Blog: Mixed Reality in het hoger onderwijs

23 maart 2017• BLOG

Stel je voor: je ben student en krijgt van je docent een futuristisch uitziende bril op. Door die bril zie je je medestudenten verwachtingsvol naar je kijken. In je linkerooghoek zie je iets wat er net nog niet was. Je draait langzaam je hoofd naar links en in het midden van de werkgroepruimte zweeft een hologram van een 3-dimensionaal anatomisch model van het onderbeen.

Dit is mixed reality, of augmented reality, en in het LUMC hebben we sinds deze week de eerste zelf ontwikkelde app die dat mogelijk maakt. We hebben het hier niet over virtual reality, want je ziet je omgeving nog en kan gewoon rondlopen zonder dat je tegen alles en iedereen opbotst. De bril die je op je neus hebt heet ‘HoloLens’, een draagbare en draadloze Windows10-computer. Deze projecteert het hologram aan de binnenkant van je glazen. Vanuit het onderwijs levert dat een interessante situatie op: je kunt materiaal toevoegen aan de onderwijsruimte. De studenten uit mijn mentorgroep vinden het prototype van de app al helemaal geweldig!

Hologram

Met de HoloLens op je neus roep je vanzelf: “Wow, moet je kijken!” Dat slaat nergens op, aangezien niemand anders in de ruimte zo’n Battleship Galactica-achtige bril op zijn neus heeft. Daarna loop je naar het model en steek je je hand uit om hem aan te raken. Hmm, het is een hologram, weet je nog? In het Engels noem je dat een immersive experience: de fictie wordt op zo’n manier toegevoegd aan de werkelijkheid, dat ze in je hoofd één worden.

Met de app blijft het idee van een werkcollege overeind en kan de student om het hologram heenlopen en er iets mee doen. Zo kan de enkel van het hologram meebewegen met de enkel van de student. Je ziet op deze manier wat er tijdens het wandelen gebeurt in je eigen enkel.  Daarmee wordt het hologram echt van jou en ga je ermee experimenteren. Ondanks het feit dat mixed reality nog niet grootschalig toepasbaar is in het onderwijs, voorspellen alle experts dat het groter zal worden dan virtual reality. 

Open software

De ontwikkeling van apps voor de HoloLens gebeurt met behulp van open software die ook wordt gebruikt in de gaming-scene. Dus studenten die een beetje handig zijn met de Unity3D – software waarmee games worden gemaakt - kunnen zelf meehelpen met het bouwen van hun eigen onderwijsinnovatie. Co-creatie dus, hoe cool is dat? Geïnteresseerde studenten, docenten en anderen kunnen zich melden bij ondergetekende!

Waarschuwing

Een waarschuwing voor iedereen die nu een HoloLens wil kopen: hij is erg duur en wordt in Nederland nog niet verkocht. Het betekent dat we het nieuwe collegejaar nog niet beginnen met een grote voorraad HoloLenzen. We hebben nog even de tijd om in kleine groepjes te onderzoeken wat de meest effectieve inzet is in het onderwijs.  

Dat onderzoek doen we met een subsidie van SURF, de ICT-samenwerkingsorganisatie van het onderwijs en onderzoek in Nederland. Met het idee hebben we de SURF Innovation Challenge 2016-2017 gewonnen in samenwerking met het Centre for Innovation/New Media Lab van de Leidse Universiteit. Er is nationaal en internationaal grote belangstelling voor ons project, omdat we op dit gebied wereldwijd enorm  voorop lopen. 

En voor iedereen die binnenkort met een groen marsmannetje op de bank naar ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ zit te kijken: voel even of hij echt is voordat je hem vraagt om koffie te gaan zetten!

Dr. Beerend Hierck is docent op de afdeling Anatomie en Embryologie van het LUMC.

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen bij het LUMC?
Abonneer u dan op onze tweewekelijkse nieuwsbrief of neem een abonnement op het LUMC Magazine.