Nieuwe tentoonstelling ‘Adam Colton: The White Sculptures’ in Galerie LUMC

31 augustus 2017• PERSBERICHT

In Galerie LUMC opent op vrijdag 15 september de tentoonstelling The White Sculptures met beelden en tekeningen van Adam Colton (1957, Manchester). Maarten Bertheux, oud-conservator van het Stedelijk Museum Amsterdam en artistiek leider van de Art Chapel in Amsterdam, opent de tentoonstelling om 16.30 uur.

In opdracht van het LUMC maakte Adam Colton in 2013 een aluminium beeld Liquid Light XL voor de beeldenroute van het LUMC. Het beeld is onderdeel van een serie bolvormige sculpturen gemaakt van gepolijst aluminium. De tentoonstelling The White Sculptures met (muur) tekeningen en beelden van Adam Colton brengt het beeld Liquid Light XL in context en geeft een goed beeld van het werk van Adam Colton. Zijn werk is vernieuwend en tegelijkertijd sluit het aan bij de klassiek moderne beeldtraditie.


Unbound, Polyurethaan, schuim, polyester, 2011

Adam Colton 

De Engelse beeldhouwer en tekenaar Adam Colton kwam begin jaren tachtig naar Nederland voor zijn vervolgopleiding aan het kunstinstituut De Ateliers ’63. Sindsdien heeft hij zich verder ontwikkeld als beeldhouwer en tekenaar. Voor zijn eerste beelden nam Colton zijn eigen lichaam als uitgangspunt waarvoor hij met ingenieuze meettechnieken de ruimtelijke maten van zijn lichaam opnam die hij vervolgens verwerkte in zijn beelden en tekeningen. Deze vroege gipsen constructies kregen door de broosheid van het materiaal een conceptuele dimensie. In deze periode ontstonden ook beelden waarbij hij geometrische patronen uit hout en steen hakte. 

Organische vormen

De laatste jaren hebben Coltons beelden zich ontwikkeld in meer organisch gevormde sculpturen. De objecten vaak van kunststof als polyurethaan of aluminium noemt hij ‘Blobs’ ofwel klodder, bubbel. Inspiratie vindt hij in voorwerpen waarvan de vormen hem aanspreken. Dit kan een zwerfkei, schapenschedeltje of onderdeel van een eenvoudige keukenstoel zijn. Hij transformeert deze objecten tot uiteindelijk abstracte, amorfe beelden ontstaan. Het aanvankelijke object van inspiratie is dan niet meer herkenbaar.  Zijn persoonlijke intuïtie is altijd de leidraad bij het ontstaansproces van zijn werk. Tegelijkertijd tonen zijn beelden een systematische, rationele werkwijze. Deze onderliggende tegenstelling tussen in wezen mens en natuur maken zijn beelden en tekeningen eindeloos intrigerend.

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen bij het LUMC?
Abonneer u dan op onze tweewekelijkse nieuwsbrief of neem een abonnement op het LUMC Magazine.