Techniek in het geneeskundeonderwijs: ‘Ik zie de mogelijkheden en wil ze gebruiken’

4 October 2017• PRESSRELEASE

De eerste niertransplantatie was in 1966 in Leiden. En in 2016 bood het LUMC als eerste medische instelling ter wereld een massive online open course (MOOC) over nier-, pancreas en eilandjestransplantaties. “En de innovaties zijn nog lang niet gestopt”, stelt prof. Marlies Reinders. Zij werd per 1 juli benoemd tot hoogleraar Interne Geneeskunde, in het bijzonder innovatie in het geneeskundeonderwijs.

Prof. Marlies Reiders“Als tweedejaars student in Groningen deed ik mee aan een project over nierziekten waarbij theorie en onderzoek werden toegepast in de kliniek”, aldus Reinders. “Vanaf dat moment ben ik heel enthousiast over geïntegreerd onderwijs. En ook over niertransplantaties trouwens, het onderwerp waarop ik later in Leiden promoveerde.” De MOOC die Reinders samen met onder meer het Center for Innovation van de Universiteit Leiden ontwikkelde, is al gevolgd door 9000 mensen in meer dan 90 landen. Ook door (aankomend) artsen die niet in de gelegenheid zijn om congressen te bezoeken. “Zij stellen allerlei vragen, bijvoorbeeld over de beschikbaarheid van alternatieve medicijnen. De medicijnen die wij gebruiken zijn soms te kostbaar voor hen. Dat maakt indruk.”

Sinds 2015 komen ieder jaar in de maand juli gedurende 3,5 dag studenten en transplantatiespecialisten bijeen voor de Leiden Oxford Transplantation Summer School (LOTS). “Zij hebben de MOOC gevolgd waardoor zij op een hoger niveau instappen en er sneller diepgaande discussies ontstaan. Dat is ontzettend inspirerend.”

Trend naar minder hoorcolleges

Vanzelfsprekend gebruiken Reinders en haar collega’s alles wat ontwikkeld is voor de MOOC en LOTS ook voor het onderwijs van LUMC-studenten. “Dankzij de techniek bepalen studenten in toenemende zelf wanneer en hoe ze studeren. De trend naar minder hoorcolleges is onmiskenbaar.” De behoefte onder studenten is volgens Reinders groot. “Online voeren zij actieve discussies en dat is in de collegezaal lastiger. De komende jaren gaan we de effectiviteit van techniek in het onderwijs samen met onderwijskundigen wetenschappelijk meten. Een positief effect is in ieder geval dat ik meer tijd overhoud voor contact met studenten in de werkgroepen.”

Leren en realiseren

Een operatie bijwonen zonder dat je fysiek aanwezig bent. Of alvast ervaren hoe het is om visites te lopen, voordat je daadwerkelijk een patiëntenkamer binnenstapt. “Het bestuderen van situaties door een 3D-film maakt het mogelijk om studenten beter voor te bereiden op wat ze gaan zien”, stelt Reinders. “We hebben recent de eerste stappen in de toepassing hiervan gezet voor de co-assistenten interne geneeskunde en gaan dit verder uitbreiden in de komende jaren. En natuurlijk gaan we het gebruik koppelen aan onderzoek.”

“Ik zie zoveel mogelijkheden die ik wil gebruiken. Het mooie is dat dit binnen het LUMC ook allemaal kan én dat we bij de afdeling Nierziekten een superteam hebben met collega’s die elkaar aanvullen.” Wat er verder nodig is om de recente razendsnelle opmars van techniek in het onderwijs bij te houden? “Ik ben, denk ik, tamelijk efficiënt. Als ik ergens enthousiast voor ben, zie ik als het ware voor me hoe ik dit kan regelen. Als de uitvoering dan ook nog lukt, geeft dit veel voldoening.”

Marlies Reinders (1973) slaagde in 1999 cum laude voor haar studie medicijnen in Groningen en promoveerde in 2004 in Leiden op een onderzoek over niertransplantaties dat zij had uitgevoerd in Boston aan de Harvard Medical School. Sinds 2009 is zij als internist-nefroloog werkzaam bij het LUMC. Ze is projectleider van de eerste massive online open course (MOOC) over nier- en pancreastransplantaties van de wereld.

Stay informed on the latest news of the Leiden University Medical Center, and sign up for our biweekly newsletter or subscribe to our LUMC Magazine.