Hoe verduisterende gordijnen overgewicht kunnen voorkomen

12 oktober 2017• PERSBERICHT

Hoe voorkom je stofwisselingsziekten en overgewicht? Investeer in verduisterende gordijnen in je slaapkamer, slaap minstens zeven uur per nacht en neem een stevig ontbijt. Die aanbevelingen doet onderzoeker Rosa van den Berg in haar proefschrift waarop ze donderdag 12 oktober promoveerde.

“We doen tegenwoordig alsof het altijd dag is. Kijk maar eens naar een foto van Europa bij nacht, het is een grote zee van licht”, zegt Van den Berg. Tijdens haar promotieonderzoek toonde de internist in opleiding aan dat dit niet zonder gevolgen voor de gezondheid is. Zo zag ze dat muizen die langer aan daglicht worden blootgesteld, steeds dikker worden. “Bij mensen is ook bekend dat er een relatie is tussen hoe donker het is in je slaapkamer en hoe dik je bent.” Van den Berg pleit dan ook voor een simpele maatregel om overgewicht te beperken: koop verduisterende gordijnen voor de slaapkamer.

De kachels van het lichaam

Van den Berg gaat verder dan alleen het leggen van de relatie tussen lichtblootstelling en overgewicht.  Ze ging op zoek naar het mechanisme hierachter. “Voor het eerst hebben we laten zien dat deze relatie te verklaren is doordat de kachels van het lichaam, het bruine vet, minder actief worden bij langere blootstelling aan licht.”

Ook zag ze dat de activiteit van het bruine vet niet de hele dag hetzelfde is, maar door de dag heen een patroon volgt. Bruin vet verbrandt suiker en vetten om warmte te produceren. Als je eet wanneer bruin vet actiever is, wordt energie dus verbrand in plaats van opgeslagen. Daarom denkt Van den Berg een wetenschappelijke onderbouwing te hebben voor idee dat het niet alleen belangrijk is wat we eten, maar vooral wanneer we eten.

Ploegendiensten en aderverkalking

Dan is er nog de kwestie van verschuiving van het dag- en nachtritme door bijvoorbeeld ploegendiensten. Ook hier heeft Van den Berg geen goed nieuws. “Verschuiving van het dag- en nachtritme verstoort de natuurlijke klok en verhoogt de kans op aderverkalking.”

Ook even een kort nachtje pakken om je ritme weer recht te trekken, is geen goed idee. Na een nacht van vier uur slaap zagen de onderzoekers al veranderingen in de energiehuishouding van de lichaamscellen. “Ook al zeggen sommige mensen van niet, bijna iedereen heeft minimaal zeven uur slaap per nacht nodig.”

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen bij het LUMC?
Abonneer u dan op onze tweewekelijkse nieuwsbrief of neem een abonnement op het LUMC Magazine.