Blog: de toon van ons onderwijs

29 oktober 2020• BLOG

Met sommige mensen is het stroef praten. Ik heb een aantal dorpsgenoten met wie het maar niet wil lukken. Aan mijn behoorlijk sociale dochter (13) vroeg ik of ze dat ook heeft. Ze haalde haar schouders op en zei op vanzelfsprekende toon: “volwassenen”.

Een week later komt een studievriendin van me op bezoek. Ze gaat bij mijn kinderen zitten, stelt de standaardvraag over hoe het is, maar met een mooie en kenmerkende directheid. En… er ontspint zich een vlot, blij en interessant gesprek. Tussen mijn jonge tieners en die volwassene… Om met de woorden van de tieners te spreken: hoe dan?

Oprechte vraag

Dezelfde week vragen we ons met een aantal LUMC-collega’s af hoe we met online onderwijs de studenten toch goed kunnen bereiken. In de  evaluaties van veel blokken schrijven de studenten dat de kwaliteit van ‘interacties’ lelijk minder is dan in andere jaren. Maar – hoera! – een blok dat wij al jaren geven blijkt een uitzondering. Hoe dan?

We hebben in dat blok zo’n 15 docenten, allemaal goed maar uiteraard niet per se beter dan docenten in andere blokken. Het gesprek tussen mijn kinderen en de studievriendin opende me de ogen. Het recept lijkt toch – ten dele – te zijn: stel op een gelijkwaardige geïnteresseerde toon een oprechte vraag, en de kans is groot dat je een antwoord zult krijgen. Maar: hoe dan?

Meerdere wegen naar Rome

Wij gebruiken sinds jaar en dag de flipped classroom - wat daar ook het correcte Nederlands voor mag zijn. De essentie: eerst studeren, dan ‘contactonderwijs’. Wij geven voor dat ‘zelf studeren’ eerst een instructie. Daar ‘zenden’ we: de docent legt uit waarom zij/hij het onderwerp de moeite van het bestuderen waard vindt. Dan de zelfstudie. En dan contactonderwijs dat start met de – oprechte en volwassen – vraag: wát van deze stof willen jullie weten? En voor je het weet: een gesprek, via microfoons of zelfs via chat.

Triviaal is het allemaal niet. De studenten vragen niet per se naar datgene dat jij het belangrijkst vindt. Het materiaal voor zelfstudie moet dus goed zijn. Een beetje sturen moet soms ook. Evenals toetsing die erop gericht is dat zelfstudie loont. En met 70 studenten werkt het vast veel beter dan met 300.

Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar mijn kleine anekdote aan het begin deed me realiseren: onderwijs dat ‘lekker’ gaat, kenmerkt zich daadwerkelijk door de Toon.

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen bij het LUMC?
Abonneer u dan op onze tweewekelijkse nieuwsbrief of neem een abonnement op het LUMC Magazine.