Blog: Helpt het eten van vis tegen somberheid?

9 november 2017• BLOG

Houdt u van vis en eet u het regelmatig? Dan boft u. Dat blijkt namelijk goed voor u te zijn. Niet alleen voor uw hart en bloedvaten, maar ook voor uw hersenen en humeur. Dat laatste is gevonden in diverse onderzoeken en kort geleden gepresenteerd op een studiedag voor psychiaters. De boodschap was: tweemaal per week vis eten helpt tegen somberheid.

Hoe zit dat nu met het eten van vis en de invloed op de hersenen en stemming? In vis zitten gezonde onverzadigde vetten, zoals omega-3 vetzuren. Dit zijn bouwstoffen voor de hersenen en ze zijn met name goed voor de membraan, het omhulsel van de hersencellen. Als zo'n membraan beter is opgebouwd, dan is deze soepeler en functioneert die hersencel beter. Dat is niet alleen van belang voor een goede stemming, maar ook voor allerlei andere hersenfuncties. En trouwens ook voor hart en bloedvaten.

Even effectief als antidepressivum

Uit onderzoek is gebleken dat bij mensen die tweemaal per week vis aten, minder somberheidsklachten werden gerapporteerd dan in de groep die geen of weinig vis at. Ook bleek bij behandeling met capsules vol omega-3 vetzuren de stemming te verbeteren bij mensen met milde depressieve klachten. Uit het onderzoek kwam naar voren dat deze capsules even effectief zijn in het verbeteren van het humeur als een behandeling met een antidepressivum. 

Behandeling met een placebo  - capsules zonder een werkzaam middel -  gaf geen verbetering. Een combinatie van bewegen en gezonde voeding had volgens het onderzoek een iets sterker positief effect. Er wordt gedacht dat door te bewegen de gezonde vetzuren beter worden opgenomen. Regelmatig bewegen heeft trouwens sowieso een gunstig effect op je stemming. Bij ernstigere depressies hebben de omega-3-vetzuren vooral effect als de patiënt ook een antidepressivum gebruikte.

Kan toeval zijn

Wat betekent die correlatie tussen vaker vis eten en minder somberheid?  Word je van meer vis eten minder somber? Dat is altijd de vraag bij dit soort onderzoeksbevindingen. Nogal eens worden correlaties gevonden bij zaken die niets met elkaar te maken hebben. Het kan toeval zijn. Of de relatie verloopt via een omweg. De situatie zou in dit geval kunnen zijn: vis is relatief duur. Als je vaak vis kunt eten, heb je waarschijnlijk meer geld te besteden en ben je daarom vrolijker. Of viseters letten misschien meer op allerlei aspecten van gezond leven, zoals voldoende bewegen, niet roken en het drinken van weinig alcohol. Dat heeft ook een gunstig effect op je humeur. Een andere mogelijkheid is dat niet de omega-3-vetzuren, maar een heel ander stofje in de vis zorgt voor het gunstige effect. Kortom: er zijn nog veel onduidelijkheden over hoe het nu precies zit.

Altijd overleggen met behandelaar

Moet iedereen die somber is nu maar snel naar de drogist gaan om capsules met omega-3 -vetzuren te kopen? Nee, nooit zomaar doen, maar altijd overleggen met de behandelaar. Er kunnen gevaarlijke interacties optreden tussen deze capsules en geneesmiddelen, zoals antistollingsmiddelen of chemotherapie. Het is wellicht wel een goed advies om iedere week vis te eten. En ook een lekker advies, als u tenminste van vis houdt. Voor iedereen, somber of vrolijk. Zoals een wijze, oude tante al zei: ‘Niet in je stoel blijven zitten, maar in beweging blijven. Nieuwe dingen blijven leren, sociale contacten onderhouden en gezond, lekker en niet te veel eten.’ En een visje op z’n tijd dus.

Irene van Vliet is chef de (poli)kliniek Psychiatrie.

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen bij het LUMC?
Abonneer u dan op onze tweewekelijkse nieuwsbrief of neem een abonnement op het LUMC Magazine.