Remain in Nature

Op afbeeldingen kan copyright berusten en/of het auteursrecht van toepassing zijn!

Tentoonstelling: 04/06/2009 - 09/08/2009

Brand

Johannesma

Eelco Brand
O.movi
3D computer animation, (2004)

Rob Johannesma
Starlings (Black Clouds)
video- installatie, (2007)

 Hietbrink

Kooiker

Roderick Hietbrink
Groen III / Green III
,
C-print op Dibond, 98 x 146 cm (2008)

Paul Kooiker
Black Meat
C-print, 110 x 145cm. (2008)

Spoelstra

Robbe

Renie Spoelstra
Recreatiegebied #73
houtskool op papier, 240 x 350 cm. (2009) 

Lon Robbé
Zonder titel (berm)
Piezoprint, 112 x 216 cm. (2008)

Herwijnen

Klein

Jane van Herwijnen
Zonder titel
C-print, 87 x 150 cm (2008) 

Carla Klein
Zonder titel
Olieverf/doek, tweeluik, 90 x 220cm. (2008)


Acht hedendaagse kunstenaars stellen in schilderijen, tekeningen, foto’s en video’s de natuur centraal. Thema van de tentoonstelling is de betekenis van “natuur” in het huidige gecultiveerde landschap. Opvallend is het gebruik van fotografie, waarmee de deelnemende kunstenaars de natuur naar hun hand zetten. Het lijkt of de kunstenaars een foto nodig hebben om de natuur te ervaren.

Nu de ongerepte, wilde natuur steeds meer uit het Europese landschap verdwijnt, zoeken kunstenaars naar nieuwe betekenissen van het landschap. Zij laten zich niet meer overweldigen of meeslepen door de schoonheid van de natuur zoals de romantische kunstenaars uit de 19de eeuw. Eerder zetten zij de natuur naar hun hand en manipuleren zij het beeld. Natuur is cultuur geworden.

Dit is duidelijk te zien in het werk van Roderick Hietbrink. Zijn fotoserie van in elkaar gevlochten boomtakken doen enerzijds natuurlijk aan, maar de kunstmatige manier waarop de takken met elkaar zijn vervlochten, verraadt manipulatie. Hietbrink geeft met deze foto’s kritiek op de kunstmatige inrichting van ons landschap. Tegelijkertijd fungeren deze foto’s als spiegel voor wie hij is en wat hij doet. “Onze behoefte om de natuur onder controle te krijgen, staat gelijk met onze drang te begrijpen wie we zijn en wat we hier doen. Wij zullen daar nooit een antwoord op krijgen want de natuur gaat z’n eigen gang”, aldus Hietbrink.”

Renie Spoelstra filmt recreatiegebieden waarvan ze vervolgens grote zwarte houtskooltekeningen maakt. Spoelstra benadrukt de onheilspellende sfeer en een gevoel van naderend onheil dat dit landschap bij haar oproept. Toch gaat haar werk niet over het landschap zelf, maar over wat de toeschouwer ervaart bij het kijken naar haar landschappen.

In de Middeleeuwen werden zwanen als onbetrouwbaar en hypocriet gezien omdat werd vermoed dat het vlees onder die prachtige veren zwart moest zijn. Dit gegeven vormde de aanleiding voor de fotoserie ‘Black Meat’ van Paul Kooiker. Hij fotografeerde de zwanen om hun ware wezen te doorgronden.

De zwermen spreeuwen in de films van Rob Johannesma vormen ingenieuze patronen in de lucht. Als stofwolken veranderen ze continu van vorm. De patronen lijken geconstrueerd, toch zijn het de spreeuwen zelf die deze gekunstelde figuren maken, op zoek naar een tak om op te slapen.

Sommige kunstenaars blijven zoeken naar plekken op de wereld waar de natuur nog niet is ‘aangeraakt’. Zo reist Carla Klein naar de uitgestrekte en verlaten gebieden van de ondoorgrondelijke Salt Lake Dessert in Utah. Haar schilderijen zijn gebaseerd op foto’s die zij onderweg van het landschap maakt. De schilderijen gaan over waarneming, werkelijkheid en de weergave hiervan.

Jane van Herwijnen reist eveneens naar ongerept natuurgebied in Afrika en Australië om de natuur te fotograferen. Zij zoekt naar gebieden waar de pure aarde zich openbaart. Een foto van witte berkenstammen tussen fel groen gras, lijkt gemanipuleerd. Toch brengt Van Herwijnen de aarde rechtstreeks, zonder tussenkomst van de computer, in beeld. In haar foto’s accentueert ze de zinnelijkheid van de natuur. Door dicht op de huid te fotograferen, dringt ze het landschap binnen.

Eelco Brand sublimeert en verfraait de natuur in zijn computeranimaties om de toeschouwer te confronteren met bestaande stereoptype opvattingen van het landschap. “Want”, zegt Brand, “het landschap bestaat op zichzelf niet. Het landschap is wat de toeschouwer ervan maakt.”

Oude foto’s uit familiealbums vormen het uitgangspunt voor de piezzoprints van Lon Robbé. Door de foto’s op te blazen en te ontdoen van mensen, worden het anonieme, tijdloze landschappen. Hoe dichter je op het werk staat, hoe meer het landschap uiteenvalt in honderden pixels van uiteenlopende kleuren. Lon Robbé geeft het landschap uit het verleden, met nieuwe digitale middelen, een actuele betekenis.

De tentoonstelling is een onderzoek naar de betekenis van het hedendaags landschap in de beeldende kunst en naar het gebruik van nieuwe media in de verbeelding hiervan.

Opening door drs. Pat van der Jagt, onderzoekster naar de bijdrage van beeldende kunst in ruimtelijke veranderingsprocessen bij het instituut Alterra in Wageningen.
Van Pat van der Jagt verschenen meerdere publicaties waaronder "Oerbos of leilinde: landschapskunstenaars en ruimtelijke planning" (2009).

Exposerende kunstenaar(s)

Eelco Brand - Jane van Herwijnen - Roderick Hietbrink - Rob Johannesma - Carla Klein I - Paul Kooiker - Lon Robbé - Renie Spoelstra