Discharge from a nursing ward

Your discharge from the LUMC

Are you permitted to leave the nursing ward to go home or to a care facility? We refer to this as your “discharge” from the LUMC. There are a number of important matters to consider upon your discharge. These include aftercare to facilitate a faster recovery and medication for after your admission.

Your discharge date

Prior to your admission, you will be informed of the expected date of your discharge from the hospital. If this is not the case, a doctor or nurse will discuss this with you during your admission. This usually takes place 1 or 2 days before your discharge. We will also discuss with you in advance whether your discharge will require further care.

Points to consider after your admission

Follow the instructions you receive during your discharge consultation. If you experience any symptoms related to the procedure, please contact the department where you were treated or the nursing ward. You will be given a telephone number for this purpose when you leave the LUMC. If you hear a voicemail message with instructions when you call, please listen to it in its entirety.

Making arrangements after your admission

Do you anticipate needing assistance after your admission? If so, discuss in advance with family and friends who can assist you. For example, with cooking, shopping, and housework.

Uw ervaring delen: BeterMeter

We zijn in het LUMC continu bezig met het verbeteren van onze zorg. Hierbij speelt u en uw ervaring een belangrijke rol. Wilt u uw ervaring over het LUMC met ons delen? Vul dan de BeterMeter in. Dit is vrijwillig en anoniem. Wij gebruiken de BeterMeter om ervaringen van patiënten te verzamelen en de zorg in het LUMC te verbeteren.

Zorg na uw opname: Transferbureau

Het kan zijn dat u na uw ontslag nog hulp en/of zorg nodig heeft. Het Transferbureau van het LUMC helpt u daarbij. Tijdens uw opname bespreken uw arts en een transferverpleegkundige met uw elke zorg u na de behandeling of opname nodig heeft. Hierbij worden uw wensen en mogelijkheden doorgenomen. U kunt altijd een familielid of mantelzorger hierbij betrekken.

Er zijn zaken die u zelf kunt regelen en zaken die het Transferbureau voor u aanvraagt. De transferverpleegkundige zoekt voor u zorg en/of een locatie die past bij wat u nodig heeft. We doen ons uiterste best om aan uw wensen te voldoen. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van de beschikbare capaciteit van de nazorglocatie.

Het Transferbureau moet voor het regelen van zorg uw medische gegevens delen met zorgaanbieders buiten het ziekenhuis. Dat mag alleen met uw toestemming. Daarom vragen wij u mondeling toestemming na afstemming met de jurist.