‘Onderwijs en onderzoek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden’

21 september 2018• PERSBERICHT

Hoogleraar Interne Geneeskunde Marlies Reinders van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) is een groot voorstander van onderzoekend leren. “Onderwijs, de behandelpraktijk en medisch-wetenschappelijk onderzoek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door studenten te betrekken bij onderzoek veranderen ze van toeschouwers in actieve deelnemers.” Op vrijdag 21 september 2018 sprak Reinders haar oratie uit.

De internist-nefroloog is een bevlogen onderwijsvernieuwer die onder meer virtual en augmented reality inzet. Zo kunnen hedendaagse studenten met een 3D-bril op virtueel de operatiekamer binnenstappen om daar een niertransplantatie bij te wonen. “Door technische onderwijsinnovatie kan de leerstof beter blijven hangen, raken studenten meer gemotiveerd en worden ze meer gestimuleerd om samen te werken”, aldus Reinders.

“Tenminste, daar gaan we vanuit. Met de LUMC Wetenschapscommissie Onderwijs initiëren we niet alleen zulke innovaties, maar onderzoeken we ook of ze echt werken.” Diezelfde wetenschappelijke houding wil ze ook studenten bijbrengen. “Zij moeten leren welke innovaties er in een bepaald vakgebied zijn, maar ook dat je niet alle innovaties klakkeloos moet doorvoeren.” 

Breed inzetbare MOOC

Reinders richt zich niet alleen op Leidse studenten. Eerder ontwikkelde ze met collega’s een gratis online cursus – een Massive Open Online Course (MOOC) - over nier-, alvleesklier- en eilandjestransplantatie. Hiervoor werkte het LUMC nauw samen met het Center for Innovation van de Universiteit Leiden.

“Inmiddels hebben wereldwijd meer dan 10.000 mensen deze cursus gevolgd”, vertelt ze trots. “Sinds maart dit jaar telt de MOOC in Nederland ook officieel mee voor de bijscholing van artsen.” Reinders is blij dat de MOOC zo breed inzetbaar blijkt. “We gebruiken hem ook in ons eigen onderwijs aan bachelor- en masterstudenten. En studenten die onze internationale Leiden Oxford Transplantation Summer school bezoeken, volgen thuis al de MOOC zodat we tijdens de cursus meteen de diepte in kunnen gaan.”

Afstoting voorkomen met minder bijwerkingen

Met haar eigen onderzoek wil Reinders de langetermijnoverleving na niertransplantatie verbeteren. “De medicijnen die patiënten levenslang moeten slikken om afstoting te voorkomen, onderdrukken de afweer. Dat geeft bijwerkingen zoals een verhoogde kans op infecties, kanker en verlittekening van de nier”, licht ze toe. 

Reinders en haar collega’s gooien het daarom over een andere boeg: zij onderzoeken of behandeling met mesenchymale stromale cellen, oftewel MSC’s, effectief is na niertransplantatie. Deze cellen beïnvloeden het immuunsysteem op een gunstige wijze door de stoffen die ze afscheiden. Tot nu toe zijn er weinig bijwerkingen bekend.” Het LUMC onderzoekt nu of toediening van MSC’s ervoor kan zorgen dat er minder afweeronderdrukkende medicijnen nodig zijn en het donororgaan langer meegaat.

De volledige oratietekst kunt u teruglezen na het uitspreken ervan op 21 september 2018.

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen bij het LUMC?
Abonneer u dan op onze tweewekelijkse nieuwsbrief of neem een abonnement op het LUMC Magazine.