Kwaliteit van onze zorg

Het LUMC doet er alles aan om de beste kwaliteit voor zijn patiënten te leveren. Om te kunnen verbeteren meten we onze prestaties en doen we onderzoek naar ervaringen van patiënten. Ook laten we ons kwaliteitssysteem – met daarin bijvoorbeeld werkafspraken en zorgprocessen - jaarlijks extern testen. Wij vinden het belangrijk om open en transparant te zijn over de kwaliteit van onze zorg.

Prestatie-indicatoren

Met prestatie-indicatoren laten ziekenhuizen in Nederland hun resultaten zien. Bijvoorbeeld hoeveel patiënten een dagbehandeling ondergaan, hoeveel niertransplantaties zijn verricht en hoeveel hartcatheterisaties zijn uitgevoerd. Het LUMC rapporteert daar jaarlijks over aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg. 

Kwaliteitsvensters

Op de landelijke website kwaliteitsvensters staan onze kwaliteitsgegevens over onder andere sterfte, risicovolle operaties, infecties en pijnbestrijding. De website biedt de mogelijk om kwaliteitsgegevens van ziekenhuizen onderling te vergelijken. Kwaliteitsvensters is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). 

Sterftecijfers per diagnosegroep

Het sterftecijfer is zo'n prestatie-indicator, en wordt ook wel aangeduid als standard mortality rate (smr). Het LUMC stelt de sterftecijfers per diagnosegroep beschikbaar over de periode 2012-2014 (pdf). Deze cijfers zijn berekend door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van gegevens uit de Landelijk Medische Registratie (LMR).

Het LUMC is van mening dat sterftecijfers van ziekenhuizen niet zomaar onderling kunnen worden vergeleken. Zo is er altijd extra informatie nodig over de gemiddelde patiëntenpopulatie van een bepaald ziekenhuis. Die komen in de openbaar gepubliceerde vergelijkingslijsten onvoldoende naar voren. De Consumentenbond biedt achtergrondinformatie over (de berekening van) sterftecijfers bij ziekenhuizen.

Patiëntervaringen

Het LUMC vindt het heel belangrijk dat patiënten tevreden zijn over de geboden zorg en dienstverlening. Patiëntervaringen zeggen immers veel over de kwaliteit die we als ziekenhuis leveren. Daarom vragen we alle patiënten na hun opname in het LUMC naar hun ervaringen. Dit doen wij met de LUMC-lijst Patiëntervaringen. Daarnaast wordt één keer per jaar de prestatie van het LUMC vergeleken met de andere Academische ziekenhuizen met de Consumer Quality Index. De resultaten van beide vragenlijsten gebruiken we om de zorg te verbeteren.