Global Inspirations

25 juni t/m 6 september 2015 

Melanie Bonajo, Persijn Broersen & Margit Lukàcs, Fahrettin Örenli, Remy Jungerman, Natascha Libbert, Frederique van Rijn, Charlotte Schleiffert, Bert Teunissen en Malte Wandel

Vanaf 25 april is in Galerie LUMC de tentoonstelling Global Inspirations te zien met foto’s, video’s, tekeningen en een installatie. Aanleiding voor de tentoonstelling is de groots opgezette manifestatie Global Imaginations in De Meelfabriek in Leiden georganiseerd door Museum De Lakenhal ter gelegenheid van het 440-jarig bestaan van de Universiteit Leiden. 


Natascha Libbert, Malak, Kleurenfoto, 105 x 105 cm., 2012
Courtesy Galerie Van Kranendonk, Den Haag

Ter gelegenheid van het 440-jarig bestaan van de Universiteit Leiden staat de stad Leiden deze zomer in het teken van globalisering en de invloed hiervan op kunst en wetenschap. De negen kunstenaars in Galerie LUMC werken met verschillende media en vinden hun inspiratie in de wereld om ons heen die nauwelijks meer grenzen lijkt te hebben.

In haar foto’s en video op deze tentoonstelling onderzoekt Melanie Bonajo (1978) het concept “vooruitgang” en hoe de toenemende technologische ontwikkelingen ons steeds meer vervreemden van onszelf.

In de video Manifest Destiny van Persijn Broersen (1974) en Margit Lukàcs (1973) vertelt een denkbeeldige wetenschapper - gebaseerd op interviews met echte geleerden - over zijn onderzoek naar buitenaards leven op andere planten. Het prachtig opgenomen visuele verhaal toont onder andere beelden van de maan en Mars en is deels opgenomen in de barre Atacama-woestijn in Chili.

Met verschillende media - taal, tekenen en fotografie - onderzoekt  Fahrettin Örenli (1969)  hoe sociale, politieke en economische problemen altijd al het menselijk leven hebben beïnvloed.

De bewerkte panelen van Remy Jungerman (1959) roepen op het eerste gezicht associaties op met het modernisme van kunstenaars als Piet Mondriaan en Malevich. Tegelijkertijd heeft zijn kunst wortels in de rituelen van de Winti-religie en de dessins van de Marrons in Suriname waar hij opgroeide. Remy Jungerman heeft het talent om al zijn culturen - nature én nurture - te verbinden tot een nieuwe verbeelding.

Na wat omzwervingen werd fotografie het medium waarmee Natascha Libbert (1973) mensen en stedelijke situaties wereldwijd vastlegt, ‘onbewerkte’ uitsneden van de in haar ogen toch al genoeg gemanipuleerde werkelijkheid.

Frederique van Rijn (1982) toont een aantal foto’s van verlaten huizen in Spanje waar mensen hebben gewoond die zijn gevlucht voor het regime van Franco. Door de natuurlijke lichtinval en het relatief kleine formaat van de foto’s, doen ze denken aan vroeg 17de eeuwse Hollandse genrestukjes van Rembrandt of Gerard Dou.

Charlotte Schleiffert (1967) tekent en schildert in een expressieve stijl bij voorkeur op levensgrote formaten. De botsing van culturen, (over)macht en onderdrukking vormen de thematiek van haar werk.

Voor de fotoserie Domestic Landscapes fotografeerde Bert Teunissen (1959) in 26 landen de leefruimte van mensen die hem qua licht en atmosfeer herinnerden aan zijn geboortehuis in de Achterhoek, vóór de modernisering in 1967.

Malte Wandel (1982) toont in foto’s en video’s zijn project ‘Madgermanes’ over jonge Mozambikanen die in de jaren ’80 als contractarbeiders naar de vroegere DDR werden uitgezonden. Uit interviews en foto’s waarin herinneringen aan deze tijd levend worden gehouden, lijkt de DDR-tijd ongeveer het paradijs op aarde.

Zie ook
Brochure Global Inspirations (PDF)

Museum Lakenhal