Poli Apotheek

Poli apotheek LUMC levert diverse geneesmiddelen, afgestemd op de specialistische behandelingen van het LUMC. Wij leveren aan uw bed bij ontslag, aan de balie in de apotheek of via onze 24/7 afhaalkluis.

Locatie 

U vindt de Poli Apotheek LUMC op de begane grond van het LUMC-hoofdgebouw. 

Bezoekadres: 
Poli Apotheek LUMC, Albinusdreef 2, locatie C0-14 (routenummer: 10)
2333 ZA Leiden 

Openingstijden Poli Apotheek

Ma t/m vr: 8.00 - 18.00 uur.
Zaterdag: 12.00 - 16.00 uur.  

Spoed: maak gebruik van een van de dienstapotheken in de omgeving. Bekijk de website van Dienstapotheken Rijnland voor meer informatie. 

Contact en spreekuur

Inloopspreekuur  

Inloopspreekuur: dinsdag en vrijdag tussen 14.00 - 15.00 uur. 

Contact:

Medicatie afhaalservice

Gebruikt u bepaalde medicatie chronisch? We kunnen deze voor u klaarzetten in onze 24/7 Medicijnen Afhaalservice. Dit kunnen zowel gekoelde als niet-gekoelde geneesmiddelen zijn. U kunt de medicatie dan ophalen wanneer het u uitkomt. 

U krijgt van ons een sms-bericht of e-mail als uw medicijn in de 24/7 Medicijnen Afhaalkluis klaarstaat. U heeft dan 4 dagen de tijd om het op te halen. Daarna kunt u het pakket nog enkele dagen afhalen in de Poli Apotheek van het LUMC. Dit kan tijdens de openingstijden (zie hierboven).  

Uw bezoek: aanmelden en medicatieoverzicht

Haal voor u onze apotheek bezoekt een ticket bij de aanmeldzuilen in de centrale hal van het LUMC. Vraag zo nodig om hulp bij het aanmelden. U heeft genoeg aan één ticket. Via de schermen in en buiten de apotheek ziet u wanneer u aan de beurt bent. 

We proberen alle bezoekers zo goed en zo snel mogelijk te helpen. Het kan zijn dat u merkt dat iemand later binnenkomt, maar eerder geholpen wordt. Deze persoon komt dan waarschijnlijk iets ophalen wat al klaar staat. Dat helpt ons om de wachttijden te verkorten. 

Haal voor u onze apotheek bezoekt een ticket bij de aanmeldzuilen in de centrale hal van het LUMC. Vraag zo nodig om hulp bij het aanmelden. U heeft genoeg aan één ticket. Via de schermen in en buiten de apotheek ziet u wanneer u aan de beurt bent. 

We proberen alle bezoekers zo goed en zo snel mogelijk te helpen. Het kan zijn dat u merkt dat iemand later binnenkomt, maar eerder geholpen wordt. Deze persoon komt dan waarschijnlijk iets ophalen wat al klaar staat. Dat helpt ons om de wachttijden te verkorten. 

Medicatieoverzicht meenemen

Wij adviseren u bij elk bezoek een actueel medicatieoverzicht mee te nemen. Hierin staan de medicijnen die u de afgelopen 3 maanden hebt gebruikt. Ook staan hier medicijnen in waarvoor u allergisch bent. Laat het ons ook weten wanneer u zwanger bent of wilt worden. Of als u borstvoeding geeft.  

Privacy en uw gegevens

De medewerkers van Poli Apotheek LUMC houden zoveel mogelijk rekening met uw privacy. Lees hoe wij dit doen en hoe we met uw gegevens omgaan.

  • Als u wilt kunt u in een afgesloten spreekkamer een gesprek voeren met medewerkers van de Poli Apotheek. 
  • Het kan gebeuren dat iemand anders uw medicijnen ophaalt of ontvangt als wij ze langsbrengen. Laat het ons weten als u daar bezwaar tegen. We maken dan een notitie in uw dossier. 
  • Wij leggen uw persoonsgegevens vast om goede zorg te kunnen verlenen. In onze Privacyverklaring leest u hoe we met uw gegevens omgaan.
  • We zorgen ervoor dat u uw medicijnen veilig kunt gebruiken. Bij uw eerste bezoek leggen wij een dossier voor u aan. Wij vragen ook uw toestemming voor het aanmelden van uw dossier bij het Landelijk Schakelpunt (LSP). Wilt u niet dat wij uw dossier aanleggen of via het LSP gegevens uitwisselen met andere zorgverleners? Meld dit dan bij ons. 

Informatie over medicijnen

Onze Poli Apotheek LUMC heeft een ruim assortiment geneesmiddelen. Heeft u vragen over voorgeschreven medicijnen? De apotheker kan u informeren en zo nodig contact opnemen met uw specialist.

Gaat u voor het eerst een geneesmiddel gebruiken? De apothekersassistente informeert u dan over de werking van het medicijn. We adviseren daarnaast de website apotheek.nl als betrouwbare bron om meer informatie op te zoeken. Vanaf 2019 zijn we gestart met digitale voorlichting in de vorm van Kijksluiter®. U krijgt bij uw medicatie de eerste keer dan ook een QR-code mee van Kijksluiter®. Hiermee kunt u digitaal belangrijke informatie over uw geneesmiddel lezen.

Betaling

Geneesmiddelen die uw zorgverzekering vergoedt, declareren wij direct bij uw zorgverzekeraar. Haalt u geneesmiddelen op die zonder recept verkrijgbaar zijn? Of geneesmiddelen op recept die niet worden vergoed? Dan moet u deze zelf ter plekke betalen. In het LUMC kunt u niet contant betalen, alleen met een pinpas of creditcard.

Specialistische medicijnen

Onderstaande specialistische medicijnen krijgt u alleen bij de apotheek van het ziekenhuis waar u wordt behandeld. Voor het LUMC is dat poli apotheek LUMC. Uw eigen apotheek wordt wel ingelicht, maar levert deze medicatie zelf niet:

  • fertiliteitshormonen
  • groeihormonen
  • medicijnen tegen kanker (orale oncolytica)
  • TNF-alfa blokkers

Uw recept voor medicijnen tegen kanker en fertiliteitshormonen kunt u direct na uw polibezoek ophalen aan de balie. Groeihormonen en anti-TNF remmers worden thuis bezorgd door de Poli Apotheek. Dit geldt ook voor andere voorgeschreven, specialistische medicijnen die u thuis per infuus krijgt toegediend (infuustherapie) door een specialistische verpleegkundige.

Lees hieronder meer over specialistische medicatie en infuustherapie thuis.

HKZ-keurmerk

De poli apotheek LUMC beschikt over het HKZ-keurmerk (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector). Dit keurmerk wordt aan apotheken gegeven die:

  • hun zaken goed op orde hebben;
  • de klant centraal stellen;
  • voortdurend werken aan verbetering van de zorg en de dienstverlening.