PhD-kandidaat Onderzoek naar Onderwijs

Onderzoek & onderwijs

Je functie

Zoek jij een uitdagende baan waarin onderwijs en wetenschap samenkomen? Heb je interesse in het verrichten van onderwijskundig onderzoek binnen het gezondheidszorgonderwijs? Dan zijn wij op zoek naar jou!

In het kort

• Voor deze vacature zijn we op zoek naar twee kandidaten
• Je doet onderzoek naar de kwaliteit van interactie in online onderwijs (traject 1) of naar effectieve leerstrategieën en metacognitieve competenties in een blended learning omgeving (traject 2)
• Je werkt samen met andere PhD-kandidaten en onderzoekers binnen een team met uitgebreide expertise
• Je hebt een afgeronde MSc-graad in Onderwijswetenschappen, Communicatiewetenschappen, (Bio)Medische Wetenschappen of vergelijkbaar en affiniteit met medisch onderwijs 

Wat ga je doen?

Online onderwijs en blended learning methoden zijn niet meer weg te denken uit het medisch onderwijscurriculum. Bij deze innovatieve vormen van onderwijs komen ook nieuwe uitdagingen en vragen,  die onderzocht worden in twee nieuwe promotietrajecten. In het eerste promotietraject  staat de vraag centraal hoe er binnen een online community goed wordt samengewerkt en welke factoren daarbij een rol spelen. We gaan daarbij met name kijken naar de mogelijkheden om op een effectieve wijze interactie aan te brengen in de online omgeving, welke randvoorwaarden daarvoor nodig zijn en welke barrières een goede inzet in de weg staan. In het tweede promotietraject  kijken we naar welke vaardigheden studenten nodig hebben om effectief te leren in een blended learning omgeving. Welke leerstrategieën in zo een omgeving goed werken en welke metacognitieve vaardigheden studenten nodig hebben, zijn onderwerpen die aan de orde komen. In dit project worden interventies ontwikkeld waarvan de effectiviteit vervolgens in meerdere settingen wordt onderzocht. Je zet zelf onderzoeken op, verricht literatuurstudies, verzamelt en analyseert gegevens. Ook rapporteer en adviseer je over de resultaten en de voortgang, publiceer je uitgevoerd onderzoek en geef je presentaties op (inter)nationale congressen en bijeenkomsten. Het streven is dat je werkzaamheden leiden tot een academische promotie. Wij zoeken twee enthousiaste PhD-kandidaten die in onze groep deze onderzoeken gaan verrichten.

Wat vragen wij?

Je hebt een onderwijskundige of (bio)medische achtergrond, blijkend uit een afgeronde masteropleiding in Onderwijswetenschappen, Communicatiewetenschappen, (Bio)medische Wetenschappen of een gerelateerd vakgebied. Daarnaast heb je kennis van en ervaring met het opzetten van onderzoeken en het (kwantitatief en kwalitatief) verwerken van onderzoeksresultaten. Je hebt aantoonbare interesse in medisch onderwijs en in het bijzonder met betrekking tot onderzoek daarvan. Uiteraard heb je goede communicatieve en organisatorische vaardigheden en ben je in staat om met verschillende betrokkenen samen te werken, maar kun je ook goed zelfstandig werken. Tot slot beheers je de Nederlandse en Engelse taal uitstekend, zodat je in staat bent om presentaties te geven en wetenschappelijke artikelen te schrijven.

Meer informatie

Promotietraject 1: Technology Enhanced Learning

In eerdere studies in het onderzoeksprogramma is al gekeken naar de didactische kwaliteit van online onderwijs, naar het instructional design, en naar de motivatie en self-regulated learning vaardigheden van studenten. In deze nieuwe studie willen we specifiek gaan kijken naar de kwaliteit van de communicatie en proberen te bepalen welke aspecten goede kwaliteit online communicatie kunnen faciliteren of juist in de weg staan. Met de uitkomsten van het onderzoek kunnen we online communicatie beter vormgeven zodat de effectiviteit van online leren kan worden verhoogd.

Voor informatie over het eerste promotietraject kun je contact opnemen met Peter de Jong, Senior Onderzoeker TEL, Onderwijs Expertise Centrum, email p.g.m.de_jong@lumc.nl

Promotietraject 2: Innovatie en Evaluatie.

De doelstelling van het project is het onderzoeken en stimuleren van metacognitieve competenties en het gebruik van effectieve leerstrategieën door middel van ‘learning to learn’ interventies. Centraal staat het ontwikkelen en implementeren van ‘learning to learn’ interventies gebruik makend van een optimale mix van face-to-face en online onderwijs (blended learning). Dit vereist ook training van betrokken docenten. Wetenschappelijke vraagstellingen zullen zich richten op de optimale vorm en inhoud van de interventies en het vergelijken van verschillende manieren van de uitvoering, bijvoorbeeld tijdens plenaire sessies, in kleinschalig onderwijs of via e-learnings. De verwachte uitkomst van het project, naast de wetenschappelijke output, zijn effectieve ‘learning to learn’ interventies die toegepast kunnen worden in de diverse LUMC opleidingen.
Voor informatie over het tweede promotietraject kun je contact opnemen met Paul Steendijk, hoogleraar Cardiovasculaire Fysiologie en Onderzoek (Bio)medisch Onderwijs, email p.steendijk@lumc.nl

Je krijgt een arbeidsovereenkomst ter vervaardiging van een proefschrift voor de duur van de opleiding met een maximum van vier jaar. Het salaris bedraagt € 2.495,- bruto per maand in het eerste jaar, oplopend tot € 3.196,- in het laatste jaar bij een fulltime dienstverband (schaal Pro, CAO UMC). Voor deze vacature kunnen referenties worden opgevraagd.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Irene Pronk

Collega's aan het woord

Wil je weten hoe het is om in het LUMC te werken? Lees dan de verhalen van onze LUMC-collega's.

Je werkplek

Het Onderwijs Expertise Centrum ondersteunt en adviseert de onderwijs- en opleidingsafdelingen van het LUMC met expertise en kennis op het vlak van onderwijs en onderwijsontwikkeling. Naast advisering en ontwikkeling vindt er ook onderzoek naar medisch onderwijs plaats, om zo de kennis en het inzicht over wat nu echt goed werkt in de praktijk te vergroten. De onderzoeksgroep verricht daarbij onderwijskundig onderzoek binnen drie onderzoekslijnen: Innovatie en Evaluatie: dit is een evaluatief onderzoek van innovaties en interventies in het onderwijs; Technology Enhanced Learning: dit is een onderzoek naar het optimaal inzetten van digitaal ondersteund onderwijs, met name vanuit een blended learning concept; en Wetenschappelijke en Academische Vorming: dit is een onderzoek naar de effecten van wetenschappelijke vorming in het curriculum op life long learning en wetenschappelijke vaardigheden. Deze twee posities die nu vrijkomen vallen binnen de onderzoekslijnen Technology Enhanced Learning en Innovatie en Evaluatie. Je komt verder te werken in een enthousiast team van PhD-kandidaten, onderwijskundigen en wetenschappers. Binnen de onderzoeksprojecten werkt de groep nauw samen met diverse klinische afdelingen binnen het LUMC.

Carrière in het LUMC

Het LUMC faciliteert bij het onderhouden en ontwikkelen van je kennis en vaardigheden. Hiervoor bieden wij onder andere interne opleidingen en bijscholing aan. Maar ook persoonlijke ontwikkeling, mobiliteit en loopbaanadvies maken deel uit van deze afspraken.

Contact: Marchien de Mooij, manager Onderwijs Expertise Centrum

m.j.de_mooij@lumc.nl

Solliciteren