Hondenleven

30 juni t/m 21 augustus 2016 

Tom Claassen, Charlotte Dumas, Hellen van Meene, Pennti Sammallahti, Mark Steinmetz, Joost van den Toorn, William Wegman, Maarten Wetsema

In Galerie LUMC is vanaf donderdag 30 juni de nieuwe tentoonstelling Hondenleven te zien. Acht hedendaagse kunstenaars stellen de hond in hun foto's en beeldhouwwerken centraal. Dr. Valerie Jonckheer-Sheehy, dierenarts en specalist in dierengedrag, opent de tentoonstelling  om 16.30 uur. Zij zal iets vertellen over de bijzondere relatie tussen mens en hond.  

Maarten Wetsema - Daan op wipstoeltje 

Maarten Wetsema, Daan op wipstoeltje, C-print, 100 x 100 cm., 2006

Mensen worden gelukkiger en gezonder door honden. Door het contact met een hond komt oxytocine - het gelukshormoon - vrij en het stressniveau daalt. En wie een hond heeft, beweegt meer. In de kunst is de hond al eeuwen symbool van trouw, waakzaamheid en aanhankelijkheid. Ook fungeert de trouwe viervoeter veelal als attribuut van de adel. In meerdere godsdiensten begeleidde de hond goden die heil en genezing kwamen brengen.

Deze tentoonstelling laat zien hoe de hond ook hedendaagse kunstenaars blijft inspireren. Dieren in de kunst zijn aandoenlijk, aaibaar en trekken daardoor de aandacht. Door dieren gaan mensen beter naar kunst kijken zegt Tom Claassen (Heerlen, 1964) die ook om die reden vaak dieren verbeeldt.

Mensen zijn geneigd hun gevoelens op dieren te projecteren.  De honden op de foto's van Charlotte Dumas (Vlaardingen, 1977) hebben menselijke trekken. Het LUMC toont een vijftal  portretten uit de serie Retrieved. Vlak na de aanslagen van 9/11 zochten deze reddingshonden in het puin van het WTC en het Pentagon naar overlevenden. Dumas portretteerde de nog overgebleven honden tien jaar later in 2011.

Hellen van Meene (Alkmaar, 1972) fotografeert honden zoals ze ook jarenlang jonge meisjes portretteerde, namelijk in een klassieke setting. Op sommige foto's portretteerde ze de hond naast een jonge vrouw die qua uiterlijk, door bijvoorbeeld haar kapsel en gezichtsuitdrukking, op de hond lijkt. Ze toont hier de hond als verlengstuk van de mens. 

Mensen hebben honden nodig, maar honden ook mensen. Zo zijn honden altijd aanwezig in de buurt van mensen, als stille getuigen in de zwart-witfoto's van  Pentti Sammallahti (Helsinki, Finland, 1950) en Mark Steinmetz (Manhattan, V.S., 1961).
De bronzen hondenbeelden van Joost van den Toorn (Amsterdam, 1954) zorgen voor lichtvoetigheid en humor waarmee Van den Toorn serieuze onderwerpen over de dood, religie en politiek  aan de orde stelt.

De foto's van William Wegman (Holyoke, Massachusetts, V.S., 1943) en Maarten Wetsema (Uithoorn, 1966)  tonen de bijzondere relatie die mensen met hun hond kunnen hebben. Gewillig poseren de honden op door hen gekozen designmeubilair. Het gekozen meubelstuk wordt sokkel en de hond het monument.