Uitzicht met zandkorrel

Op afbeeldingen kan copyright berusten en/of het auteursrecht van toepassing zijn!

Tentoonstelling: 25-11 t/m 29-1-2006  

Hendriks

Kensmil

Rosemin Hendriks
Zonder titel
houtskool op papier, 101 x 94 cm. (2003)

Natasja Kensmil 
Orca
olieverf op doek, 200 x 150 cm. (2001)

Ophuis

Raeven

Ronald Ophuis 
Baby
oliepastel/olieverf/potlood op papier, 100 x 70 cm. (1998)

L.A. Raeven 
Love knows many faces
DVD-loop, (2005) 

Sissingh

Bert Sissingh 
Zonder titel
foto, 80 x 100 cm. (2005) 

Groepstentoonstelling.

De overgang van 'gezond mens' naar 'patiënt' verandert de visie op jezelf en de wereld om je heen. Ervaringen van kwetsbaarheid en angst, maar ook van ‘oer’levenskracht en intensief genieten dienen zich aan. In de tentoonstelling "Uitzicht met zandkorrel" komt deze mengeling van fysieke kwetsbaarheid en mentale kracht tot uiting.

Een jonge arts, onderzoeker, en kunstverzamelaar uit het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) die zelf met ziekte is geconfronteerd is de aanleiding voor deze expositie. Hij treedt als co-curator op bij de tentoonstelling. In het wetenschappelijk onderzoek en de behandelingen in academische medische centra, zoals het LUMC, zijn gezondheid en leven de ‘core’ business. Het uitgangspunt van deze tentoonstelling is ontstaan vanuit het veranderende zelf en het veranderend wereldbeeld in situaties die het bekende bestaan omverwerpen. Zoals een slechte diagnose of het besef van een lichaam dat niet langer beantwoordt aan je verwachtingen doordat het ‘ziek’ is.

Werken tonen levensdrift

Er verschijnt bij de expositie een cahier met een toelichting, geschreven door prof.dr. C.J.M. Zijlmans, hoogleraar in de Geschiedenis en theorie van de beeldende kunst van de nieuwste tijd aan de Universiteit Leiden. Het cahier bevat tevens het volledige gedicht ‘Uitzicht met zandkorrel’ van Wislawa Szymborska, waarnaar de expositie is vernoemd.

De werken die zijn geselecteerd verbeelden allemaal op unieke wijze een vorm van levensdrift. Ronald Ophuis huilende ‘Baby’ is het aanvangsmoment op deze wereld pur sang. Het object van Atelier van Lieshout ‘Ball [Sensory Deprivation Chamber]’ kan worden opgevat als een ruimte die je terugvoert naar de oerstaat van welbevinden van voor de geboorte, maar ook als een baken van individuele afzondering. Het tafereel van metrostation Palais Royal van Albert van Westing lijkt een 'snapshot' uit het leven van alledag. Door de fotografische procédés krijgt het een schilderachtige uitstraling. De zelfportretten van Rosemin Hendriks illustreren dat een heel gereduceerde lijnvoering een portret met grote psychologische zeggingskracht laat ontstaan. Kijken en bekeken worden speelt hier de hoofdrol. In het bronzen portret ten voeten uit van Spinoza door Erzsèbet Baerveldt staan de brokaat geborduurde zuilen respectievelijk voor de wetenschap en de wijsheid ieder aan een zijde, als tegenstelling of als onscheidbare delen. Karin Arink maakte een treffend portret ‘Derde uit-zicht’. Ook is er werk te zien van Saskia Olde Wolbers, L.A. Raeven, Natasja Kensmil, Bert Sissingh en Sjoukje Boersma.

Voor de tentoonstelling zijn werken in bruikleen verkregen uit particulier bezit en uit bedrijfscollecties.

Exposerende kunstenaar(s)
Karin Arink - Erzsébet Baerveldt - Rosemin Hendriks - Natasja Kensmil - Atelier Van Lieshout (AVL) - Saskia Olde Wolbers - Ronald Ophuis - L.A. Raeven - Bert Sissingh - Albert van Westing