Gerald van der Kaap

Total HovertySinds eind jaren tachtig wordt Gerald van der Kaap gezien als een vooraanstaand postmodernist en werd hij als conceptueel kunstenaar bekend met zijn geënsceneerde fotografie, gemanipuleerde foto- en video opnames en computergraphics. Als VJ ’00-Kaap’ mixte hij als een van de eerste kunstenaars live beelden en geluid op feesten en festivals in Nederland. Ook in zijn huidige werk  blijft van der Kaap de recente ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media onderzoeken. Zo heeft hij de camerafuncties van de mobiele telefoon onderzocht en inspireerde zijn online werk hem tot het ontwerpen van een eigen beeldzoekmachine:’KaapEngine’. Dit is een database van beelden en tekstfragmenten die online opnieuw kunnen worden  gemixt.

Bij het Canon Art Lab in Tokyio heeft van der Kaap in 1992 het werk ´Total Hoverty´ geëxposeerd. Dit werk toont twee maal een afbeelding van de  Mount Fuji. Deze heilige vulkaan met haar perfect conische vorm is het nationale symbool van Japan. Het is een natuurmonument en een bedevaartsoord voor veel Japanners. De vulkaan is door onder meer de kunstenaar Hokusai vaak afgebeeld. Zijn ´36 views of Mount Fuji´ zijn zeer bekend. Van der Kaap continueert met ´Total Hoverty´deze Japanse traditie, gecombineerd met zijn eigen fascinatie voor nieuwe media. De Mount Fuji heeft door middel van digitale technieken een zwevende top gekregen. Hier overheen heeft van der Kaap op de eerste afbeelding een cirkel geplaatst die, met de zwevende top in het centrum, uitwaaiert naar de randen van de afbeelding. Van der Kaap zegt hiervoor geïnspireerd te zijn door oude testbeelden van de BBC. Op de tweede afbeelding heeft hij de gecentraliseerde cirkel verkleind en er vier cirkels aan toegevoegd. De cirkels kunnen gezien worden in de traditie van de optische illusies. Al sinds de middeleeuwen zijn kunstenaars gefascineerd door optische illusies waarmee de fascinatie voor het magische kan worden uitgebeeld. Is dat wat er te zien is ook werkelijk wat er te zien moet zijn? Probeert van der Kaap de perfect conische vorm te vervolmaken of juist niet? 

Yvonne Yzermans
Kunsthistoricus