 

Logisch dat het team, ongestructureerd van aard, moest winnen aan populariteit in haar eerste bestaansjaar: “Creativiteit moet je niet structureren. Daarom werken we heel flexibel en in een setting waarbij niet duidelijk is wat je werkzaamheden over een aantal maanden zijn. Daar moet je binnen het team tegen kunnen, maar ook buiten het team moesten we onze waarde laten zien met deze werkstructuur.” Inmiddels lopen er meerdere projecten, is het team enorm gegroeid en leeft intern het idee dat dit team weleens de toekomst in handen kan hebben. 

Artificial Intelligence
Want de toekomst is waar het om draait binnen het team: “Als je vandaag iets aan het doen bent wat je gisteren nog niet kon bedenken, dan ben je innovatief bezig.” Een goed voorbeeld van de kracht van technologie en digitale innovatie is Artificial Intelligence (A.I.): “Juist bij een ‘information overload’, waarbij er dus sprake is van talloze stukken data, is A.I. de manier om die data te interpreteren, aan elkaar te koppelen en voorspellingen te doen.” Zo kan een arts niet van iedere patiënt alle informatie onthouden, die misschien wel over tientallen jaren verkregen is, al die informatie aan elkaar koppelen en een voorspelling doen over al die data. Met behulp van onderzoek en A.I. kan dit wel.

Maar A.I. kan ook ingezet worden om medisch personeel efficiënter, sneller en met meer plezier te laten werken: “Bij alle taken die je doet moet je jezelf eigenlijk afvragen: ‘kan dit niet slimmer?’. Laat alles wat een computer voor je kan doen ook door een computer gedaan worden.” Een goed voorbeeld van zo’n digitale ontzorging van medewerkers is wat Simone betreft hoe KLM jou als reiziger in staat stelt alles zelf met enorme eenvoud te regelen en communicatie bijvoorbeeld automatiseert via sms. “Medewerkers hoeven dan niet constant bezig te zijn met taken die afleiden van hun hoofdtaken. Je brengt een stukje werkplezier terug. Dat willen en kunnen we in het LUMC ook voor elkaar krijgen!” 

Multidisciplinaire projecten
Maar projecten met een voorspellend model vragen ook om samenwerking met andere disciplines. “Je zoekt naar het samenspel van techniek, kliniek en ethiek bij projecten. Hoe zeker zijn de voorspellingen van modellen met A.I. bijvoorbeeld? Welke afwegingen maak je voor je besluiten neemt op basis van interpretaties met A.I., bijvoorbeeld bij comateuze patiënten? Een model kan voorspellen of een comateuze patiënt ontwaakt of niet, maar niet met 100 procent zekerheid. Welke beslissing maak je dan? Hier gaan we het komende jaar veel onderzoek naar doen en ik vind het echt ontzettend gaaf!”

Word jij mijn nieuwe collega?

Bekijk onze vacatures en solliciteer naar jouw baan!