Jacqueline Hassink

Jacqueline HassinkJacqueline Hassink is gefascineerd door de economische macht die dient als drijfveer voor onze samenleving. In 1996 presenteerde zij “Table of Power”. Hiervoor fotografeerde Hassink vergader kamers van multinationals. Het was haar hierbij niet om de esthetische kwaliteiten van de tafels te doen, het ging haar om het concept. Deze tafels zijn symbolen van macht. Besluiten die hier genomen worden zijn op vele mensen van invloed.  Binnen ditzelfde thema heeft Hassink tevens het project ‘Car Girls’ uitgewerkt en uitgevoerd. Hiervoor fotografeerde zij wereldwijd op autobeurzen de dames die bij de auto’s poseren en wiens uiterlijk is afgestemd op de uitstraling  van het desbetreffende automerk. Een Ford meisje heeft een andere uitstraling dan een BMW meisje. Voor het project ‘Arab Domains’ fotografeerde Hassink Arabische vrouwen met een topfunctie in 18 landen in het Midden Oosten. Zij fotografeerde ze aan de vergadertafel en aan de eettafel thuis.  Voor Jacqueline Hassink staat het concept altijd centraal in haar werk: haar fascinatie voor financiële macht.  Elk project dat zij binnen dit concept ontwikkelt  heeft een vergelijkbaar verloop. Om tot de uiteindelijke foto te komen is van te voren veel schriftelijk en telefonisch contact nodig geweest met  de gezaghebber van het gewenste onderwerp, bijvoorbeeld een multinational. Hassink moet een netwerk opbouwen om deuren te openen die voor anderen gesloten blijven. Dit hele traject is terug te vinden in haar werk. Uiterst zorgvuldig registreert zij de gegevens die bij de foto’s horen. Ook registreert zij bijvoorbeeld welke multinationals weigerden mee te werken en welke reden ze daarvoor gaven. Je zou kunnen zeggen dat Hassink met haar werkwijze, die je een imitatie zou kunnen noemen van de werkwijze van haar onderwerpen, zij hen uiteindelijk in haar macht heeft.

In Japan fotografeerde Hassink historische huizen en de  rotstuin bij de tempel Zuiho-in, in Kyoto. Dit is het  mortuarium  van de Christelijke daimyo  Sorin Otomo  en is gebouwd in 1562. Deze rotstuin of Zentuin is er een van de vele die de Japanse cultuur rijk is. 

Yvonne Yzermans
Kunsthistoricus