Blog: De zegeningen van de digitale en virtuele revolutie

28 maart 2019• BLOG

Welkom in de vierde industriële revolutie! We vieren de digitale revolutie, ook wel de industriële revolutie 4.0 genoemd. Het kan mij niet hard genoeg gaan: de wereld begint steeds meer op mijn favoriete computergame te lijken.

De 1.0 versie ligt al weer een tijdje achter ons. Rond 1765 zorgden de chemische industrie en mechanisatie voor de ommekeer van handwerk naar het gebruik van machines, veelal stoommachines. De technologische revolutie rond 1870 had versienummer 2.0. De inzet van elektrische machines maakte massaproductie mogelijk. Honderd jaar later luidde de komst van computers en internet het volgende tijdperk in: DigiRevol 3.0.

En nu spelen we al weer sinds januari 2016 versie 4.0 van dit levensspel: de digitale revolutie. De overgang werd ingeluid door de komst van IoT: het Internet of Things. Ik heb er ongeveer 3 jaar voor nodig gehad om deze term te begrijpen: apparaten communiceren via internet met andere apparaten, zonder tussenkomst van de mens. 

Online shoppen

Het lijkt dus wel of we onszelf steeds meer buiten spel zetten, maar is dat wel zo? Als de pizza al klaar is als we thuiskomen, omdat de oven dat geregeld heeft, houden we meer tijd over voor andere dingen. Denk bijvoorbeeld aan online shoppen of een cursus volgen. Dat laatste klinkt heel zwaar, maar daar valt natuurlijk ook het bekijken van een YouTube-tutorial over smokey eyes onder. 

We spelen onszelf door al die revoluties, dus steeds verder vrij om te genieten van alle informatie om ons heen. Ik snap er dus ook geen fluit van als mensen gaan steigeren als er gesproken wordt over Leven-Lang-Leren! Zou het komen doordat velen van ons hun middelbare schooltijd als uiterst traumatiserend hebben ervaren?

Je eigen zorg beter maken

Nee, met de zich in steeds sneller tempo opvolgende revoluties stijgt ook ons kennis- en competentieniveau. En met Leven-Lang-Leren stijgt ook de relevantie van onderzoek naar de effectiviteit van bestaande en nieuwe leermethoden. Want zoals we met flipping-the-classroom-technieken het onderwijs beter en relevanter kunnen maken, kun je bijvoorbeeld met flipping-the-consultation room je eigen zorg beter maken. Door zelf alvast informatie op te zoeken over je ingegroeide teennagel heb je met de huisarts meer tijd om optimale behandeling en nazorg te bespreken. 

En als we het nu toch hebben over de zorg: de jaren die voor ons liggen zullen in het teken staan van het slim filteren en uitwisselen van informatie om zo nog meer tijd te kunnen besteden aan de kwaliteit van de zorg. eHealth is daarvoor het nieuwe toverwoord!

Virtuele revolutie

Maar als je mij nu vraagt hoe de industriële revolutie 5.0 eruit gaat zien denk ik toch in een iets andere richting. Ik doop hem alvast de virtuele revolutie. Het onderwijs en de gaming industrie lopen zoals gewoonlijk voorop, daar is de trend al doorgedrongen. Geloof mij: het omarmen van virtual en augmented reality door het grote publiek gaat het verschil maken. En daar gaat echt geen 100 of zelfs 40 jaar meer overheen. 2020, here we come!

Dr. Beerend Hierck is docent op de afdeling Anatomie en Embryologie van het LUMC.

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen bij het LUMC?
Abonneer u dan op onze tweewekelijkse nieuwsbrief of neem een abonnement op het LUMC Magazine.