Adviseur Kwaliteit Klinische Chemie en Laboratoriumgeneeskunde

Onderzoek & onderwijs

Je functie

Ben jij een proactieve, ondernemende, deskundige en daadkrachtige adviseur/coördinator kwaliteit die het verschil wil maken binnen een dynamische laboratoriumafdeling in een academische setting? Lees dan snel verder!

In het kort

• De afdeling Klinische Chemie en Laboratoriumgeneeskunde is jouw domein
• Je focust je op het kwaliteitsmanagementsysteem en de implementatie van nieuwe wet- en regelgeving
• Je hebt een coördinerende, toetsende en adviserende rol op het gebied van kwaliteit
• Je creëert bewustwording als het gaat om kwaliteitsnormen

Wat ga je doen?

Als adviseur kwaliteit ben je verantwoordelijk voor het kwaliteitsmanagementsysteem van de afdeling Klinische Chemie en Laboratoriumgeneeskunde (KCL) en voor implementatie van nieuwe wet- en regelgeving. Je interpreteert zelfstandig relevante ISO-documenten en wet- en regelgeving, adviseert en rapporteert proactief aan het hoofd van de afdeling over nieuw beleid, benodigde maatregelen en de voortgang. Daarbij vormen geldende accreditatie-eisen en Europese wet- en regelgeving (onder meer ISO 15189, NEN informatiebeveiliging, IVDR en MDR) de basis. Je bent ook verantwoordelijk voor de implementatie van het kwaliteitsmanagementsysteem van de afdeling. Verder heb je een coördinerende, toetsende en adviserende rol op het gebied van kwaliteit in de breedste zin van het woord en ben je verantwoordelijk voor het opzetten, verder ontwikkelen en borgen van het kwaliteitsmanagementsysteem (KMS). Je brengt proactief advies uit aan het afdelingshoofd en de laboratoriumstaf over te nemen maatregelen. Doordat je zowel samenwerkt met collega’s binnen de afdeling, als met collega’s van andere afdelingen binnen het LUMC én beschikt over een (inter)nationaal netwerk binnen het vakgebied, ben je betrokken en weet je een kwaliteitsslag te maken. Je definieert en analyseert kwaliteits- en prestatie-indicatoren. Je stuurt mee op de realisatie van verbeterprocessen met het doel de diagnostische kwaliteit gestaag te verbeteren. Ook leid je de afdeling op over systeemkwaliteit en creëer je bewustwording als het gaat om kwaliteitsnormen en het realiseren hiervan door heldere rapportages. Tot slot organiseer en begeleid je interne en externe audits en draag je zorg voor de daaruit voortkomende punten.

Wat vragen wij?

Je beschikt over een hbo-/academisch werk- en denkniveau en hebt aantoonbaar ruime kennis en ervaring op het gebied van integraal kwaliteitsmanagement, bij voorkeur in een diagnostische setting. Voor het optimaal vervullen van deze functie, dien je kennis te hebben van kwaliteitsbeheersystemen in ziekenhuizen en specifiek in medisch diagnostische laboratoria (ISO15189; 2012). Belangrijk is dat je inzicht hebt in de organisatie van processen, ervaring hebt met transitietrajecten en verbeterprocessen en in staat bent om als trekker te fungeren. Ook heb je ervaring met integrale proces- en risicobeheersing binnen een diagnostische setting. Je bent een conceptuele denker en bent in staat om beleid efficiënt te implementeren. Je kent de nieuwe relevante ontwikkelingen in de diagnostiek, je staat stevig in je schoenen en je en hebt opgewekte persoonlijkheid. Je hebt een groot uithoudings- en incasseringsvermogen en beschikt over goede sociale vaardigheden. Je werkt gestructureerd, houdt overzicht en bent oplossingsgericht. In je communicatie ben je sterk en overtuigend: jij weet hoe je kennis en veranderingen goed overbrengt. Je bent in staat om stafleden en medewerkers te onderwijzen ten aanzien van de diverse onderdelen van het kwaliteitssysteem en de PDCA-cyclus. Je beschikt over uitstekende lees- en schrijfvaardigheden in de Nederlandse taal, en je hebt ruime kennis en ervaring met de Engelse taal in woord en geschrift. Herken jij jezelf in dit profiel? Dan hopen we van harte dat je solliciteert!

Meer informatie

Wil je vast een impressie van ons diagnostische laboratorium? Klik dan hier

 
Je werkt volgens rooster met vaste begin en eindtijden, er wordt bij deze functie niet buiten kantoortijden gewerkt.


Voor vragen kun je ook contact opnemen met dhr. Pascal Schippers, organisatorisch manager afdeling KCL, telefoon 071 529 7861.


Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Evelien Luijt, recruiter

Collega's aan het woord

Wil je weten hoe het is om in het LUMC te werken? Lees dan de verhalen van onze LUMC-collega's.

Je werkplek

De afdeling Klinische Chemie en Laboratoriumgeneeskunde (KCL) verleent 24 uur per dag en alle dagen van het jaar diensten ten behoeve van directe en indirecte patiëntenzorg in het LUMC en perifere ziekenhuizen. Centrale kernwaarden zijn: kennis, kwaliteit, doelmatigheid en functionaliteit. In de organisatie-eenheid zijn bloedafname, laboratoriumbepalingen voor bloedtransfusie, algemene hematologie, algemene en speciële stolling en klinische chemie en de uitgifte van bloedproducten ondergebracht. De afdeling bestaat uit circa 135 fte.

Carrière in het LUMC

Het LUMC faciliteert bij het onderhouden en ontwikkelen van je kennis en vaardigheden. Hiervoor bieden wij onder andere interne opleidingen en bijscholing aan. Maar ook persoonlijke ontwikkeling, mobiliteit en loopbaanadvies maken deel uit van deze afspraken.

Contact: Prof. dr. Christa Cobbaert, afdelingshoofd KCL
071 -529 9184
c.m.cobbaert@lumc.nl

Solliciteren